Et flertal af deltagerne har efter deltagelsen i PEP enten opnået beskæftigelse eller afklaring om deres kompetencer og udviklingspotentiale.
To udenlandske evalueringer af Pre-Employment Programme (PEP) samt erfaringer fra dansk afprøvning viser, at et flertal af deltagerne ved opfølgning har opnået beskæftigelse (fuldtid eller deltid) eller er blevet afklaret, i forhold til hvilke personlige og faglige kompetencer de skal styrke for at komme nærmere beskæftigelse (McMahon, 2013; Wittich et al., 2013; Houe, 2020).
Slutrapporten om PEP afprøvet i dansk kontekst viser desuden lignende resultater (Houe & Plagborg, 2021).
Læs slutrapporten på IBOS’ hjemmeside
Udenlandske evalueringer af PEP
Begge de udenlandske evalueringer er gennemført som en før-/eftermåling, hvor deltagerne ved deltagelse i PEP og et antal måneder efter blev spurgt til deres beskæftigelsessituation.
I den ene evaluering indgik to kohorter, hvor resultaterne for den ene kohorte blev evalueret seks og 18 måneder efter programmets afslutning, mens resultaterne for den anden kohorte blev evalueret seks og 12 måneder efter programmets afslutning. I den første kohorte var to af syv deltagere i ordinær beskæftigelse, mens to andre var i jobtræning eller praktik seks måneder efter programmets afslutning. Ved evalueringen 18 måneder efter programmet var seks ud af de syv deltagere i beskæftigelse – tre i fuldtidsjob og tre i deltidsjob. Den sidste var under uddannelse (McMahon et al., 2013).
I den anden kohorte var en af syv deltagere selvstændig, mens en var i praktik seks måneder efter programmets afslutning. De øvrige var enten under uddannelse eller jobsøgende, mens en enkelt valgte ikke at søge beskæftigelse (McMahon et al., 2013).
12 måneder efter programmets afslutning var to af de syv deltagere i programmet i beskæftigelse. De øvrige fem deltagere var i gang med kompetenceudvikling eller havde besluttet ikke at ville søge beskæftigelse. I evalueringen forklares den anden kohortes dårligere resultater med, at de ledige i denne kohorte havde været ledige i længere tid end deltagerne i første kohorte, og at de boede steder, hvor beskæftigelsesmulighederne var begrænsede, og selvstændig transport var en stor udfordring (McMahon et al., 2013).
Den anden evaluering af PEP viste, at der ud af de otte deltagere i programmet var to i fuldtidsbeskæftigelse, mens tre var i deltidsbeskæftigelse otte måneder efter programmets afslutning. Tre af de øvrige var under uddannelse og/eller jobsøgende, mens en hverken var i beskæftigelse eller under uddannelse (Wittich et al., 2013).
Styrkede kompetencer
I begge projekterne oplevede deltagerne, at de blev afklarede i forhold til deres jobmuligheder og karrierer samt at de fik styrket deres digitale kompetencer og deres jobsøgningskompetencer. En del af deltagerne kom i beskæftigelse efter deltagelse i programmet. Deltagerne i programmet havde brug for støtte, men for de færreste førte det til, at de kom i beskæftigelse med det samme (McMahon et al., 2013; Wittich et al., 2013).
Evalueringerne indikerer dermed, at følgende elementer i det meget strukturerede læringsforløb kan medvirke til at hjælpe borgere med alvorlig synsnedsættelse i beskæftigelse
- det tværdisciplinære samarbejde
- den løbende monitorering
- den systematiske opfølgning
- afklaring og udvikling af den enkelte deltagers kompetencer og karriereforventninger.
Dansk afprøvning finder lignende resultater
I den danske afprøvning følges der ligeledes op på deltagernes beskæftigelsesstatus seks og 12 måneder efter programmets afslutning. I den første kohorte havde tre ud af ni deltagere fundet arbejde efter seks måneder. Efter 12 måneder havde fem ud af ni fundet arbejde, to var påbegyndt uddannelse og én afventede sin fleksjobsag. I den anden kohorte indgik kun fire deltagere. Efter både seks og 12 måneder var der
- en, der var i arbejde
- en, der var under afklaring til fleksjob
- en, der var arbejdssøgende
- en, der var førtidspensionist og havde valgt at prioritere frivilligt arbejde i stedet (Houe, 2020).
De danske resultater er derfor indtil videre på niveau med dem, der fremgår af ovennævnte evalueringer, og desuden finder slutrapporten om PEP afprøvet i dansk kontekst lignende resultater (Houe, 2020; Houe & Plagborg, 2021).
Læs slutrapporten på IBOS' hjemmeside
Kilder
Houe, Isak Kornerup (2020). Intern effektmåling af PEP-program, foreløbige resultater. Internt dokument – ikke publiceret. Hellerup: IBOS – Instituttet for Blinde og Svagsynede.
Houe, Isak Kornerup & Plagborg, Lise (2021). Projekt Pre-Employment Program – Afslutningsrapport om projektets dokumenterede resultater og læring. Hellerup: IBOS – Instituttet for Blinde og Svagsynede.
McMahon, John M. et al. (2013). Maine’s Employability Skills Program. Journal of Visual Impairment & Blindness, Vol. 107(6): 515-522.
Wittich, Walter et al. (2013). Development and Adaptation of an Employment-Integration Program for People Who Are Visually Impaired in Quebec, Canada. Journal of Visual Impairment and Blindness, Vol. 107(6): 481-495.