Cognitive Behavioural Anger Management Intervention er ikke afprøvet i Danmark, men på en række dagcentre i England, Skotland og Wales. Der er gode erfaringer med brug af manualen og medarbejdere som undervisere i sessionerne.
Indsatser baseret på kognitiv adfærdsterapi rettet mod forbedring af vredeshåndtering blandt
personer med udviklingshæmning er beskrevet i et australsk evalueringsstudie samt en række britiske og amerikanske evalueringsstudier (Willner et al., 2013a). De er således udbredt i flere engelsktalende lande. Studier af disse indsatser har fundet sted på retspsykiatriske afdelinger (Willner et al., 2013a).
Erfaringer fra afprøvning på 30 dagcentre
Cognitive Behavioural Anger Management Intervention foregår på dagcentre. Af et randomiseret kontrolgruppestudie af indsatsen fremgår det, at Cognitive Behavioural Anger Management Intervention er afprøvet på 30 dagcentre for personer med udviklingshæmning fordelt i hhv. England, Wales og Skotland. På baggrund af litteratursøgningen til dette tema, der er foretaget i første halvår 2018, er der ikke fremkommet viden om, at indsatsen anvendes i Danmark.
Generelt god metodeloyalitet
Det randomiserede kontrolgruppestudie af Cognitive Behavioural Anger Management Intervention viser, at indsatsen blev implementeret med en generelt god fidelitet, men med stor variation mellem de forskellige centre (mellem 40 og 86 pct. med undtagelse af en gruppe på 19 pct.). Indsatsens elementer, der er relateret til gruppeprocesser og adfærdsmestringsstrategier, blev i højere grad leveret end elementer vedrørende deltagernes følelser og kognition. Scorerne vedrørende fidelitet ift. manualen, gruppeprocesser og kognitiv adfærdsterapi var henholdsvis 73 pct., 74 pct. og 57 pct. (Willner et al., 2013b).
Brugbar manual
Der er udarbejdet en manual, der beskriver hver session, den indledende uddannelse af underviserne og den løbende supervision (Felce et al., 2015). Evalueringen af indsatsen viser, at de fleste af underviserne synes, at manualen er et brugbart redskab, der giver struktur og tryghed blandt underviserne. De enkelte øvelser i manualen blev opfattet som både gode og effektive (Willner et al., 2013a).
Særligt blev rollespil husket blandt borgerne og underviserne. Dette indikerer, at rollespillene ikke alene gav indsigt i specifikke adfærdsmæssige handlemåder og kognitiv respons, men også fremmer at kunne huske det efterfølgende (Willner et al., 2013a). De fleste undervisere og ledere vurderede, at manualen var betryggende, praktisk og tidsbesparende og med den rette grad af struktur, mens nogle opfattede den som rigid og ønskede mulighed for mere fleksibilitet (Willner et al., 2013a).
Fordel at bruge medarbejdere som undervisere
Både ledere, borgere og undervisere giver udtryk for de betydelige fordele, de oplever, ved, at underviserne i sessionerne er medarbejdere på dagcentret. Underviserne er til stede og tilgængelige til at hjælpe med ”lektierne” og kan opmuntre til brug af de færdigheder, gruppen har lært i andre kontekster. Herigennem understøttes generalisering og vedligeholdelse af færdigheder over tid. Undervisere understreger den positive virkning, det har haft at facilitere gruppen, på deres sikkerhed og arbejdsglæde på trods af indledende bekymringer om at påtage sig opgaven. Medarbejderne har også fået øget indsigt i borgernes problemer, og det har gjort dem bedre i stand til at respondere på en professionel og psykologisk informeret måde (Willner et al., 2013a).
Kilder
Felce, David et al. (2015). Cognitive behavioural anger management intervention for people with intellectual disabilities: costs of intervention and impact on health and social care resource use. Journal of Intellectual Disability Research, Vol. 59(1): 68 - 81.
Willner, P. et al. (2013a). A cluster randomized controlled trial of a manualised cognitive behavioral anger management intervention delivered by supervised lay therapists to people with intellectual disabilities. Health Technology Assessment, Vol. 17(21): 1-173.
Willner, P. et al. (2013b). Group-based cognitive-behavioural anger management for people with mild to moderate intellectual disabilities: cluster randomized controlled trial. The British Journal of Psychiatry, Vol. 203(3): 288-296.