I Danmark har et stort antal botilbud for personer med udviklingshæmning siden 1980’erne implementeret den neuropædagogiske forståelsesramme.
Neuropædagogik anvendes i et relativt stort omfang på botilbud for personer med udviklingshæmning i Danmark. Det fremgår af en rapport fra SFI om metoder på botillbud i Region Syddanmark, at 11 botilbud angiver, at neuropædagogik er den metode, de anvender mest, mens 13 angiver at de anvender neuropædagogik næstmest (Bengtson et al., 2015). En søgning på Tilbudsportalen viser, at 64 ud af 493 botilbud for personer med udviklingshæmning i alderen 18 – 65 år angiver, at de anvender neuropædagogik i den faglige indsats overfor de personer, der bor på tilbuddene, hvilket indikerer at neuropædagogik er udbredt på botilbud for personer med udviklingshæmning (Tilbudsportalen.dk, 2016).
Der er stor interesse for neuropædagogik i praksis, og flere uddannelsesinstitutioner udbyder kompetenceudvikling i form af efter- og videreuddannelser i neuropædagogik. SOSU- skolerne udbyder korte kursusforløb, mens flere professionshøjskoler udbyder moduler i neuropædagogik på diplomuddannelserne, og særligt tilrettelagte uddannelsesforløb i neuropædagogik. I 2012-13 blev der gennemført i alt 22 modulforløb for 572 tilmeldte studerende og i 2013-14 i alt 17 modulforløb for 486 tilmeldte studerende på professionshøjskolerne.
Derudover er der en række andre kursusudbydere:
- Landsbyen Sølund udbyder efteruddannelseskurser i neuropædagogik med et særligt fokus på udviklingshæmning.
- Den selvejende institution Filadelfia udbyder kompetencegivende kurser i neuropædagogik
- Læringscenter Brejning udbyder korte kurser i neuropædagogik.
- Kursusstedet Bakkedal udbyder korte kurser i neuropædagogik.
En del af disse udbydere tilrettelægger også kompetencegivende forløb, der er målrettet konkrete sociale tilbud og specifikke borgermålgrupper (Lyhne, 2014).
Der er ikke et beskrevet krav om en bestemt uddannelse eller certificering i neuropædagogik, men efteruddannelse i neuropædagogik anbefales fra flere sider (Mortensen, 2014, Thybo, 2013, Fredens, 2012, Friis O´Donnell & Willemoes Jensen, 2011).
Fagprofessionelle, der har gennemgået en neuropædagogisk uddannelse omtales i praksis ofte som neuropædagoger (Friis O´Donnell & Willemoes Jensen, 2011).
Erfaringer med implementering af neuropædagogik
På trods af den udbredte anvendelse af neuropædagogik i danske botilbud for voksne med udviklingshæmning foreligger der ingen evalueringer om brugen af neuropædagogik, der kan fortælle om, hvordan neuropædagogik bedst implementeres i botilbud for mennesker med udviklingshæmning. Der eksisterer heller ikke implementeringsstøttende vejledninger eller guidelines i forbindelse med beskrivelser af neuropædagogik og neuropædagogiske analyseredskaber (Lyhne, 2014).
Peter Thybo giver i sin bog, Neuropædagogik. Hjerne, liv og læring, et bud på de krav, der skal stilles, for at implementeringen af neuropædagogik gennemføres succesfuldt.
Han fremhæver, at det er afgørende, at ledelse og medarbejdere er parate til udvikling. Dette kræver en innovationskultur og et sundt arbejdsmiljø, hvor man som fagprofessionel er parat til:
- at gøre op med rutiner og vanemønstre
- at lade sig forstyrre af ny viden
- at drøfte egen praksis med kolleger i særlige refleksionsprocesser
- at turde (at) eksperimentere (Thybo, 2013)
Neuropædagogiske kvalifikationer
Flere centrale personer på området fremhæver som et grundlæggende krav, at den neuropædagogiske indsats bygger på et indgående kendskab til neurovidenskaben (Mortensen, 2014/ Thybo, 2013/ Fredens, 2012). Der er ikke et entydigt krav til, hvilke faggrupper der kan arbejde med neuropædagogik, idet tilgangen henvender sig bredt til forskellige faggrupper, der arbejder med mennesker i alle aldre, som har vanskeligheder og særlige behov (Thybo, 2013).
