Intensive Interaction skaber grundlag for udvikling af barnets kommunikative og sociale kompetencer. Det sker ved at skabe meningsfulde samspil, hvori barnet kan lære om det basale grundlag for kommunikation.
Intensive Interaction er udviklet af en gruppe lærere, heriblandt Dave Hewett og Melanie Nind, i Storbritannien i 1980’erne. Siden er metoden videreudviklet og udbredt rundt i verden. I Danmark varetages uddannelse, kursus og rådgivning mv. af Intensive Interaction Danmark, der er stiftet af psykolog Ditte Rose Andersen (Hewett et al., 2015; Intensive Interaction, u.å.; Defactum, 2019).
Læs mere på Intensive Interaction Danmarks hjemmeside
Indsatsen bygger på viden fra udviklingspsykologi og spædbarnsforskning. Det betyder, at læring af samspil og kommunikation sker gennem meningsfulde samspil. Et eksempel kan være, at den mindre erfarne kommunikationspartner (barnet med autisme) får mulighed for at lede og føre interaktionen, mens den mere erfarne kommunikationspartner (den voksne) er opmærksom på de input, barnet kommer med, og afstemt besvarer disse (Intensive Interaction Danmark, 2015).
Intensive Interaction kan anvendes sideløbende med andre indsatser, som fx PECS eller andre adfærdsbaserede tilgange (Hewett et al., 2015).
Læs om indsatsen PECS – Picture Exchange Communication System her
Formålet med Intensive Interaction
Formålet med Intensive Interaction er at styrke og udvikle det basale grundlag for kommunikation hos mennesker med kommunikationshandicap (Intensive Interaction Danmark, u.å.; Intensive Interaction Danmark, 2015; Hewett et al., 2015).
I en typisk udvikling af kommunikation vil barnet tilegne sig det basale grundlag gennem de samspil, som barnet helt fra fødslen får mulighed for at deltage i. Ved at indgå i disse samspil tidligt, hyppigt og jævnligt lærer barnet gradvist at kunne lægge mærke til andre, indgå i dialog, dele opmærksomhed og kommunikere nonverbalt. For børn med autisme kræver udviklingen af disse kompetencer dog en bevidst indsats, da de udviklingsfremmende samspil ofte ikke opstår af sig selv (Intensive Interaction Danmark, 2015).
Intensive Interaction retter sig således mod at udvikle:
- Nærhed: At lære betydningen af nærhed og at kunne dele sit personlige rum.
- Opmærksomhed: At kunne give først kortvarig, siden længerevarende opmærksomhed til en anden person; at have fælles opmærksomhed og siden udvikle denne fælles opmærksomhed til fælles sociale aktiviteter.
- Færdigheder i leg: At have det sjovt med andre mennesker; at lære at lege.
- Turtagning: At lære om turtagning i sociale udvekslinger.
- Ansigtsmimik: At lære at forstå og bruge blikkontakt og ansigtsudtryk som en del af sin sociale kommunikation.
- Fysisk kontakt: At kunne forstå og bruge fysisk kontakt i socialt samspil.
- Kropssprog: At forstå ikkeverbal kommunikation, som fx gestus og kropssprog.
- Stemmebrug: At lære at bruge og forstå vokaliseringer, at udvikle mere varierende og langvarige vokaliseringer, der gradvist bliver mere præcise og meningsfulde (pludren, ord, sætninger).
- Følelsesregulering: At lære at regulere og kontrollere følelsesmæssige responser og sit arousal-niveau (Hewett et al., 2015; Intensive Interaction Danmark, 2015; Intensive Interaction Danmark, u.å.).
Intensive Interaction arbejder med udvikling af kommunikation ved hele tiden at skabe aktiviteter og samspil, der bygger på de signaler, barnet udsender. Formålet med aktiviteterne er at give barnet mulighed for at bruge og udvikle sine basale kommunikationsfærdigheder (Hewett et al., 2015; Intensive Interaction Danmark, 2015).
Dansk håndbog til Intensive Interaction
I praksis er Intensive Interaction en række simple, gentagne aktiviteter, hvor samspil og barnets initiativer er i fokus og styrer interaktionen (Hewett et al., 2015; Intensive Interaction Danmark, u.å.; Intensive Interaction Danmark, 2015).
Der findes en dansk håndbog om Intensive Interaction, der giver råd og vejledning til, hvordan aktiviteterne kan udføres med det enkelte barn. I begyndelsen vil det formentlig være hensigtsmæssigt at sætte tid af til én til én-samspil, men løbende vil samspillet ske som en naturlig del af barnets sociale verden.
