Verbal dyspraksi er en medfødt neurologisk betinget motorisk udviklingsforstyrrelse, som muligvis kan skyldes en umodning i hjernen. Børn med verbal dyspraksi har forskellige udtalevanskeligheder, der gør, at det kan være svært at forstå, hvad de siger. Ofte skal der en langvarig indsats til for at hjælpe børnene til et forståeligt talesprog. Træningen må målrettes de specifikke taleproblemer, som barnet med verbal dyspraksi har.
Det er muligt, men vanskeligt entydigt, at diagnosticere verbal dyspraksi i relation til andre tale-sprogvanskeligheder. Det kræver oftest en tværfaglig, specialiseret udredning, hvor der tages udgangspunkt i karakteristika, der i dag er bred enighed om er typiske for børn med verbal dyspraksi: inkonsekvente fejl i konsonanter og vokaler, langsomme og forstyrrende koartikulationsskift mellem lyde og stavelser og uhensigtsmæssig prosodi (tryk, intonation, lydstyrke etc.).
Dette tema på Vidensportalen præsenterer viden om målgruppen, herunder mulige sociale konsekvenser af verbal dyspraksi. Temaet præsenterer endvidere viden om diagnosticering og udredning for verbal dyspraksi. Endelig præsenterer temaet fem indsatser, der tilsammen giver et indblik i forskellige måder at arbejde med verbal dyspraksi på. Det skal pointeres, at de præsenterede indsatser er et udvalg blandt flere, der kan være relevante for målgruppen. Den præsenterede viden er baseret på en omfattende søgning i nationale, nordiske og internationale databaser. Søgningen er foretaget foråret 2015.
Målgruppen for temaet er kommunale beslutningstagere, ledere og fagpersoner. Med temaet ønsker Socialstyrelsen at formidle viden om den kompleksitet, som verbal dyspraksi hos børn rummer. Men også viden om og redskaber til, hvordan man kan arbejde med det enkelte barn med verbal dyspraksi.