Peter Thybo fremhæver desuden, at det ikke alene er viden om hjernens funktioner, der er bærende i arbejdet med neuropædagogik. Der er i lige så høj grad behov for pædagogiske kompetencer og menneskelige kvalifikationer som empatisk indfølingsevne, intuition, evne til at kunne etablere en god og motiverende relation, og evne til at aflæse og forstå situationen og det menneske, man samarbejder med. Evne til systematisk at observere, analysere og dokumentere med henblik på at evaluere og beslutte den pædagogiske indsats er også væsentlige kompetencer (Thybo, 2013).
Praksiserfaringer med implementering på botilbud for voksne med udviklingshæmning
Landsbyen Sølund i Skanderborg Kommune er et botilbud med 14 boenheder og et aktivitetstilbud for voksne personer med udviklingshæmning (solund.dk, 2016).
Landsbyen Sølund startede deres implementering af neuropædagogik for omkring 20 år siden, og den anvendes i forskelligt omfang i alle boenhederne. Uddannelsen af medarbejderne er gennemført på Landsbyen Sølunds Videnscenter, VISS (viss.skanderborg.dk). Det tilstræbes, at samtlige medarbejdere får uddannelse i neuropædagogik.
På Sødisbakke i Mariager, som er et specialpædagogisk bo- og aktivitetstilbud under Region Nordjylland for voksne personer med udviklingshæmning startede implementeringen af Neuropædagogik i 2007 (sodisbakke.rn.dk, 2016). På Sødisbakke er neuropædagogik endnu ikke fuldt implementeret på alle botilbuddets ti boenheder. Boenhederne Skovbo og Kastanjen har implementeret den neuropædagogiske forståelsesramme i det pædagogiske arbejde.
På de to boenheder er der uddannede neuropædagoger, som sammen med ledelsen har ansvar for, at forståelsesrammen bliver anvendt i den daglige praksis.
Landsbyen Sølund og Sødisbakke vurderer, at det er fremmende for implementeringen, at:
- samtlige medarbejdere bliver uddannet i neuropædagogik
- uddannelsen planlægges som en vekselvirkning mellem teori og praksis med et indlagt neuropædagogisk projekt, hvor der arbejdes med neuropædagogik i forhold til udvalgte beboere
- handleplansarbejdet kobles med et neuropædagogisk analysearbejde, og arbejdet fremlægges for den samlede personalegruppe
- flere medarbejdere arbejder sammen om de enkelte neuropædagogiske projekter, og får en fælles forståelse af de neuropædagogiske begreber
- neuropædagogik drøftes i den samlede personalegruppe og i teams på møder og i forbindelse med supervision
- der er mulighed for at genopfriske viden om neuropædagogik på korte kurser og på temadage
- der sker formidling og drøftelse på flere planer; gennem nyhedsbreve, på personalemøder osv.
- ledelsen sikrer tid og ressourcer til at arbejde med de neuropædagogiske projekter og til uddannelse og sparring.
Disse fremmende faktorer, som de to botilbud peger på, ses også fremhævet som væsentlige i forbindelse med implementering af andre indsatser.
Modsat vurderer de to tilbud, at det kan være en udfordring, at:
- der løbende stilles krav om, at botilbuddet skal indgå i andre udviklingsprojekter
- ikke alle medarbejdere har fået uddannelse i neuropædagogik
- der kan være en tilbøjelighed til, at medarbejderne falder tilbage i gamle forståelser, hvis ikke der løbende foregår sparring i forståelsen og anvendelsen, og hvis der ikke sikres tid til drøftelse af de neuropædagogiske begreber i personalegruppen
- der i forbindelse med ibrugtagning af nye boliger, som for eksempel på Skovbo og Sødisbakke, bliver ansat flere nye medarbejdere, der ikke tidligere har arbejdet med neuropædagogik, og som derfor skal efteruddannes, inden de kan anvende neuropædagogik
(Interview med pædagogisk konsulent, Landsbyen Sølund, d. 3. februar 2016 og afsnitsleder på Skovbo og medarbejder på Kastanjen, Sødisbakke, d. 4. februar 2016).
