Der er ikke fundet studier af brug af Positiv Adfærdsstøtte i Danmark. Hovedparten af den internationale forskning viser, at frontpersonale kan lære at bruge Positiv Adfærdsstøtte effektivt. Der er stor variation i længden og typen af uddannelser.
Af den systematiske litteratursøgning foretaget i 2018 er der ikke fremkommet studier, der omhandler Positiv Adfærdsstøtte i forhold til voksne med udviklingshæmning i Danmark. I Danmark anvendes metoden PALS, Positiv Adfærd i Læring og Samspil, der er baseret på den amerikanske intervention Schoolwide Positive Behavioral Interventions and Support i forhold til børn på en række skoler.
Læs mere om PALS på Vidensportalen
Et studie fra år 2000 af 500 personer viser, at udbredelsen af adfærdsprogrammer i England i forhold til personer med udviklingshæmning er relativt begrænset. 15 procent af deltagerne i studiet modtog en eller anden form for adfærdsprogram. Det fremgår ikke, om nogle af disse studier er baseret på Positiv Adfærdsstøtte (MacDonald & McGill, 2013).
Uddannelse på mange forskellige niveauer
Der udbydes uddannelse i Positiv Adfærdsstøtte på forskellige niveauer, både universitetsbaserede kurser og kurser uden for universiteterne (LaVigna & Willis, 2012). I et review af 12 effektstudier fremgår det, at både professionelle (psykologer) og personale, der arbejder direkte med borgerne, kan lære at bruge Positiv Adfærdsstøtte effektivt, og uanset om det er 1.-generations- eller 2.-generationsuddannelse. 2.-generationsuddannelse er foretaget af personer, som først har modtaget uddannelse i projektet og siden har lært det videre til andre (LaVigna & Willis, 2012). Reviewet viser desuden, at personer, der har lært Positiv Adfærdsstøtte ved at læse litteraturen om metoden, udøver en støtte, der er mere effektiv end den sædvanlige støtte (LaVigna & Willis, 2012).
Et review fra 1999 viser, at Positiv Adfærdsstøtte er mest effektiv, når indsatsen bliver implementeret af borgerens daglige personale og ikke ved brug af specialister, fx psykologer, forskere (Carr et al., 1999).
Effekt af uddannelse
Et review om effekten af personaletræning i Positiv Adfærdsstøtte viser, at træningen har en positiv effekt på viden, følelsesmæssig respons og holdninger blandt personalet og en reduktion i niveauet af udfordrende adfærd hos borgeren (MacDonald & McGill, 2013). De 14 studier, der indgår i dette review, er karakteriseret ved et varierende indhold af personaletræningen, ligesom længden også varierer med et spænd fra én dags til 57 dages træning. Reviewet viser dog også, at selvom et en-dags-kursus gav gode resultater, så havde længerevarende træning med tid og mulighed for at øve færdigheder på arbejdspladsen – og at udarbejde opgaver mellem uddannelsesdagene – generelt en større sandsynlighed for at være effektive i forhold til at opnå forandringer i praksis og at lære personalet vedvarende færdigheder (MacDonald & McGill, 2013).
Et randomiseret kontrolgruppestudie fra 2018 viser imidlertid, at træningen af personalet i Positiv Adfærdsstøtte ikke har reduceret den udfordrende adfærd blandt borgerne i højere grad end blandt borgere, der fik den sædvanlige indsats (Hassiotis et al., 2018).
Studiet involverer 246 voksne med udviklingshæmning på i alt 23 handicaptilbud i England. Det beskrives, at kun 30 procent af deltagerne har modtaget alle elementer af indsatsen (fx Funktionel Adfærdsudredning, Adfærdsstøtteplan mv.). Desuden fremgår det, at kun to medarbejdere fra hvert tilbud har modtaget uddannelsen i indsatsen (Hassiotis et al., 2018).
Redskaber til implementering
Der er udgivet en håndbog, der omhandler elementerne i Positive Adfærdsstøtte. Denne omhandler primært Positiv Adfærdsstøtte rettet mod børn (Sailor et al., 2009). Desuden er der udarbejdet en standard for praksis af amerikanske The Association for Positive Behavior Support (APBS, 2007). Disse redskaber foreligger ikke i en dansk version.
Det fremgår af ovennævnte standard for praksis at følgende 11 nøgleelementer er centrale ved implementering af Positiv Adfærdsstøtte:
- Teambaseret beslutningstagning
- Personcentreret beslutningstagning
- Selvbestemmelse
- Funktionel Adfærdsudredning og funktionelt afledte interventioner
- Identificering af resultater, der øger livskvalitet og er værdsat af den enkelte, pårørende og samfundet
- Strategier, der er accepteret i inkluderende fællesskaber
- Strategier, der giver brugbare og værdsatte færdigheder
- Strategier, der er evidensbaseret, og som socialt og empirisk giver resultater, der er mindst lige så effektive, som den udfordrende adfærd
- Teknikker, der ikke betyder smerte eller ydmygelse og fratager den enkelte basale fornødenheder
- Konstruktive og respektfulde multikomponente interventionsplaner, der lægger vægt på forudgående interventioner, instruktion i prosocial adfærd og ændringer af miljøet
- Løbende måling af effekt (APBS, 2007).
Kilder
APBS Association for Positive Behavior Support (2007). Positive Behavior Support Standards of Practice: Individual Level. Association for Positive Behavior Support
Carr, Edward et al. (1999). Positive Behaviour Support for people with Developmental Disabilities: A Research Synthesis. Washington: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
Hassiotis, Angela et al. (2018). Clinical outcomes of staff training in positive behaviour support to reduce challenging behaviour in adults with intellectual disability: cluster randomised controlled trial. The British Journal of Psychiatry, Vol. 212(3): 161 - 168.
Lavigna, Gary & Willis, Thomas (2012). The efficacy of positive behavioural support with the most challenging behaviour: The evidence and its implications. Journal of Intellectual and Developmental Disability, Vol. 37(3): 185- 195.
MacDonald, Anne & McGill, Peter (2013). Outcomes of Staff Training in Positive Behaviour Support: A systematic Review. Journal of Developmental and Physical Disabilities, Vol. 25(1): 17 - 33.
Sailor, Wayne et al. (2009). Handbook of Positive Behavior Support. Springer.