En række forskningsstudier viser, at PECS (The Picture Exchange Communication System) har en positiv effekt ift. at styrke kommunikationen og sprogudvikling hos særligt børn og unge med autisme inden for en relativt kort tidsperiode. Forskningen viser også, at PECS medvirker til udvikling af spontan, sproglig imitation og bevirker en større kompleksitet og længde i barnets ytringer. Udvikling af tale har vist sig at være en sidegevinst ved brug af PECS.
En række forskningsstudier beskriver effekterne af PECS. Effektstudierne af PECS viser, at metoden særligt har en positiv effekt på børn og unge med autisme ift. at udvikle kommunikation generelt. Særligt ift. at få barnet eller den unge til at tage initiativ til kommunikation og ift. generalisering af de tillærte kompetencer efter PECS’s systematik i andre situationer og sammen med andre kommunikationspartnere, end den kontekst hvor barnet eller den unge har tillært PECS. En sidegevinst ved indlæring og brug af PECS er, at metoden medvirker til at understøtte barnets sprogudvikling. Disse resultater opnås, når faserne (typisk fase 1 til og med 3b) i PECS-manualen følges og implementeres med høj fidelitet (Frost & Bondy, 2002).
Sammenfattende viser de omtalte forskningsstudier, at PECS har en positiv effekt på særligt børn og unge med autisme ift. at udvikle kommunikation generelt, herunder tage initiativ til kommunikation, generalisering af de tillærte kompetencer efter PECS’s systematik og understøtte sprogudvikling. Disse resultater opnås, når faserne (typisk fase 1 til og med 3b) i PECS-manualen følges og implementeres med høj fidelitet (Frost & Bondy, 2002).
Metaanalyser viser, at PECS er en effektiv metode
I Socialstyrelsens litteratursøgning i foråret 2016 blev der fundet tre metaanalyser:
To af metaanalyserne behandler effekterne af forskellige Alternative og Supplerende kommunikationsløsninger (ASK-løsninger), herunder bl.a. PECS for mennesker med autisme. Resultaterne fra den ene metaanalyse, Ganz et al. (2014), viste bl.a., at PECS er mest effektiv for mennesker med autisme, der har en udviklingsforstyrrelse, særligt for 0-5-årige førskolebørn og i mindre grad for 6-10-årige skolebørn (Ganz et al., 2014).
Resultaterne fra den anden metaanalyse, som også blev foretaget af Ganz et al. (2012), viste overordnet, at de undersøgte ASK-løsninger har en positiv effekt på alle former for målrettet adfærd hos deltagerne, men ASK-løsningerne Speech Generated Device (talemaskiner) og PECS havde større positiv effekt end andre ASK løsninger med billedunderstøttet kommunikation, ift. at udvikle deltagernes kommunikationsevner (Ganz et al., 2012).
Læs artiklen om talemaskiner her
Den tredje metaanalyse af Tincani & Devis (2011) undersøger effekten af PECS ift. at etablere funktionel kommunikation og tale hos mennesker, der er diagnosticeret med autisme og andre funktionsnedsættelser som fx Downs syndrom og cerebral parese. Metaanalysen er baseret på kvantitative data fra 16 single case-studier. Studiets analyse bakkede op om, at PECS er en effektiv metode til at udvikle funktionel kommunikation for mennesker med autisme og andre funktionsnedsættelser. Uanset deltagernes køn, diagnose og alder gav træning med PECS i gennemsnit forbedret kommunikationsevne (Tincani & Devis, 2011).
Læs artiklen om ASK her
Engelsk RCT-studie undersøger effekten af PECS-træning
Et engelsk RCT-studie fra 2011 belyser effekten af PECS træning ift. at opnå spontan kommunikation hos 84 børn i alderen 4 til 10 år med autisme, som går i grundskole, og som ikke har brugt PECS før (Gordon et al., 2011).
15 skoler deltog i studiet, og de klasser, der deltog i studiet, var sammenlignelige og med ens personalebemanding. I studiet blev der foretaget en klasserumsbaseret intervention med træning af PECS, hvor børnene var tilfældigt inddelt i tre grupper: to interventionsgrupper og en kontrolgruppe. Resultaterne fra studiet viste, at børnene i interventionsgrupperne udviklede spontan kommunikation ved brug af billeder og tale. Begge interventionsgrupper forbedrede sig signifikant i takt med træningen af PECS. Eftermålingen viste også, at den kommunikationsform, der blev bevaret længst hos børnene, var den form for kommunikation, der har et målrettet og bestemt formål frem for en mere spontan kommunikation, der har et socialt sigte. Resultaterne viste desuden, at børn med en mindre sværhedsgrad af autisme, som kunne tale lidt i forvejen, viste større grad af spontan kommunikation (Gordon et al., 2011).