Intensive Interaction anvender ikke manualer for samspil og aktiviteter, fordi det er altafgørende, at samspillet organiseres gennem afstemt besvarelse af det, der sker i øjeblikket. Tilgangen består i stedet af en række gennemgående principper, som skal sikre, at samspillene får en tydelig struktur, hvori barnet leder og fører, og hvori alt den voksne gør, er svar på signaler, input og udspil fra barnet.
Centrale principper i Intensive Interaction
De centrale principper i Intensive Interaction er de følgende.
Fokuseret tid (én til én)
Uanset samspillets længde skal praktikeren have mulighed for fuldt ud at kunne fokusere på barnet og dets handlinger, i den tid han/hun har sat af til Intensive Interaction. Barnet skal ikke gøre noget særligt i denne tid, men praktikeren skal kunne fokusere sin fulde opmærksomhed på barnet (Hewett et al., 2015; Intensive Interaction Danmark, 2015).
Afstemning (at tune ind)
Praktikeren skal (som den mere erfarne kommunikationspartner i samspillet) fokuseret afstemme sig til barnets input, udspil og feedback:
- Lyd.
- Ansigtsudtryk.
- Bevægelser.
- Blikke.
- Gestus
- Berøring (Hewett et al., 2015; Intensive Interaction Danmark, 2015).
Tempo/hastighed
Praktikeren skal vente, gå langsomt frem og holde sine egne udspil tilbage, så barnet får maksimal indflydelse på tempo og rytme og skift i disse. Det er ligeledes vigtigt at lade pauser opstå og ikke hele tiden gøre noget. På den måde kan barnet bearbejde, forstå og genoptage samspillet, når det er parat til det (Hewett et al., 2015; Intensive Interaction Danmark, 2015).
Responsivitet
Praktikeren baserer alt, hvad han/hun gør, på input og signaler fra barnet. Det giver en klar, dynamisk og dialogisk struktur, hvor barnet leder og fører (Hewett et al., 2015; Intensive Interaction Danmark, 2015).
Gentage/være med/imitere
Gentagelse og imitation er hyppigt brugte responser i Intensive Interaction, der kan bidrage til, at udvikle samspillet mellem barn og praktiker (Hewett et al., 2015; Intensive Interaction Danmark, 2015).
Brug simpel adfærd
Praktikeren skal som den erfarne kommunikationspartner holde sin adfærd meget simpel og ukompliceret, så input til barnets udspil ikke bliver for komplekse (Hewett et.al., 2015; Intensive Interaction Danmark, 2015).
Pauser
Det er vigtigt, at give barnet pauser undervejs i samspillet og være så tålmodig i interaktionen, at barnet får tid til at tænke og kunne svare tilbage (Hewett et.al., 2015; Intensive Interaction Danmark, 2015).
Fornøjelse og gensidig glæde
Fælles glæde er et resultat af processen, men beror på en aktiv indsats hos praktikeren, som øver sig i at bemærke de aspekter af barnets handlinger, interesser og udtryksformer, som praktikeren kan glæde sig over. Motivation ved aktiviteterne for både barn og praktiker er derfor en glæde over at kommunikere med hinanden i det tætte samspil (Hewett et al., 2015; Intensive Interaction Danmark, 2015).
Som forberedelse til brug af Intensive Interaction er det vigtigt at overveje, hvilket barn man som praktiker gerne vil lave Intensive Interaction sammen med. Som forberedelse kan praktikeren lave observationer eller videooptagelser af det enkelte barn for at kunne tage udgangspunkt i barnet. Ved at arbejde videre med noget, der allerede optager barnet, er grundlaget skabt for at arbejde med barnet i en verden, der allerede giver mening for barnet (Intensive Interaction Danmark, 2015; Intensive Interaction Danmark, u.å.).
Det er vigtigt, at samspil bliver øvet, og at samspillet mellem den voksne og barnet gentages. På den måde vil der ske en gradvis udvikling i varighed, indhold og kompleksitet i samspillet, samt barnets basale kommunikative og sociale forudsætninger udvikles (Hewett et al., 2015).
Kilder
Defactum (2019). Skolemistrivsel og social isolation hos børn og unge med autisme: Kommunale erfaringer og forebyggende indsatser. Aarhus: Defactum, Region Midtjylland.
Hewett, D. et al. (2015). Håndbog i Intensive Interaction. Aarhus: CDR Forlag.
Intensive Interaction Danmark (2015). Miniguide til Intensive Interaction: Udvikling gennem glæde og nærvær: En e-bog til forældre, fagfolk og andre, der gerne vil i gang med intensive interaction (pdf). Kbh.: Intensive Interaction Danmark.
Intensive Interaction Danmark (u.å.). Hvad er Intensive Interaction? Tilgængelig fra https://intensiveinteraction.dk/hvad-er-intensive-interaction/ [lokaliseret 02-09-2020].