Hedebocentret i Herning Kommune har gode erfaringer med metoden, og har tilbudt undervisning i ART siden 2010. I Norge er der udviklet konkrete arbejdsredskaber og retningslinjer til implementering og kvalitetssikring af ART i en organisation.
ART i Danmark
I Danmark tilbydes ART blandt andet til udadreagerende unge på døgninstitutioner, i dagbehandlingstilbud og i enkelte skoler. Både uddannelsesinstitutioner (fx University Colleges) og private leverandører tilbyder uddannelse i ART. ART anvendes som en del af behandlingsprogrammet MultifunC.
Læs mere om MultifunC på Socialstyrelsens hjemmeside og i Vidensportalens artikel om MultifunC
Implementering af indsatsen
Diakonhjemmet Høgskole i Norge udgav i 2012 en rapport, der kan anvendes som guide ved implementering og kvalitetssikring af ART i en organisation (Olsen & Gundersen, 2012). Rapporten bygger på Diakonhjemmets erfaringer gennem 10 år med uddannelse af medarbejdere i ART, og er struktureret efter den amerikanske professor Dean Fixsens implementeringsmodel.
I rapporten forstås implementeringen af ART som hele processen fra en idé, til programmet er fuldt integreret i organisationens øvrige organisering og metodik. Denne proces kan, ifølge forfatterne, vare fra 2-4 år. Forfatterne bemærker, at en vellykket implementering forudsætter kvalitetssikrende retningslinjer og rutiner, samt at en vellykket implementering er en forudsætning for, at programmet kan have en positiv effekt.
I rapporten inddeles implementeringsprocessen i seks faser. For hver fase kommer forfatterne med deres bud på konkrete arbejdsredskaber og retningslinjer, der kan bidrage til at sikre kvaliteten i programudførelsen og implementeringen af ART i en organisation. Formålet med disse er at forebygge faldgruber, der fra forskningen er kendt som faktorer, der kan påvirke implementeringen negativt. I rapporten henvises til tre overordnede faldgruber:
- Manglende ledelsesmæssige prioriteringer til at kunne opnå en drift, der er i overensstemmelse med metodens retningslinjer.
- Programundergravning som følge af manglende støtte hos personalet.
- Programusikkerhed, som er kendetegnet ved gradvis metodeændring uden reference i metodens teoretiske principper, så metoden ikke længere anvendes stringent og med høj fidelitet.
Opmærksomhedspunkter i implementeringsprocessen
En af de vigtigste faktorer for at ART kan give en positiv effekt, er, ifølge rapporten, kvaliteten af den oplæring der gives til ART-trænerne. Erfaringer peger på, at det er nødvendigt med minimum otte dages oplæring kombineret med selvstændig træning. Det er også vigtigt, at så mange som muligt, herunder også ledere, deltager i oplæringen (Olsen & Gundersen, 2012).
En anden vigtig faktor for en vellykket implementering er, ifølge forfatterne, ekstern vejledning. Rapporten anbefaler, at den eksterne vejledning gennemføres minimum hvert halve år, og at den eksterne vejledning anvendes i den praktiske tilpasning af programmet – særligt i tilpasningen i forhold til målgruppen. Forfatterne understreger, at det er væsentligt, at eventuelle tilpasninger er i tråd med programmets teoretiske forankring og retningslinjer (Olsen & Gundersen, 2012).
Forfatterne anbefaler endvidere, at der i oplæringsperioden udpeges 1 eller 2 blandt personalet, der skal fungere som programansvarlige. Den eller de medarbejdere, der udpeges som programansvarlige, bør, ifølge forfatterne, have gode praktiske og teoretiske kompetencer indenfor ART metoden. Det anbefales i rapporten, at den/de programansvarlige får ansvaret for at udarbejde en struktureret udgave af ART programmet, som er tilpasset den pågældende organisation (Olsen & Gundersen, 2012).
Derudover anbefaler forfatterne blandt andet, at man i organisationen:
- Udarbejder en langsigtet implementerings- og økonomiplan, da en sådan plan vil gøre det muligt at evaluere implementeringen og foretage justeringer undervejs i processen.
- Giver ugentlig information om programmet og de unge til centrale personer.
- Fastlægger faste dage og tidspunkter for programtræningen.
- Udfører løbende evaluering af behandlingen.
- Opretter netværk med metodeansvarlige i andre lignende institutioner eller organisationer, der implementerer programmet, da erfaringsudveksling kan bidrage til en bedre kvalitet i programudførelsen.
Danske implementeringsanbefalinger
CFK – Center for Folkesundhed og Kvalitetsudvikling har i 2014 evalueret implementeringen af ART i to døgninstitutioner: Grenen og Koglen (CFK, 2014). Begge institutioner har åbne, sikrede og særligt sikrede afdelinger og hører sammen med programmet MultifunC. Evalueringens resultater peger på, at det i implementeringen af ART-forløb blandt andet er væsentligt, at:
- der sikres løbende supervision og sparring
- der i supervisionen lægges særlig vægt på håndtering af den komplekse målgruppe
- ART trænerne får fælles forberedelses- og evalueringstid
- det er de samme to trænere, der gennemfører forløbet
- der oprettes et ART-vikarhold, som har mulighed for at træde til i tilfælde af sygdom
- man har nøje udvalgte og motiverede unge
- trænerens kompetencer i ART vedligeholdes
- trænere og ledere evaluerer det samlede ART-forløb efter hvert afsluttet forløb.
Hedebocentrets erfaringer med implementering af ART
Hedebocentret har siden 2010 anvendt ART som del af det socialpædagogiske behandlingstilbud til unge, der har udfordringer i forbindelse med at håndtere temperament og frustration, eller som kan profitere af udvikling af sociale færdigheder. Det er Hedebocentrets vurdering, at metoden er god og brugbar på deres institution, og at både medarbejdere og de unge i behandling har gode erfaringer med den.
Centret anbefaler, at beslutningen om at implementere ART tages på ledelsesplan, og at hele organisationen involveres når man går i gang med implementeringen. De finder det vigtigt at udarbejde en implementeringsplan og være opmærksom på, at hele processen er tidskrævende. Herudover skal metoden implementeres i sin helhed, og ikke alene som deleelementer, for at få den ønskede virkning.
Hedebocentret har 30 medarbejdere, der er uddannet ART-trænere (juni 2013). Centret har fokus på, at kommunikation med lærere og forældre/døgninstitution er et vigtig element, og udgiver i den forbindelse ’ART-posten’, hvor der ugentligt informeres omkring hvilke emner, der aktuelt arbejdes med i ART-træningen. At det omgivende miljø er informeret om aktuelle emner i træningen giver et godt grundlag for, at de unge bliver støttet i at øve de sociale færdigheder i forskellige situationer.
Efter 3 års arbejde med ART er metoden godt implementeret i organisationen, men samtidig er Hedebocentret fortsat opmærksom på, at kvaliteten i metodeudøvelsen opretholdes samt at det daglige arbejde med metoden videreudvikles i organisationen.
Kilder
CFK (2014). Evaluering af implementering af det kognitive behandlingsprogram ART på de sikrede døgninstitutioner Grenen og Koglen. Center for Folkesundhed og Kvalitetsudvikling.
Olsen, Tutte og Gundersen, Knut (2012). Implementering av ART: Kvalitetssikrende retningslinjer og rutiner. Diakonhjemmet Høgskole.