Figur 2 viser et billede af, hvordan samtalemåtten kan se ud i praksis. I toppen af måtten er der billedkort, der symboliserer vurderingsskalaen med grøn (god), gul (mellem) og rød (dårlig). Nederst på måtten vises emnet, der tales om, med en illustration.
Redskaberne kan tilpasses forskellige målgrupper
De præfabrikerede redskaber kan fås i forskellige versioner, hvor de er tilpasset forskellige målgrupper og emner. På engelsk findes materiale, der er tilpasset ICF’s 9 domæner for aktiviteter og deltagelse:
- Læring og anvendelse af viden
- Almindelige opgaver og krav
- Kommunikation
- Mobilitet
- Egenomsorg
- Hjemmeliv
- Interpersonelt samspil og kontakt
- Vigtige livsområder
- Samfund, socialt liv og medborgerskab (Talking Mats, u.å.a.).
Der findes også et dansk materiale, Symbolstøttet Spørgekit, som bygger på ICF og ergoterapeutiske redskaber (COPM og IPPA), men omfatter også emner som sorg, kommunikation og trivsel (Kommunikationscentret Hillerød, u.å.a).
Der findes en dansk oversættelse af Talking Mats-metodebogen, der er udviklet af Murphy et al. (2013), som Kommunikationscentret Hillerød udleverer ifm. kurser.
Talking Mats som en strategi til at arbejde med målsætning
Talking Mats kan ses som en strategi, hvorigennem personer med og uden kommunikationsvanskeligheder kan sættes i stand til at deltage i udarbejdelse af målsætning. Brug af Talking Mats som målsætningsværktøj til personer med kognitive og kommunikative vanskeligheder kan give personer med kommunikationsvanskeligheder en struktur til at overveje og formulere deres mål i en rehabiliteringsproces (Bornman & Murphy, 2006; Murphy & Boa, 2012; Stan et al., 2019).
Anvendelsesmuligheder for Talking Mats
Metoden hviler på en antagelse om, at kvaliteten af de informationer, der udveksles i en samtale, kan fremmes ved at fokusere deltagernes opmærksomhed samt reducere kravene til hukommelsen og evnen til at finde det rette ord og benævne det (ordmobilisering). Metoden giver mennesker med kommunikationsvanskeligheder tid til at bearbejde oplysninger og reagere i eget tempo. Derved giver metoden mulighed for at personliggøre informationer om relevante og vigtige livsspørgsmål (Talking Mats, u.å.a.).
Metoden anvendes både i praksis og i forskning til at afdække, hvad en person med kommunikationsvanskeligheder mener om et specifikt emne, spørgsmål eller problematik, der har relevans for den pågældende (Buchholz et al., 2016).
Metoden har potentialer ifm. sagsbehandling. Studier viser, at metoden anvendes til udredning, udarbejdelse af individuelle mål og handleplaner og til evaluering af indsats (Kommunikationscentret Hillerød, 2015; Ferm et al., 2009; Fjelner & Gelberg, 2008; Murphy et al., 2004; Murphy, 1998).
Talking Mats anvendes desuden i samtaler om mål, hvor den internationale klassifikation af funktionsevne, funktionsevnenedsættelse og helbredstilstand (ICF) er rammesættende for samtaleemnerne (Mackay & Murphy, 2012; Murphy & Boa, 2012; Murphy & Strachan, 2011; Bornman & Murphy, 2006).
I et systematisk review (Stevens et al., 2013) af tilgængelige metoder til at måle på personlig målopnåelse konkluderes, at Talking Mats er særligt egnet til mennesker med kognitive og kommunikative funktionsnedsættelser. Derudover kan Talking Mats også anvendes til at gøre mere avancerede målemetoder som fx Canadian Occupational Performance Measure (COPM) og Goal Attainment Scaling (GAS) mere tilgængelige for disse målgrupper (Stevens et al., 2013).
