Context-focused Therapy nævnes også i litteraturen som
- Context-focused Intervention (Ketelaar et al., 2010; Law et al., 2011)
- Context Therapy (Darrah et al., 2011)
- Context-focused Approach (Reedman et al., 2017; Kruijsen-Terpstra et al., 2016)
- Environment intervention (Law et al., 2015).
Context-focused Therapy udføres af ergo- og fysioterapeuter
Context-focused Therapy udføres af ergo- og fysioterapeuter. Ergo- eller fysioterapeuten vil typisk arbejde intensivt sammen med forældre og barn i få dage med henblik på at finde den bedste strategi. Derefter vil terapeuten lade barn og forældre eksperimentere og øve sig. Det samlede forløb varer ca. seks måneder og indeholder mellem 18 og 24 terapisessioner (Darrah et al., 2011).
Generelt arbejder ergo- og fysioterapeuter i Danmark med udgangspunkt i familiens ønsker og behov i forhold til barnets udvikling (Sundhedsstyrelsen, 2014).
Ergo- og fysioterapeuter har fokus på at bedre barnets forudsætninger for at kunne deltage aktivt i hverdagen både hjemme, i daginstitution eller skole. For børn, der går på specialskole/-klasse er der fokus på, at ergo- og fysioterapeuterne leverer en undervisningsrelateret indsats. Da Context-focused Therapy er en metode, som understøtter udvikling af barnets funktionsevne kan den også være en af de metoder, som ergo- og fysioterapeuter tilbyder børn og unge med cerebral parese i dag (Ergoterapeutforeningen, 2019).
De virksomme komponenter i Context-focused Therapy
Ved implementering er det væsentligt, at ergo- og fysioterapeuter er opmærksomme på de virksomme komponenter i metoden (Darrah et al., 2011).
Metoden er familiecentreret
Det er familien og ergo- eller fysioterapeuten, der identificerer mål og udarbejder strategien for intervention i et samarbejde. Det betyder, at vurderinger og intervention involverer familien og ikke udelukkende er ergo- eller fysioterapeutens skøn (Darrah et al., 2011).
Omgivelserne
Omgivelser, hvor barnet skal udføre aktiviteten, er udgangspunktet for træningen. Derfor lægger ergo- eller fysioterapeuten deres arbejdstid i hjemmet eller i barnets dagtilbud og/eller skole (Darrah et al., 2011).
Én primær terapeut
Én primær terapeut bliver udpeget. Det betyder, at én ergo- eller fysioterapeut forestår interventionen, mens kollegaer kan stå til rådighed med faglig sparring (Darrah et al., 2011).
Opgaven som mål
Indsatsen har fokus på relevante funktionelle mål, som retter sig imod opgaven/omgivelserne og ikke imod udviklingen af barnets funktionsnedsættelse. Det betyder, at indsatser som udstrækning og træning af specifik muskelstyrke og motorisk kontrol ikke er i fokus (Darrah et al., 2011).
Terapeuten accepterer atypiske bevægemønstre
Ergo- og fysioterapeuter accepterer atypiske bevægemønstre og tilrettelægger ikke indsatsen efter at opnå en hierarkisk motorisk udvikling hos barnet. Det betyder fx, at de ikke planlægger ud fra, at ”man skal kravle, før man kan gå” (Darrah et al., 2011).
Korte intense interventionsperioder
Forløbet tilrettelægges som en ”episodisk intervention”. Det betyder, at korte intense interventionsperioder efterfølges af en periode, hvor barn og forældre øver sig, så strategierne bliver indøvet og integreret som en del af deres almindelige hverdag (Darrah et al., 2011).
Hurtig, positiv effekt
Der ønskes en hurtig, positiv effekt. Viser der sig ikke en succes inden for to uger, revurderer forældre og ergo- eller fysioterapeuten strategierne (Darrah et al., 2011).
Indsatsens forløb
Indsatsen udføres som en tredelt proces: målsætning, vurdering og intervention.
Målsætning
Forældre identificerer og prioriterer fokusområder og mål i samarbejde med ergo- eller fysioterapeuten. Canadian Occupational Performance Measure (COPM) og Goal Attainment Scaling (GAS) kan være egnede redskaber til dette.
Læs mere om Canadian Occupational Performance Measure (COPM) på Vidensportalen
Læs mere om Goal Attainment Scaling (GAS) på Vidensportalen
Børn, som selv kan give udtryk for aktiviteter, de gerne vil mestre, inddrages aktivt i at identificere deres mål. Alternativt bliver forældrene bedt om at fokusere på de aktiviteter, som deres barn prøver at udføre, eller som barnet udtrykker interesse for at udføre. Derved understøtter forældrenes iagttagelser identificeringen af mål.