Dokumenterede erfaringer fra demensområdet
Evalueringen af et projekt på demensområdet; Kvalitetsudvikling af praksis gennem anvendelse af neuropædagogik i demensomsorgen, giver et bud på, hvilke krav der skal stilles til implementering af neuropædagogik. Projektet blev gennemført i Hjørring Kommune i perioden 2008 – 2010 i tre botilbud for personer med demens. Projektet blev finansieret med midler fra puljen til udvikling af bedre ældrepleje (UBÆP) under Socialministeriet. Projektet blev evalueret af Videncenter for Evaluering i Praksis (CEPRA) og University College Nordjylland (Haslam, 2010).
Selvom projektet har en anden målgruppe, kan erfaringerne fra botilbuddene for personer med demens være til inspiration for botilbud for personer med udviklingshæmning. Både personer med demens og personer med udviklingshæmning har kognitive funktionsnedsættelser. Personalesammensætningen på de to typer botilbud er dog forskellig, idet der er en højere andel af pædagogisk uddannet personale på botilbud for personer med udviklingshæmning, mens der er en højere andel af plejepersonale på botilbud for personer med demens.
I projektet blev der gennemført et modulopdelt undervisningsforløb, bestående af teoriundervisning, undervisning i neuropædagogiske redskaber og praktiske hjemmeopgaver mellem de enkelte moduler (Haslam, 2010).
Evalueringen af projektet fremhæver erfaringer om, hvad der henholdsvis fremmer og hæmmer implementeringen.
Fremmende for implementering er, at:
- uddannelsen er tilrettelagt med en kobling mellem teori og praksis. Der er hjemmeopgaver mellem forløbene, hvor metoder og redskaber bliver afprøvet. Herved øges muligheden for, at neuropædagogik bliver integreret i den daglige praksis
- der gives løbende og kontinuerlig coaching og vejledning i brugen af neuropædagogik som tilgang
- flere medarbejdere fra samme botilbud deltager sammen på efteruddannelsen. Det er befordrende for den fælles refleksion, og det giver en fælles forståelse og et fælles sprog
- ledelsen tager ansvar for, at metoden bliver bredt ud i hele organisationen, og sikrer tid til at øve metoden og til vidensdeling.
Hæmmende for implementeringen er:
- organisatoriske faktorer som tid og ressourcer, da det særligt i begyndelsen kræver både tid og ressourcer at implementere en ny forståelsesramme, en metode og nye handlingsmåder.
- det tidsmæssige pres i hverdagen med daglige aktiviteter og rutiner, der skal gennemføres (Haslam, 2012).
Kilder
Bengtsson, Steen et al. (2015). Metoder i botilbud. En kortlægning af botilbud i Region Syddanmark, af de metoder, som de anvender, og af potentialet for fornyelser på området .. SFI – Det nationale Forskningscenter for Velfærd
Fredens, Keld (2012). Mennesket i hjernen. En grundbog i neuropædagogik (kan lånes gennem bibliotek.dk). Forlaget Academica
Haslam, Trine Lolk (2010). Evaluering af kvalitetsudvikling af praksis gennem anvendelse af neuropædagogik i demensomsorgen. CEPRA, Videnscenter for Evaluering i praksis. University College Nordjylland
Lyhne, Jørgen (2014). Neuropædagogiske uddannelsesmuligheder i Danmark. Kognition & Pædagogik nr. 93, Dansk Psykologisk forlag
Thybo, Peter (2013). Neuropædagogik. Hjerne, liv og læring (kan lånes gennem bibliotek.dk). Hans Reitzels forlag
Tilbudsportalen.dk, 11. januar 2016