Læs mere om COPM på Vidensportalen
Læs også om GAS på Vidensportalen
Kilder
Bornman, J. & Murphy, J. (2006). Using the ICF in goal setting: Clinical application using Talking Mats. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, Vol. 1(3): 145-154.
Buchholz, M. et al. (2016). Including persons with complex communication needs in research: A methodology based on Talking Mats. Presentation at ISAAC 2016, Toronto.
Ekstern kvalificeringsgruppe (2020). Mailkorrespondance mv. Okt/nov/dec 2020.
Ferm, U. et al. (2010). Using Talking Mats to support communication in persons with Huntington’s disease. International Journal of Language and Communication Disorders, Vol. 45(5): 523-536.
Fjelner, M. & Gelberg, M. (2008). Kartläggning med hjälp av talande mattor. Lund: Habilitering & Hjälpmedel, FoU-enheten, Region Skåne.
Hallberg, et al. (2013). Talking Mats in a discussion group for people with Huntington's disease. Disability and Rehabilitation. Assistive Technology, Vol. 8(1): 67-76.
Kommunikationscentret Hillerød (2015). Evaluering af spørgemetoden Talking Mats – Anvendt sammen med mennesker ramt af demens. Hillerød: Hillerød Kommune & Kommunikationscentret.
Kommunikationscentret Hillerød (u.å.a). Spørgekit med symboler øger brugerinddragelsen. Tilgængelig fra https://www.kc-hil.dk/viden-og-udvikling-mega/paedagogisk-materiale/symbolstottet-sporgekit [lokaliseret 21-04-2021].
Kommunikationscentret Hillerød (u.å.b). Talking Mats: Metoden bag spørgekittet. Lokaliseret https://www.kc-hil.dk/viden-og-udvikling-mega/paedagogisk-materiale/symbolstottet-sporgekit/talking-mats-metoden-bag-sporgekittet [lokaliseret 21-04-2021, men er ikke længere tilgængelig].
Mackay, M. A. & Murphy, J. (2012). Talking Mats and The World Health Organisation International Classification of Functioning Disability and Health – Children and Youth: A framework for helping adolescents set IEP targets.
Murphy, J. & Boa, S. (2012). Using the WHO-ICF with Talking Mats to Enable Adults with Long-term Communication Difficulties to Participate in Goal Setting. Augmentative and alternative communication, Vol. 28(1):52-60.
Murphy, J. & Cameron, L. (2013). Talking Mats: A Resource to Enhance Communication. Stirling: Department of Psychology, University of Stirling.
Murphy, J. & Strachan, Y. (2011). Talking Mats: Extending the reach into goal setting practises for Health and Social Care Staff in Edinburgh. NHS Education for Scotland.
Murphy, J. (1998). Helping people with severe communication difficulties to express their views: A low tech tool. Communication Matters Journal, Vol. 12(2): 9-11.
Murphy, J. et al. (2004). Evaluating the effectiveness of Talking Mats as a communication resource to enable people with an intellectual disability to express their views on Life Planning. Stirling: Department of Psychology, University of Stirling.
Stan, S. E. A. et al. (2019). Using Talking Mats to support conversations with communication vulnerable people: A scoping review. Technology and Disability, Vol. 30(4): 153-176.
Stevens, A. et al. (2013). The use of patient-specific measurement instruments in the process of goal-setting: A systematic review of available instruments and their feasibility. Clinical Rehabilitation, Vol. 27(11): 1005-1019.
Talking Mats (u.å.a.) About Talking Mats. Tilgængelig fra https://www.talkingmats.com/about-talking-mats/ [lokaliseret 21-04-2021].
Talking Mats (u.å.b). Shop. Tilgængelig fra https://www.talkingmats.com/shop/ [lokaliseret 21-04-2021].
Talking Mats (u.å.c). Talking Mats. Tilgængelig fra www.talkingmats.com [lokaliseret 21-04-2021].