Eksperimentelle studier viser, at PECS er en virkningsfuld metode
Socialstyrelsens litteratursøgning, der er foretaget i foråret 2016, identificerer en række eksperimentelle studier med relativt få deltagere, primært amerikanske, hvor effekterne af PECS belyses. Resultaterne af studierne støtter samlet set op om, at PECS er en virkningsfuld metode til udvikle kommunikation hos personer med komplekse kommunikationsbehov. Et at studierne viste fx, at indlæring af PECS efter PECS-manualen har medvirket til, at voksne med udviklingshæmning og komplekse kommunikationsbehov har taget større initiativ til at spørge og derved højnet deres medbestemmelse gennem en styrket evne til at træffe valg. Disse færdigheder forventes at medvirke til at mindske problemfyldt adfærd som fx raserianfald. Studiets eftermåling viste tilmed, at deltagerne i høj grad byggede videre på og vedligeholdte deres tillærte færdigheder ift. PECS (Conklin & Mayer, 2011).
Læs mere om udviklingshæmning og udfordrende adfærd på Vidensportalen
Et andet studie viste, at der er ingen eller meget begrænset effektforskelle på henholdsvis PECS og ProxTalker (en talemaskine) ift. at udvikle kommunikative evner hos grundskoleelever med svær autisme og ingen eller begrænset tale (Boesch et al., 2013).
Resultaterne af et tredje studie indikerede, at børn med autisme, udviklingshæmning og begrænset eller ingen tale lærte at kommunikere mere selvstændigt og hurtigere med PECS, når der blev suppleret med video modellering af PECS (VM) end ved brug af PECS-manualen alene (Cihak et al., 2012).
Resultaterne fra et fjerde studie viste, at tillæring af PECS forstærker de langsigtede forbedringer af sociale og kommunikative evner hos børn med autisme og komplekse kommunikationsbehov sammenlignet med Conventional Language Therapy (CLT) (Lerna et al., 2014).
Læs mere om børn med autisme på Vidensportalen
Usikkerhed i forskningen om PECS
Der er begrænsninger i forskningen omkring brugen af PECS på målgruppen af børn med autisme, hvor særligt to begrænsninger skal nævnes. For det første er det kun få studier som undersøger, hvorvidt træning med PECS følger de beskrevne strukturer i implementeringen af PECS. Dette skaber usikkerhed omkring, i hvilken grad metoden er anvendt som beskrevet, og dermed også i hvor høj grad børnenes forbedringer i kommunikationen skyldes systematikkerne, som er beskrevet i PECS. For det andet er der meget få personer eller observationer i studierne om PECS, hvilket skaber usikkerhed omkring, hvorvidt resultaterne kan generaliseres til en større gruppe (Parker et al., 2011).
Kilder
Barnes, C.S. et al. (2011). An evaluation of strategies for training staff to implement the picture exchange communication system. Research in Autism Spectrum Disorders, Vol. 5(4): 1574-1583.
Boesch, M. C. et al. (2013). Comparative efficacy of the Picture Exchange Communication System (PECS) versus a speech-generation device: Effects on requesting skills. Research in Autism Spectrum Disorders, Vol. 7(3): 480-493.
Cihak, D. F. et al. (2012). The Use of Video Modeling With the Picture Exchange Communication System to Increase Independent Communicative Initiations in Preschoolers With Autism and Development Delays. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, Vol. 27(1): 3-11.
Conklin, C. G. & Mayer, G. R. (2011). Effects of Implementing the Picture Exchange Communication System (PECS) With Adults With Developmental Disabilities and Severe Communication Deficits. Remedial and Special Education, Vol. 32(2): 155-166.
Frost, L. & Bondy, A. (2002). The Picture Exchange Communication System Training Manual. Newark, DE: Pyramid Educational Products.
Ganz, J. B. et al. (2012). A Meta-Analysis of Single Case Research Studies on Aided Augmentative and Alternative Communication Systems with Individuals with Autism Spectrum Disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, Vol. 42(1): 60-74.
Ganz, J. B. et al. (2014). Interaction of Participant Characteristics and Type of AAC With Individuals With ASD: A Meta-Analysis. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, Vol. 119(6): 516-535.
Gordon, K. et al. (2011). A Communication-Based Intervention for Nonverbal, Children With Autism: What Changes? Who benefits? Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol. 79(4): 447-457.
Lerna, A. et al. (2014). Long-term effects of PECS on social-communicative skills of children with autism spectrum disorders: A follow-up study. International Journal of Language & Communication Disorders, Vol. 49(4): 478-485.
Park, J. H. et al. (2011). Effects of Mother-Implemented Picture Exchange Communication system (PECS) Training on Independent Communicative Behaviors of Young Children With Autism Spectrum Disorders. Topics in Early Childhood Special Education, Vol. 31(1): 37-47.
Tincani, M. & Devis, K. (2011). Quantitative Synthesis and Component Analysis of Single-Participant Studies on the Picture Exchange Communication System. Remedial and Special Education, Vol. 32(6): 458-470.