Camilla Højgaard Nejst | Socialstyrelsen
De forskellige kommunikationsformer, der kan anvendes, går under den fælles betegnelse ASK, der betyder Alternativ og Supplerende Kommunikation eller Alternativ og Støttende Kommunikation. Det er en oversættelse fra det engelske begreb AAC – Alternative and Augmentative Communication (Wriedt, 2004).
Hvad er ASK?
Ifølge ASHA (American Speech-Language-Hearing Association), den amerikanske logopædorganisation, er ASK ”først og fremmest et sæt af procedurer og processer, med hvilket en persons kommunikative færdigheder (frembringelse af tale/eget udtryk såvel som forståelse af det sagte) kan maksimeres med henblik på en funktionel og effektiv kommunikation” (Næss, 2015).
Denne definition omfatter alle de forskellige kommunikationsformer, der kan tages i brug, når talen ikke er tilstrækkelig. Det kan være kommunikationsformer uden hjælpemidler, fx
- Tegn.
- Gestik.
- Mimik.
- Berøring (Baxter et al., 2012).
Og det kan være kommunikationsformer med hjælpemidler, der kan være elektroniske (high-tech/talemaskiner), fx i form af talemaskiner og apps, eller ikkeelektroniske (low-tech), fx i form af
- Kommunikationsbøger.
- Billedkort.
- Fotos.
- Piktogrammer (Baxter et al., 2012).
Læs mere om det elektroniske hjælpemiddel talemaskiner
Kommunikationsformerne kan dog aldrig stå alene, da ASK altid involverer både hjælpemidlet (eller kommunikation uden hjælpemidler), omgivelserne og ASK-brugeren. Disse tre faktorer skal spille sammen, før det kan give mening at tale om en samlet velfungerende ASK-løsning (Isaac Danmark, 2016).
Omgivelsernes rolle
Omgivelserne har en særlig rolle i forhold til ASK-brugeren: de skal have viden om ASK-brugerens ønsker, behov og funktionsevne, og de skal have kendskab til forskellige kommunikationsformer for at kunne rådgive og vejlede bedst muligt. De skal også oplæres i ASK-brugerens kommunikationsform(er) for at kommunikationen kan lykkes og dermed fremme reel social deltagelse og inklusion for den enkelte (Karlsen et al., 2015).
Forskning har fundet, at samtalepartneren ofte er involveret i at artikulere det, som ASK-brugeren ytrer, og tilføjer også ord for at tilpasse ytringen til en mere korrekt grammatisk talt version (Pilesjö & Rasmussen, 2011). De er også ofte involverede i at vælge samtaleemne og at rette misforståelser (Bloch & Wilkinson, 2013; Noren, et al., 2013). Kommunikationspartneren kommer dermed ofte til at dominere samtalen, hvilket bør være et opmærksomhedspunkt (Light et al., 1985).
For ASK-brugere er autonomi vigtigt i forhold til kommunikationen. Det at være i stand til at sige præcis dét, de ønsker, til hvem de ønsker samt at kunne være i stand til at sige det så hurtigt som muligt (Isaac Danmark, 2016). De kommunikationsformer, man sammen finder ud af at anvende, må imødekomme disse målsætninger.
Læs mere om omgivelsernes rolle i temaets artikel om Kommunikationspartneren
Målsætninger for ASK
Hovedformålet med ASK er at bidrage til effektiv kommunikation og deltagelse i samfundet. Det er i dag en selvfølge, at mennesker med kommunikationsvanskeligheder også har brug for at kommunikere og være i kontakt med andre og være en del af samfundslivet – kommunikation er et basalt behov for alle mennesker. Her tilbyder ASK et væsentligt bidrag, da de forskellige kommunikationsformer, teknikker og hjælpemidler, der findes inden for ASK, kan tilpasses og løbende justeres til den enkeltes aktuelle behov.
En anden målsætning for anvendelse af ASK er, at den enkelte bør have mulighed for at opnå en så høj grad af selvstændig kommunikation som mulig. For nogle vil det være muligheden for at kunne udpege, hvad man vil sige blandt et overskueligt antal valgmuligheder, som bliver stillet til rådighed af omgivelserne. For andre vil det være at kunne udtrykke sig med ord eller hele sætninger i forskellige sociale omgivelser (Isaac Danmark, 2016). Ydermere er det at kunne udvikle et sprog vigtigt for læring og uddannelse.
Den internationale forening for ASK, International Society for Augmentative and Alternative Communication (Isaac), skriver på deres hjemmeside: