Nest-klasserne er afprøvet og implementeret på Katrinebjergskolen i et samarbejde med PPR, Aarhus. I Danmark arbejdes der flere steder med Nest-elementer i skolen.
I samarbejde med PPR i Aarhus Kommune var Katrinebjergskolen den første i Danmark til at implementere og afprøve Nest-skoleprogrammet. De første Nest-klasser blev oprettet på skolen i 2016.
Der findes ikke en indsatsmanual til Nest, men der er ved artiklens udarbejdelse i april 2021 skrevet to bøger på dansk om metoderne og pædagogikken.
En kvalitativ undersøgelse, lavet i et samarbejde mellem PPR Aarhus og Aalborg Universitet, har undersøgt, hvad der er virksomt i implementeringen af Nest-klasser (Kromann & Tanggaard, 2019; Kromann & Tanggaard, til udgivelse). Undersøgelsen fremhæver en række hovedpointer, som præsenteres i det følgende.
Kompetenceudvikling
Nest-programmet i New York uddannede ledelsen i PPR og Katrinebjergskolens ledelse samt de første Nest-klassers lærere og pædagoger. Efterfølgende har PPR i Aarhus og Katrinebjergskolen selv uddannet nyt personale til Nest-klasser, fx lærere og pædagoger (PPR, 2019).
PPR Aarhus tilbyder kompetenceudvikling, som i vidt omfang skræddersyes til den pågældende organisations ønske for implementeringen af Nest.
Kompetenceudviklingen indeholder teoretiske oplæg om specialpædagogik og inklusion. Den indeholder også en værktøjskasse med konkrete metoder, demonstration af praksis, besøg i det pædagogiske personales praksis samt sparring på baggrund af besøgene. På denne måde kobles de faglige input med praksisnære metoder og kropslige erfaringer med pædagogikken. Det pædagogiske personale er positive over for forløbenes praksisnære øvebaner, hvor de professionelle lærer det pædagogiske håndværk ved helt konkret at træne det. Tilbagemeldingerne går også på, at det pædagogiske personale kan genkende mange af de pædagogiske metoder fra deres egen praksis (PPR, 2019).
Kompetenceudviklingen finder sted i teams. Ideen er, at gruppen kan planlægge og udføre det pædagogiske arbejde sammen, men også lære af hinanden.
I kompetenceudviklingen lægges der vægt på Nest-programmets filosofi; selvom nogle børn har store udfordringer, kan de professionelle gøre en forskel gennem udviklende miljøer. Fællesskab er i højsædet, men forskellighed værdsættes, og børns udfordringer anerkendes, men der ses stadig på børnenes ressourcer. Derudover skal alle professionelle være parate til at se på egen praksis og lære mere.
Efter kompetenceforløbene fortsætter et tæt samarbejde blandt personalet. De fortæller, at det tætte kollegiale fællesskab er med til at sikre, at fælles sprog og fælles praksisser vedligeholdes. Endelig tilkendegiver personalet, at de oplever samarbejdet om Nest som et fællesskab, hvor man oplever tillid, tryghed og opbakning (Kromann & Tanggaard, 2019).
Hvordan opleves Nest af lærere og pædagoger?
I den kvalitative undersøgelse har man også set på, hvad lærere og pædagoger synes om den tydelige rammesætning, som Nest-programmet også er. Hvad siger de fx til, at deres praksis skal samstemmes resten af skolens, og at dørene til praksis nu åbnes med henblik på sparring og videndeling? De beskriver, at den tydelighed, der er omkring, hvad de skal, og hvilken ramme de skal arbejde i, gør deres arbejde mere overskueligt. De beskriver, at rammen sikrer, at mange ting er givet og ikke skal diskuteres, hvilket frisætter energi til at fokusere på indholdet, og dét, som børnene skal lære. Pædagogikken bliver en ramme, som de professionelle kan læne sig op ad i deres undervisning (PPR, 2019).
