Att ge syskon utrymme er afprøvet i en svensk kontekst. Tre svenske afprøvninger af søskendeprogrammet peger på en række opmærksomhedspunkter og anbefalinger til afprøvning af programmet. Programmet benyttes endnu ikke i Danmark, men Københavns Kommune kører søskendegrupper indeholdende komponenter, der minder om det svenske program.
Søskendeprogrammet er afprøvet af Barn- og ungdomshabiliteringen i Uppsala i Sverige. På baggrund af den systematiske litteratursøgning, som er foretaget november 2016, er der ikke fremkommet viden om andre steder, der benytter indsatsen og heller ikke fremkommet implementeringsevalueringer af indsatsen.
Svenske erfaringer med Att ge syskon utrymme
Gruppeledernes forudsætninger kræver ifølge programejerne ikke særlige kvalifikationer for at kunne udføre og administrere søskendeprogrammet. Programejerne anbefaler, at gruppelederne:
- skal have erfaring med at arbejde i grupper
- skal have viden om barnets udvikling
- skal have viden om funktionsnedsættelser
- har en uddannelse som psykolog, specialpædagog, fritidspædagog eller rådgiver (Granat et al., 2006; Nordgren et al., 2007).
Derudover anbefales det, at der er 3-4 gruppeledere til en deltagergruppe på 12-14 søskende (Nordgren et al., 2007).
I forbindelse med valideringen af søskendeprogrammet pegede studiet på fordele ved, at sammensætningen af søskendegrupperne afspejler de samme funktionsnedsættelser (Granat et al., 2012).
Danske erfaringer med søskendegrupper
I Københavns Kommune er søskendegrupperne forankret i Familiehuset under Borgercenter Handicap. For at få bevilget et forløb i en søskendegruppe skal barnets bror eller søster have en varig funktionsnedsættelse og være tilknyttet Borgercenter Handicap eller Borgercenter Børn og Unge (Socialstyrelsen.dk, 2016).
Indsatsen i Københavns Kommune indeholder elementer, der ligner søskendeprogrammet Att ge syskon utrymme, da programmet indeholder følgende komponenter:
- ”At være en del af et fællesskab.
- At opleve ikke at være alene om sine følelser, og at andre forstår én.
- At få idéer til handlemuligheder. Fx: "hvad kan jeg gøre, når jeg bliver ked af det, forvirret eller bekymret”?
- At få viden om autisme og andre funktionsnedsættelser” (Københavns Kommune).
I Københavns Kommune er oplevelsen, at gruppeforløbet styrker søskendebørnenes evne til at mestre situationen i familien. I forløbet hjælpes børnene til at stabilisere og normalisere de følelser, de har i forhold til deres søskende med funktionsnedsættelse. Det giver ligeledes børnene redskaber til, hvordan de kan tale om forskellige emner, og at det ikke er farligt eller forkert at have det på den måde, som de har. Søskendebørnene lærer både at modtage og bidrage samt at byde ind og berige, hvilket skaber empowerment hos børnene (Socialstyrelsen).
Københavns Kommune pointerer, at det er vigtigt, at børnene føler sig helt trygge i søskendegruppen. Indsatsen sigter mod at ramme en balance mellem sjove og alvorlige aktiviteter. Erfaringen er, at når børnene lærer hinanden at kende og også laver sjove aktiviteter sammen, øges deres lyst til at bidrage og åbne sig følelsesmæssigt (Københavns Kommune).
Læs mere om indsatsen på Københavns Kommunes hjemmeside
Lovende indsatser
I 2015 udarbejdede KORA en kortlægning af evidensbaserede programmer og lovende indsatser i forhold til forældre og søskende til børn med handicap. Under kortlægningen af lovende indsatser blev en række kurser og andre aktiviteter for målgruppen identificeret i de nordiske lande. Kurserne udbydes gentagne gange og arbejder med søskende som målgruppe. Kurserne kan tjene til inspiration om programmer til målgruppen (KORA, 2015):
- ”Søskendekurser for familier med børn med handicap” udbydes af Aarhus Kommune
- ”Søskendekursus. Et tilbud for søskende til børn med handicap” udbydes af Ådalskolen i Ringsted og Dansk Handicapforening
- ”Søskendekursus for søskende og forældre til børn med CP eller en anden omfattende hjerneskade” udbydes af Familienet
- ”Søskende- og forældrekurser” – Landsforeningen Autisme, SIKON (KORA, 2015).
Kilder
Granat, T. et al. (2006). Att ge syskon utrymme - om utveckling av hälsofrämjande stöd till syskon i familjer som har barn med funktionshinder. Uppsala län: Barn- och ungdomshabiliteringen.
Granat, T. et al. (2008). Ökad kunskap och förändrade relationer. Utbildning för syskon till barn med olika funktionshinder. Slutrapport från projektet ”Att ge syskon utrymme”. Uppsala län: Barn- och ungdomshabiliteringen.
Granat, T. et al. (2012). Group intervention for siblings with disabilities: a pilot study in a clinical setting. Disability and Rehabilitation. 2012;34(1): 69-75.
KORA (2015). Kortlægning af evidensbaserede programmer og lovende indsatser i forhold til forældre og søskende til børn med handicap.
Nordgren, I. et al. (2007). Att ge syskon utrymme. Manual till syskonprogrammet från Barn- och vuxenhabiliteringen i Landstinget i Uppsala län.
Københavns Kommune. Søskendegrupper. Borgercenter Handicap. (Besøgt 05.09.2017).
Socialstyrelsen.dk (2016). Erfaringer med søskendegrupper i Københavns Kommune. (Besøgt 05.09.2017).