Mindset
Et fælles mindset på tværs af social- og beskæftigelsesområdet er et nødvendigt grundlag for at skabe det rette tværfaglige samarbejde. Det er vigtigt, at medarbejderne har kendskab til hinandens fagligheder, er enige om indsatsens mål og delmål, tror på at borgeren kan lykkedes af komme i job og har en fælles forståelse for at indsatsen bygger på recovery-orientering og et jobrettet fokus (Rambøll Management Consulting, 2021).
Organisering
Indsatsmodellen kræver et tæt, tværgående samarbejde mellem beskæftigelses- og socialområdet. Det har derfor centralt, at kommunerne har fokus på at organisere sig på en måde, der understøtter et tværgående samarbejde, hvor de forskellige faggrupper har mulighed for sparring om borgerens forløb. Organisering af samarbejdet understøttes af klare arbejdsgangsbeskrivelser, rollefordeling og samarbejdsflader (Rambøll Management Consulting, 2021).
Kompetencer
En stærk bevidsthed og kompetencer i egen faglighed, og en forståelse af andres faglighed skaber en fælles retning for indsatsen. Kommunerne bør have erfaring med at etablere fora, hvor faglige synspunkter og tilgange er blevet drøftet på tværs af beskæftigelses- og socialområdet (Rambøll Management Consulting, 2021).
Ledelse
Et tværfagligt ledelsesfokus og -opbakning er en forudsætning for at implementere indsatsen. Det kræver, at ledelsen sætter en retning for samarbejdet, foretager en tydelig prioritering af opgaver og styrker koordineringen og samarbejdet på lederniveau, fx ved fælles ledermøder mellem beskæftigelses- og socialområdet (Rambøll Management Consulting, 2021).
Læs mere om at organisere sammenhængende indsatser på social- og beskæftigelsesområdet
Implementering af indsatsens kerneelementer: Seks opmærksomhedspunkter
Evalueringen peger på seks opmærksomhedspunkter i implementeringen af indsatsmodellens kerneelementer:
- Tværfaglig og helhedsorienteret opstart med borgeren
- Individuel plan med definition af borgerens mål for en hverdag med job
- Løbende tværfaglig opfølgning på individuelt plan
- Individuelt virksomhedsmatch med fokus på borgerens mål for en hverdag med job
- Støtte til mestring af en hverdag med job (CTI-støtte)
- Fokus på ordinære timer og progression i virksomhedspraktik (arbejdsaftale).
Tværfaglig og helhedsorienteret opstart med borger
- De rette medarbejdere skal deltage på opstartsmødet, så mødet har en tværfaglig repræsentation.
- En bred helhedsorienteret udredning sikrer, at borgeren modtager den rette støtte (Rambøll Management Consulting, 2021).
Individuel plan med definition af borgerens mål for en hverdag med job
- Den individuelle plan skal bygge på en høj grad af borgersamarbejde og indeholde et klart jobmål.
- Borgeren skal drøfte jobønsker og mål med et bredt udsnit af medarbejdere forud for opstart i virksomhedspraktik (Rambøll Management Consulting, 2021).
Løbende tværfaglig opfølgning på individuel plan
- Der skal ske en tæt koordination mellem virksomhedskonsulent og CTI-medarbejder for at sikre sammenhæng imellem virksomhedspraktik og CTI-støtte.
- Borgeren skal løbende inddrages ift. ændring i sin plan (Rambøll Management Consulting, 2021).
Individuelt virksomhedsmatch med fokus på borgerens mål for en hverdag med job
- Det individuelle virksomhedsmatch skal passe til borgerens jobønsker og mål.
- Lang tid fra opstartssamtale til virksomhedspraktik er et grundvilkår, da der skal skabes det rette match mellem borger og arbejdsplads (Rambøll Management Consulting, 2021).
Støtte til mestring af en hverdag med job (CTI-støtte)
- Hyppigheden og intensiteten af CTI-forløbet skal være aftagende, men støttebehovet hos borgeren kan variere over tid, og der skal derfor være en høj grad af fleksibilitet i støtten (Rambøll Management Consulting, 2021).
Fokus på ordinære timer og progression i virksomhedspraktik (arbejdsaftale)
- Fokus på ordinære timer og progression giver borgeren anerkendelse, motivation og tro på, at job er muligt, og at der i indsatsen er fokus på justering af praktikforløbet, så det passer til borgerens og virksomhedens behov (Rambøll Management Consulting, 2021).
Evalueringen af Social støtte i overgangen til og fastholdelse i job findes på Socialstyrelsens hjemmeside
Inspiration til implementering af indsatsen
Socialstyrelsen har udgivet en guide, der kan inspirere kommuner til at tilbyde udsatte ledige en koordineret indsats på tværs af beskæftigelses- og socialområdet. Guiden beskriver konkrete erfaringer med tiltag, der skaber gode rammer for en tværfaglig indsats, og giver eksempler på, hvordan disse tiltag kan omsættes i praksis, fx arbejdet med den fælles plan, individuelt jobmatch og CTI-støtte.
Se guiden på Socialstyrelsens hjemmeside
Kilder
Rambøll Management Consulting (2021). Social støtte i overgang til og fastholdelse i job: Slutevaluering. Udarbejdet for Socialstyrelsen. Kbh.: Rambøll.