Signe Marie Dam | Socialstyrelsen
Individuelle faktorer kan have en fremmende eller hæmmende betydning for, om børn og unge har mulighed for at deltage i fritidsfællesskaber. De individuelle faktorer er bl.a. identitet, motivation, energiniveau samt fysisk og mental sundhed (Andersen, 2020; Kissow & Klasson, 2021; Steinhardt et al., 2021).
Nedenfor kan du læse om, hvordan man kan arbejde med, at disse faktorer understøtter børn og unge med handicaps mulighed for at deltage i fritidsfællesskaber.
Identitet og selvopfattelse
En barriere for, at barnet deltager i fritidsfællesskaber, kan være barnets egen negative oplevelse af forskellen mellem sine egne færdigheder og sine jævnaldrendes uden et handicap. Denne oplevelse af forskellen i evner kan lede til demotivation og lavt selvværd og kan resultere i, at barnet eller den unge udebliver fra fritidsfællesskabet (Steinhardt et al., 2021).
Det er til gengæld en fremmende faktor for, at børn og unge med et handicap engagerer sig i fællesskaber, at de har en identitet som et fysisk aktivt menneske og en selvopfattelse af at have evner til at kunne være aktiv. I nogle tilfælde har denne selvopfattelse en større positiv betydning for deltagelse end både faktorer i omgivelserne og barnets eller den unges funktionsniveau (Andersen, 2020; Kissow & Klasson, 2021).
Du kan læse mere om, hvordan udviklingen af identitet finder sted i fællesskaber her
Motivation og præferencer
Børn og unge med handicaps motivation er en afgørende faktor for, at de deltager i fællesskaber i fritiden, og at deres motivation er forbundet med glæde for den aktivitet, de deltager i (Andersen, 2020; Nyquist et al., 2016; Melbøe & Ytterhus, 2017). Herudover er det også en motiverende faktor, at de deltager i et fællesskab med deres venner (Andersen, 2020; Steinhardt et al., 2021).
Ifølge Steinhardt et al. (2021) fremmer det børn og unges motivation for at deltage, at deres præferencer for fritidsaktiviteter tages i betragtning. Omvendt kan det skabe demotivation og modstand for en aktivitet, hvis barnet eller den unge ikke kan lide fritidsaktiviteten, eller at de ikke selv har valgt den aktiviteten (Steinhardt et al., 2021).
Du kan læse mere om valg af fritidsfællesskaber, interesser og ønsker her
Energiniveau, mental og fysisk sundhed
Træthed, smerter, dårlig sundhed og fx angst for skader hos barnet eller den unge er barrierer for at deltage i bevægelsesfællesskaber (Kissow & Klasson, 2021). Derudover bruger børn og unge med handicap det meste af deres energi på at følge med i skolen. De har derfor et større behov for hvile og søvn end deres jævnaldrende uden et handicap, hvilket sætter nogle begrænsninger for, hvilke fritidsaktiviteter de kan deltage i og hvor ofte (Steinhardt et al., 2021; Lauruschkus et al., 2017).
Du kan læse mere om, hvordan funktionsniveau har betydning for børn og unge med handicaps deltagelse i fritidsfællesskaber her
Andre individuelle faktorer
Udover nævnte faktorer i denne artikel findes der også andre individuelle faktorer, som kan have en betydning for børn og unge med handicaps mulighed for at deltage i fritidsfællesskaber. En barriere kan eksempelvis være uforudsete hændelser i aktiviteter, der kan give modstand for fremtidig deltagelse (Steinhardt et al., 2021).