Mange studier har vist, at mennesker med alvorlige psykiske vanskeligheder gerne vil arbejde. I gennemsnit siger 70 pct. af denne målgruppe, at de har dette ønske. Deres grunde til at ønske at arbejde inkluderer
- øget selvværd og selvtillid
- at have noget at stå op til
- at føle sig som en del af et fællesskab
- at lære nye ting
- øget indkomst (Swanson et al., 2013).
Mange mennesker fortæller, at arbejde har været en væsentlig del af deres recovery og en lige så vigtig del som al anden hjælp, de har fået (Swanson et al., 2013).
Den forskningsbaserede evidens for IPS – Individual Placement and Support er etableret netop ift. målgruppen af borgere med alvorlige psykiske vanskeligheder, hvilket omfatter diagnoser inden for spektret skizofreni og andre psykoselidelser, bipolar sindslidelse og tilbagevendende depression (Christensen & Eplov, 2018).
Projekt Reconnect er et eksempel på en integreret uddannelses-, beskæftigelses- og psykosocial indsats for unge mellem 18 og 30 år med tegn på angst eller depression. Reconnect er udviklet med afsæt i IPS-metoden. Reconnect gennemføres og evalueres af Københavns Professionshøjskole (KP) i samarbejde med Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE), Roskilde Universitet (RUC), Rødovre Kommune, Københavns Kommune og Bornholms Regionskommune.
Læs mere om Projekt Reconnect på Reconnects hjemmeside
Sygdomsforløb påvirker uddannelsesniveau
Et stigende antal unge med psykiske vanskeligheder gennemfører ikke uddannelse efter grundskolen (Børne- og Socialministeriet, 2018).
Lidt over 35 pct. af de 18-24-årige modtagere af sociale indsatser med psykiske vanskeligheder har afbrudt en ordinær ungdomsuddannelse eller en højere uddannelse og er ikke er i gang med uddannelse (Børne- og Socialministeriet, 2018).
Psykiske vanskeligheder i kombination med lavt uddannelsesniveau giver efterfølgende udfordringer ift. fast tilknytning til arbejdsmarkedet, hvilket øger risikoen for social isolation og oplevelsen af at være uden for fællesskaber. Det øger risikoen for senere at udvikle komplekse sociale problemer og fysiske sygdomme (Due et al., 2014).
Forskning viser, at risikoen for ledighed stiger i årene forud for, at en borger får en diagnose. IPS kan derfor medvirke til at forebygge længerevarende ledighed, ved at den unges første samtaler med sagsbehandler, støtte-person, behandler osv., fokuserer på at afdække og støtte op om den unges ønske og motivation for job eller uddannelse (Christensen, 2018).
Borgere med alvorlige psykiske vanskeligheder og tilknytning til arbejdsmarkedet
Borgere med alvorlige psykiske vanskeligheder har generelt en lavere tilknytning til arbejdsmarkedet end den øvrige befolkning. Knapt halvdelen er uden for arbejdsmarkedet, heraf de fleste på førtidspension (Greve, 2012).
Målgruppen har markant ringere levevilkår end almenbefolkningen og stilles generelt ringere end borgere med fysiske sygdomme (Greve, 2012; Børne- og Socialministeriet, 2018; Sundhedsstyrelsen, 2020).
Tilknytning til arbejdsmarkedet spiller en væsentlig rolle i menneskers vej til recovery (Dunn et al., 2008). Mange med psykiske vanskeligheder drømmer netop om at få et job (Benjaminsen, 2019).
Men borgere med alvorlige psykiske vanskeligheder er ofte marginaliserede ift. arbejdsmarkedet, bl.a. fordi der kan være en opfattelse af , at denne borgergruppe ikke magter et ordinært job på det almene arbejdsmarked (Hansson & Björkman, 2005; Marrone & Golowka, 2000; Bejerholm et al., 2015).
IPS kan derfor bidrage til afstigmatisering ved at støtte målgruppen i at blive integreret på det ordinære arbejdsmarked og i det almene uddannelsessystem. IPS kan også skabe integration i det almene lokalsamfund med deltagelse i de aktiviteter, som den enkelte selv ønsker. Den enkelte drømmer ofte om adgang til anerkendte roller som arbejdstager eller studerende (Bond et al., 2004; Bejerholm et al., 2015).
Kilder
Bejerholm, U. et al. (2015). Individual Placement and Support in Sweden: A randomized controlled trial. Nordic Journal of Psychiatry, Vol. 69(1): 57-66.
Benjaminsen, L. et al. (2019). Bag om Fællesskabsmålingen: En kvalitativ undersøgelse af social eksklusion og social deltagelse. Kbh.: VIVE.
Bond, G. R. et al. (2004). How evidencebased practices contribute to community integration. Community Mental Health Journal, Vol. 40(6): 569-588.
Bonfils, Inge Storgaard, docent, Ph.d., Københavns Professionshøjskole (2021). Interview. Københavns Professionshøjskole. Institut for Socialrådgiveruddannelse. Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet. 20. september 2021.
Børne- og Socialministeriet (2018). Socialpolitisk redegørelse 2018. København: Børne- og Socialministeriet.
Christensen, T. N. & Eplov, L. F. (2018). Inklusion: Resultater fra IPS projektet: Individuelt Planlagt Job med Støtte (IPS) og træning i sociale og kognitive færdigheder til personer med en alvorlig sindslidelse. Kbh.: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Due, P. et al. (2014). Børn og unges mentale helbred: Forekomst af psykiske symptomer og lidelser og mulige forebyggelsesindsatser. København: Vidensråd for Forebyggelse.
Christensen, T.N (2018). Work and education among people with severe mental illness in Denmark – Incidence rates, employment trends and effects of Individual Placement and Support (IPS), cognitive remediation and work related social skills training. Ph.d.-afhandling. Kbh.: Region Hovedstadens Psykiatri.
Dunn, E. C. et al. (2008). The meaning and importance of employment to people in recovery from serious mental illness. Results of a qualitative study. Psychiatric Rehabilitation Journal, Vol. 32(1): 59-62.
Greve, J. (red.) (2012). Et liv i periferien: Levevilkår og samfundsdeltagelse blandt danskere med svære sindslidelser. København: Rockwool Fondens Forskningsenhed; Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Hansson, L. & Björkman, T. (2005). Empowerment in people with mental illness: Reliability and validity of the Swedish version of an empowerment scale. Scandinavian Journal of Caring Sciences, Vol. 19(1): 32-38.
Sundhedsstyrelsen (2020). Anbefalinger for organisering af den akutte sundhedsindsats: Planlægningsgrundlag for de kommende 10 år. København: Sundhedsstyrelsen.
Swanson, S.J. et al. (2013). IPS. IPS Supported Employment: En praktisk guide. Kbh.: Psykiatrisk Center København.