Louise Daugaard Madsen | Socialstyrelsen
Karakteristika ved målgruppen
Målgruppen for temaet er børn og unge med autisme, ADHD eller tilsvarende vanskeligheder i alderen 4-16 år. Autisme og ADHD dækker over en bred målgruppe. Det betyder, at symptomer og vanskeligheder, men også styrker og ressourcer kan være meget forskellige. Fælles for diagnoserne ADHD og autisme er, at de omhandler udviklingsproblematikker, og at der ofte ses vanskeligheder relateret til adfærd, følelsesliv og tænkning (Bøttcher, 2019).
Ud over de børn og unge, der er diagnosticeret med ADHD og/eller autisme, findes der en gruppe af børn og unge, der ikke har en diagnose, men forskellige grader af tilsvarende vanskeligheder.
Børn og unge med ADHD har ofte udfordringer med socialt samspil, impulskontrol, opmærksomhed, arbejdshukommelse og eksekutive funktioner, fx planlægning og gennemførelse af aktiviteter (Hannesdottir et al., 2017).
Læs mere om børn og unge med ADHD i Vidensportalens tema om børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser
Hos gruppen af børn og unge med autisme ses ofte vanskeligheder relateret til socialt samspil, adfærd og kommunikation (Christensen, 2016).
Børnene og de unge har vanskeligheder ved at genkende og reagere hensigtsmæssigt på egne og andres følelser, kommunikation, tanker og intentioner, samt at tilpasse deres adfærd til sociale kontekster. Dermed bliver det svært for børnene og de unge at kunne deltage i leg eller socialt samvær med jævnaldrende (Einfeld et al., 2018).
Læs mere om børn med autisme i Vidensportalens tema
Sameksistens af flere diagnoser, der også kaldes komorbiditet, optræder både ved autisme og ADHD, fx i form af angst og depression. Derudover er der også en høj grad af sameksistens mellem autisme og ADHD (Bøttcher, 2019).
Læs mere om autisme og komorbiditet i Vidensportalens tema om børn med autisme
Øget udsathed
Børn med autisme, ADHD eller tilsvarende vanskeligheder er i højere grad end deres jævnaldrende udsatte i forhold til at udvikle forskellige psykologiske og/eller sociale problemer såsom ensomhed, indlæringsproblemer, angst, adfærdsproblemer og depression (Bøttcher, 2019).
Målgruppen har højere skolefravær og lavere trivsel i skolen end børn uden autisme og ADHD. Børnene og de unges forventning om at kunne mestre hverdagen i skolen er derudover lavere end deres jævnaldrendes forventninger (Egelund et al., 2017).
Læs mere om skolevægring hos børn med autisme på Vidensportalen
Børnene og de unge kan have brug for støtte til at udvikle og fastholde sociale relationer. For mange børn og unge er der tale om et højere konfliktniveau og færre venskaber end hos jævnaldrende børn og unge (Bengtsson et al., 2011).
Børn og unge med ADHD oplever ofte konflikter med deres omgivelser pga. udfordringer med sociale færdigheder og regulering af egne følelser (Hannesdottir et al., 2017).
Omfang
Omfang af børn med autisme
Socialstyrelsens egne beregninger, der er baseret på registerdata, viser, at antallet af børn, der diagnosticeres med autisme, er steget med ca. 38 pct. over en femårig periode (2014-2018). I 2018 var der 18.250 børn mellem 0 og 17 år, som var diagnosticeret med autisme. Det svarer til, at der var ca. 16 ud af 1000 børn med autisme (Socialstyrelsen, 2020b).
Læs om Socialstyrelsens egne beregninger vedrørende børn og unge med autisme