Det danske program Buddy-programmet er et aflastningsprogram målrettet børn og unge, der er pårørende.
Buddy-program handler om at give et pusterum og aflastning over en periode på fire-seks måneder.
Målgruppen for Buddy-programmet er 5-15-årige
Buddy-programmet har til formål at yde støtte til børn og unge i alderen 5-15 år, som oplever, at en forælder eller søskende har alvorlige kroniske eller mentale sundhedsproblemer og funktionsnedsættelse, eller at en forælder eller søskende dør. Børnene og de unge bekymrer sig om personen, som de er pårørende til, og oplever, at deres bekymringer er af lav prioritet på grund af en presset dagligdag (Wind & Jørgensen, 2020).
Frivillige studerende tilbyder aflastning for børn og unge som pårørende
Programmet består i, at et korps af frivillige studerende (buddies) fra et University College i en fire-seks-måneders periode tilbyder børnene og de unge muligheden for et pusterum og aflastning gennem deltagelse i almindelige aktiviteter, som leg, sport og kunst. De frivillige studerende stiller sig til rådighed for barnet eller den unge i ca. 10 timer pr. måned til at deltage i dagligdagsaktiviteter. Programmet er baseret på en børnecentreret tilgang, som inkluderer barnets eget perspektiv såvel som voksnes teorier og antagelser om børn (Wind & Jørgensen, 2020).
Udvælgelse af de frivillige
De frivillige studerende er udvalgt gennem en skriftlig ansøgning og individuel samtale. Efter udvælgelse gennemfører de frivillige et obligatorisk kursus i bl.a. børns kognitive udvikling og sproglige forudsætninger, sorg og robusthed hos børn, at være frivillig, at etablere, vedligeholde og afslutte en relation til et barn/ung samt juridiske spørgsmål ift. fortrolighed og pligt til at underrette. I de fire-seks måneder deltager de frivillige i obligatorisk supervision, både individuel og gruppebaseret, som skal støtte dem i at håndtere potentielle svære situationer med børnene, de unge og/eller familierne. Børnene og buddies bliver matchet ud fra, hvor børnene bor, interesser og evt. køn (Wind & Jørgensen, 2020).
Evaluering af Buddy-programmet
Programmet er blevet evalueret med fokus på, hvordan programmet påvirkede børnene. Evalueringen understreger vigtigheden af sjove og hyggelige aktiviteter, som giver børnene mulighed for et pusterum fra de alvorlige bekymringer, der ellers fylder deres liv (Wind & Jørgensen, 2020).
Evalueringen viser desuden, at det at være sammen med buddyen skaber et frirum, så børn kan lege uforstyrret og midlertidigt holde bekymringer og dårlig samvittighed på afstand. Ved at tilbyde venskab gav buddyen barnet mulighed for at føle sig speciel, at blive set, anerkendt og taget alvorligt som et barn med gyldige og specifikke behov og interesser (Wind & Jørgensen, 2020).
Derudover viser evalueringen, at på trods af forældrenes bekymringer om, at buddyen kun spiller en midlertidig del i deres barns liv, var de deltagende børn ikke væsentligt påvirket af at afslutte forholdet, selvom de fleste udviklede et venskab med buddyen og ønskede, at det skulle fortsætte (Wind & Jørgensen, 2020).