Nest er ikke et færdigt pædagogisk koncept med en manual, der skal kopieres til praksis, men en tilgang. Det pædagogiske personale beskriver, at de er enige med filosofien og pædagogikken i Nest og er glade for rammesætningen. De oplever, at de kan sætte deres præg på og være med til at udvikle det (PPR, 2019).
Opbakning og samarbejde på tværs er en forudsætning
På Katrinebjergskolen deltager PPR-psykologer i flere årgangsteammøder for Nest-klasserne. Her analyseres og planlægges arbejdet med alle børn. PPR bidrager med en særlig viden om autisme, men også den viden, som de har fra deres besøg i klassernes praksis. Psykologerne indgår som en del af teamet og kan sammen med pædagoger og lærere undersøge store og små forhold omkring børnene, klassen og de pædagogiske rammevilkår, der kan vedligeholde eller dæmme op for problemstillinger (PPR, 2019).
I Nest er der derfor også indlejret en struktureret samarbejdsramme mellem PPR og skolens ledelse. Der gives ledelsessparring med henblik på at skabe rammevilkår, der muliggør læring, praksisudvikling og vedligeholdelse af den ønskede praksis. Som sådan arbejder PPR praksisnært ift. udvikling af skolen som organisatorisk udviklingsbetingelse for børnenes læring og trivsel, men også for de professionelles praksis. Både det pædagogiske personale og skolens ledelse tilkendegiver vigtigheden af dette samarbejde for at lykkes (Kromann & Tanggaard, 2019).
Forældreopbakning
Undersøgelsen af forældrenes oplevelse af Nest peger på, at forældrene, både til børn med og uden autisme, er positive over for Nest. Forældrene til børnene uden autisme oplyser, at de valgte en Nest-klasse, fordi klasserne er mindre og har to voksne. De oplever, at de professionelle gennem kompetenceudvikling er blevet klædt på til opgaven. Endelig tilkendegiver disse forældre, at de kan tilslutte sig værdierne om inklusion og fællesskab i Nest. Forældrene til børnene med autisme oplever, at de professionelle fremstår kompetente med en særlig ekspertise. Samtidig oplever de, at det pædagogiske personale inddrager forældrenes viden om deres børn (PPR, 2019).
Udbredelse i Danmark
”Nest-programmet” er ikke en beskyttet titel, og derfor arbejdes der flere steder i landet med programmet. I Aarhus etableres Nest-klasser på Beder Skole med fokus på børn med ADHD. Derudover arbejdes der med Nest-elementer på flere skoler i kommunen, og Nest afprøves desuden i en tilpasset version på dagtilbudsområdet for almindeligt udviklede børn og børn visiteret med handicap. Uden for Aarhus er der desuden oprettet den første Nest-klasse i Slagelse i 2018. I flere kommuner arbejder skoler med Nest-elementer.
PPR i Aarhus og Katrinebjergskolen uddanner personale og udbyder også tilpassede kompetenceudviklingsforløb til fx dagtilbudsområdet.
I august 2020 startede de første Nest-klassers børn på mellemtrinnet. Derfor tilpasses Nest-pædagogikken børnene, så klassernes pædagogik matcher børnene og deres behov og udvikling helt frem til 9. klasse (PPR, 2019).
Kilder
Kromann, A.C & Tanggaard, L. (2019). Som ringe i vandet: PPR’s bidrag til folkeskoleudvikling gennem Nest. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Vol. 56(05/06).
Kromann, A.C. & Tanggaard, L. (under udarbejdelse). Når Nest møder Grundtvig: Hvordan koblingen af et amerikansk inklusionskoncept og dansk velfærdsideologi puster liv i folkeskolens demokratiske læringsprocesser.
PPR (2019). Evaluering af Nest i Aarhus 2015-2019. Aarhus: PPR, Aarhus Kommune; Børn og Unge, Aarhus Kommune.