Talegenererende enheder er elektroniske kommunikationsløsninger, der forbedrer og/eller erstatter tale (Ripat et al., 2019), hvorved brugeren kan indtaste meddelelser, der efterfølgende omdannes og udtales højt (Crisp et al., 2014). Talegenererende enheder er dermed ikke i sig selv en metode eller interventionsmodel.
Personer med komplekse kommunikationsvanskeligheder kan trykke, markere eller øjenudpege et område på talemaskinen for at aktivere et output i form af digital tale eller syntetisk tale som erstatning for almindelig tale. Aktiveringen af enheden kan være i form af enkeltkontakt, mus, joystick, tastatur, pegeskærm mv. (Wriedt, 2004).
Tablets og smartphones har gjort brugen af talegenererende enheder mere tilgængelig
Tilgængeligheden ift. almindelige mobile enheder, såsom tablets og smartphones, der inkorporerer ASK-software, har øget brugen af talegenererende enheder (McNaughton & Light, 2013; Meder & Wegner, 2015).
Særligt med de senere års udvikling og udbredelse af apps til tablets og smartphones er anvendelsen af talegenererende enheder blevet et hjælpemiddel, der giver den enkelte mulighed for at deltage i flere sociale sammenhænge og kommunikere med flere forskellige mennesker, herunder også personer, der ikke nødvendigvis har kendskab til anvendelsen af alternativ og supplerende kommunikation. På den måde får personen med komplekse kommunikationsvanskeligheder potentielt bedre mulighed for at deltage i fx undervisning, diskussioner og sociale sammenkomster (Kagohara et al., 2013).
Som med andre hjælpemidler kræver det en pædagogisk indsats at lære at anvende talegenererende enheder. Inden der vælges et kommunikationshjælpemiddel og en pædagogisk indsats, kræver det også, at der foretages en nærmere udredning af den enkeltes behov samt fysiske og kognitive muligheder for anvendelse af hjælpemidlet (Ripat et al., 2019).
Læs mere om udredning i temaets artikel Udredning og planlægning af ASK-løsninger for mennesker med behov for komplekse kommunikationsindsatser
Forskellige typer af talegenererende enheder (SGD)
Talegenererende enheder kaldes også samtaleapparater med taleoutput. I praksis deler man ofte talegenererende enheder op i forskellige typer af enheder, fx
- tekst til tale-enheder (fx lightwritere, oplæsningsprogrammer (TTS)
- alternative og supplerende kommunikationsenheder (alt fra taleklodser til tablets med kommunikationsapps)
- struktur- og påmindelsesenheder.
ASK-løsninger spænder over simple enheder, hvor der er mulighed for at trykke på én knap, til en eller ganske få funktioner til computere, tablets og smartphones, der med forskellig specialudviklet software kan anvendes som talegenerende enhed (Wriedt, 2004).
For begge typer gælder, at der findes dedikerede ”stand alone-enheder” og software (apps) til computerbaserede udstyr (smartphones, tablets og computere).
Nedenfor præsenteres kort forskellige typer af enheder, der anvendes til mennesker med komplekse kommunikationsvanskeligheder i Danmark og internationalt. Da udviklingen på området går stærkt, er der ikke tale om en udtømmende oversigt, men en mere overordnet beskrivelse.
Simple talegenererende enheder
De mest simple talegenererende enheder er enkeltkontaktapparater, såkaldte taleklodser, også kendt som talebøffer. Der er ganske få funktioner i taleklodser. Beskeden i enheden kan ændres, så taleklodsen kan bruges i forskellige situationer i løbet af dagen, fx når man hilser velkommen eller siger farvel, når man skal sige ja eller nej eller skal kalde på et kæledyr.
Der er også mere udviklede taleklodser (kaldet step-by-step), som også har en enkelt knap, men som giver mulighed for, at en hjælper på forhånd kan indtale en række beskeder, så man ved efterfølgende tryk på knappen kommer længere ned i beskederne.
Simple enheder som taleklodser er primært udviklet for dem, der skal til at lære at bruge trykfølsomme kontakter eller lære sammenhængen mellem tryk og kommunikation til den nære omverden. De simple enheder kan give mulighed for et lydligt udtryk på et tidligt sprogudviklingstrin. Taleklodser kan dermed have et pædagogisk formål i forhold til fx at lære at foretage et aktivt valg.
Se mere om taleklodser på Hjælpemiddelbasens hjemmeside
Talegenererende enheder med flere felter og lag
Der er udviklet flere forskellige typer af talegenererende enheder (SGD’er) med skærm, der alle har flere muligheder for kommunikation, end fx de mere simple taleklodser har. Talegenererende enheder med skærm findes i enkle udgaver med få tryk- og pegefelter. De findes også i mere udviklede udgaver med mange felter og mulighed for at lægge flere lag på, så kommunikationen kan foregå på et mere nuanceret niveau. Disse enheder er relativt lette og bærbare, hvilket gør dem velegnede som kommunikationshjælpemidler i flere forskellige sammenhænge og fx let kan placeres på en kørestol.