Vurdering
I forbindelse med vurderingen filmer ergo- eller fysioterapeuten barnets udførelse af de aktiviteter, der er sat som mål. Ideelt set skal optagelsen af barnet være i de omgivelser, hvor barnet naturligt vil udføre aktiviteten. Forældre og ergo- eller fysioterapeut ser optagelsen sammen og identificerer faktorer i opgaven og omgivelserne, som enten fremmer eller begrænser barnet i at udføre aktiviteten. Ud fra de identificerede faktorer udvælges de faktorer, der kan tilpasses eller ændres, så barnet når sit mål. I udvælgelsen har faktorer, som fremmer barnets mestring af aktiviteten, højere prioritet end de faktorer, der begrænser.
Intervention
Her skal forældre og ergo- eller fysioterapeut planlægge strategien for, hvordan de støtter barnet bedst muligt. Principperne for strategien er, at man
- bygger på de bevægelsesmønstre, barnet prøver at bruge
- går efter at nå målet så hurtigt som muligt
- benytter forsøg-fejl-metoden, som betyder, at man prøver sig frem for at nå målet
- ændrer hurtigt, hvis man kan se, at det ikke er den rette vej at gå (Darrah et al., 2011; Ketelaar et al., 2010; Kruijsen-Terpstra et al., 2016).
Indsatsen tager udgangspunkt i en episodisk tilgang, hvor barnet træner aktiviteten, når det er naturligt for barnet at lave aktiviteten.
Monitorering af forløbet
For at sikre at forløbet bliver udført korrekt og med kvalitet, er det vigtigt at monitorere processen:
- Evaluering: Der skal ske en løbende evaluering. Ergo- eller fysioterapeuten ser den film, hun har optaget af barnets udførelse af aktiviteten, sammen med teamkollegaer eller ekstern supervisor med henblik på sparring om den indledende vurdering af barnet.
- Kvalitetssikring: Kvaliteten skal sikres. Ergo- eller fysioterapeut ser filmen sammen med teamkollegaer eller en ekstern supervisor med henblik på sparring om selve interventionen.
- Dokumentation: Processen skal dokumenteres. Ergoterapeut, fysioterapeut og familien fører logbog over interventionsprocessen, som kan bruges i forbindelse med sparring med kollegaer/eksterne supervisorer med henblik på at sikre kvaliteten (Darrah et al., 2011).
Uddannelse af ergo- og fysioterapeuter
Ergo- og fysioterapeuter, som skal udføre Context-focused Therapy, skal have træning i metoden og baggrundsviden om teorien og forskningen på området. Det er vigtigt, at ergo- og fysioterapeuterne kender til tretrinsprocessen, som består af
- Målsætning.
- Vurdering.
- Intervention (Darrah et al., 2011; Ketelaar et al., 2010; Kruijsen-Terpstra et al., 2016).
Derudover er det væsentligt, at ergo- eller fysioterapeuten er trænet i at bruge redskaber, som kan identificere mål og fokusområder, fx Canadian Occupational Performance Measure (COPM), Goal Attainment Scaling (GAS) eller CAPE/PAC (Ketelaar et al., 2010; Kruijsen-Terpstra et al., 2016).
Kilder
Darrah, J. et al. (2011). Context-therapy: A new intervention approach for children with cerebral palsy. Developmental Medicine and Child Neurology, Vol. 53(7): 615-620.
Ergoterapeutforeningen (2019, 1. februar). Børn og unge. Ergoterapeutforeningen. Tilgængelig fra: https://www.etf.dk/ergoterapi-og-politik/boern-og-unge [lokaliseret 06-01-2019].
Kruijsen-Terpstra, A. J. A. (2016). Efficacy of three therapy approaches in preschool children with cerebral palsy: A randomized controlled trial. Developmental Medicine and Child Neurology, Vol. 58(7): 758-766.
Ketelaar, M. et al. (2010). LEARN 2 MOVE 2-3: A randomized controlled trial on the efficacy of child-focused intervention and context-focused intervention in preschool children with cerebral palsy. BMC Pediatrics, Vol. 10(Art.nr. 80): 1-10.
Law, M. C. et al. (2011). Focus on function: A cluster, randomized controlled trial comparing child- versus context-focused intervention for young children with cerebral palsy. Developmental Medicine and Child Neurology, Vol. 53(7): 621-629.
Reedman, S. et al. (2017). The efficacy of interventions to increase physical activity participation of children with cerebral palsy: A systematic review and meta-analysis. Developmental Medicine and Child Neurology, Vol. 59(10): 1011-1018.
Law, M. et al. (2015). Improving the participation of youth with physical disabilities in community activities: An interrupted time series design. Australian Occupational Therapy Journal, Vol. 62(2): 105-115.
Sundhedsstyrelsen (2014). National klinisk retningslinje for fysioterapi og ergoterapi til børn og unge med nedsat funktionsevne som følge af cerebral parese: 9 udvalgte indsatser. Kbh.: Sundhedsstyrelsen.