Se mere om talemaskiner med skærm på Hjælpemiddelbasens hjemmeside
Et andet system er skrivebaserede kommunikationshjælpemidler, som giver et output i form af syntetisk tale og skrift på display, når man skriver på tastaturet eller anvender nogle af de færdige sætninger i apparatet. En udviklet form for tekst-til-tale-hjælpemiddel har også MS-funktion og mulighed for at tale i mobiltelefon. Der er også mulighed for fx at overføre tekstdokumenter og oprette personlige ordlister til og fra computere. I dag benyttes ofte apps/software, når det gælder skrivebaserede kommunikationshjælpemidler, men der er fortsat også dedikerede samtaleapparater med denne funktion.
Læs mere om skrivebaserede samtaleapparater på Hjælpemiddelbasens hjemmeside
Bærbare/mobile enheder (computere, tablets og smartphones)
Nogle computere (bærbare) er specielt udviklede til brug ved samtale. De er udformet som talegenererende enheder, men de programmeres som computere og kan oftest også anvendes som sådan. Disse computere er i Hjælpemiddelbasen klassificeret under ”bærbare computere”.
Se mere om bærbare computere på Hjælpemiddelbasen
Der er udviklet flere programmer til computere, tablets og smartphones, så de kan anvendes som kommunikationshjælpemidler. Især med udviklingen af apps til tablets og smartphones har flere mennesker med komplekse kommunikationsvanskeligheder i højere grad fået mulighed for at kommunikere med mennesker, de ikke kender i forvejen, og deltage i aktiviteter, de ellers kun vanskeligt ville kunne deltage i. Computerteknologien har gjort bærbare/mobile enheder tilgængelige for en langt bredere gruppe, end de som fik bevilget en traditionel ”talemaskine” tidligere. Almenteknologien er blevet mere og mere anvendelig på ASK-området (McNaughton & Light, 2013).
Den eksplosive udvikling af teknologien omkring tablets og smartphones, som har fundet sted de seneste år, har ifølge forskeren Gunilla Thunberg særligt haft stor betydning for autismeområdet (Thunberg, 2015).
Dette fremgår også af gennemgangen af flere reviews og metaanalyser (Allen & Shane, 2014; Boyd et al., 2015; Kagohara et al., 2013; Lorah et al., 2015).
Læs mere om tablets på Hjælpemiddelbasens hjemmeside
Software
I programmer til computere og apps til tablets og smartphones kan der arbejdes både med tekst og symboler. Nogle programmer kræver anvendelse af tastatur eller berøring af skærmen, andre kan betjenes med øjenstyring, hovedmus og/eller scanning. Nogle programmer er meget avancerede og kræver en fortsat tilpasning af mulighederne, hvilket stiller store krav til forældre og hjælpere i behandlingssystemet (Thunberg, 2015).
Kilder
Allen, A. A. & Shane, H. C. (2014). Autism spectrum disorders in the era of mobile technologies: Impact on caregivers. Developmental Neurorehabilitation, Vol. 17 (2): 110-114.
Boyd, T. K. et al. (2015). Evaluating iPad Technology for Enhancing Communication Skills of Children With Autism Spectrum Disorders. Intervention in School and Clinic, Vol. 51(1): 19-27.
Crisp, C. et al. (2014). Barriers and facilitators to children's use of speech-generating devices: a descriptive qualitative study of mothers' perspectives. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, Vol. 19(3): 229-237.
Kagohara, D. M. et al. (2013). Using iPods® and iPads® in teaching programs for individuals with developmental disabilities: A systematic review. Research in Developmental Disabilities: A Multidisciplinary Journal, Vol. 34(1): 147-156.
Lorah, E. R. et al. (2015). A systematic review of tablet computers and portable media players as speech generating devices for individuals with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, Vol. 45(12): 3792-3804.
McNaughton, D. & Light, J. (2013). The iPad and mobile technology revolution: Benefits and challenges for individuals who require augmentative and alternative communication. AAC: Augmentative and Alternative Communication, Vol. 29 (2): 107-116.
Thunberg, Gunilla (2015). Kommunikationshjelpemedel. I: Næss, K.-A. B. & Karlsen, A. V. (red.) God kommunikasjon med ASK-brukere. Bergen: Fagbokforlaget.
Wriedt, O. (2004). Kommunikationshjælpemidler: En introduktion. Tåstrup: Hjælpemiddelinstituttet.