FFT er en intensiv og helhedsorienteret indsats, som viser gode resultater for målgruppen i Danmark – både på eksternaliserende og internaliserende adfærdsproblemer samt for både drenge og piger.
VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd har på opdrag af Socialstyrelsen i 2016-2017 gennemført en større evaluering af FFT i Danmark i forbindelse med forebyggelsespakken ”Tidlig Indsats – Livslang Effekt” (Lindberg & Scavenius, 2018).
Evalueringen er designet med før- og eftermålinger af forældrene og den unges udvikling suppleret med demografiske baggrundskarakteristika vedrørende henvisningsårsager til FFT.
Der er benyttet følgende redskaber:
- The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), som måler på den unges styrker, vanskeligheder og generelle sociale og psykiske trivsel.
- Systemic Clinical Outcome and Routine Evaluation (SCORE-15), som giver et indtryk af konfliktniveauet i familien ved at spørge både unge og forældre om kriser, tillid og samarbejde i familien.
- Inventory of Callous-Unemotional Traits (ICU), som måler udviklingen i følelseskulde hos den unge.
Evalueringen har ikke en egentlig kontrolgruppe, men resultaterne for udvikling i problemadfærd, eksternaliserende adfærd og internaliserende adfærd sammenlignes med scorer for tre pseudo-kontrolgrupper:
- SDQ normscorer hos danske børn fra Dawba-organisationen (SDQ.dk)
- Gennemsnitsscorer for behandlingskrævende unge: Data fra VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærds børneforløbsundersøgelser, BFU.
- Gennemsnitsscorer for anbragte unge: Scoren er beregnet på baggrund af data fra VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærds undersøgelser af anbragte børn og unge i 2014 og 2016 (TABU). Den bygger på et repræsentativt udsnit af alle anbragte unge i Danmark i alderen 11-17 år.
Evalueringen finder generelt gode resultater for FFT i Danmark (Lindberg & Scavenius, 2018).
Positiv udvikling i adfærd
Lindberg & Scavenius (2018) finder, at pigerne i FFT-behandling oplever en signifikant reduktion i problemadfærd hen over FFT-forløbet, og efter FFT-behandling er pigerne inden for normalområdet for SDQ-scoren. For drengene gælder, at de selv vurderer, at de ligger i normalområdet og har en mindre grad af problemadfærd end pigerne, når de begynder i FFT-behandling. Men ligesom pigerne oplever drengene en signifikant reduktion i problemadfærd hen over FFT-forløbet. SDQ kan også bruges til at se på udviklingen i de unges eksternaliserende og internaliserende adfærd. Under FFT-forløbet oplever både piger og drenge en positiv udvikling i eksternaliserende og internaliserende adfærd. Begge grupper oplever signifikante reduktioner i eksternaliserende adfærd, og især pigerne synes, at de har markant færre internaliserende problemer efter FFT-forløbet.
Forældrene i behandlingen har også vurderet de unges udvikling vha. SDQ. Forældrene vurderer ved opstarten af behandlingen, at de unge har væsentlig flere adfærdsproblemer, end de unge selv vurderer. Under FFT-forløbet oplever de voksne – ligesom de unge – en positiv udvikling i de unges adfærd, og efter FFT-forløbet vurderer de, at drengene er i normalområdet, og at pigerne ligger lige over grænsen til normalområdet. Når man måler på forældrenes vurderinger, tilhører de unge efter FFT-forløbet ikke længere gruppen af behandlingskrævende unge. Det gælder både piger og drenge, og det gælder i forhold til internaliserende og eksternaliserende adfærd. I alle tilfælde er udviklingen statistisk signifikant (Lindberg & Scavenius, 2018; Vardanian et al., 2020).
Forbedring af konfliktniveau
Lindberg & Scavenius (2018) har også anvendt redskabet SCORE (The Systemic Clinical Outcome and Routine Evaluation), som måler konfliktniveauet i familien ved at spørge både unge og forældre om harmoni, tillid og samarbejde i familien.
Her finder de, at de unge generelt vurderer, at der er et højere konfliktniveau i familien, end forældrene vurderer. Især pigerne i undersøgelsen rapporterer om en markant højere grad af disharmoni ved behandlingsstart. I løbet af FFT-behandlingen oplever både unge og forældre dog en forbedring af konfliktniveauet i hjemmet. Disharmoni er reduceret signifikant ved endt behandling. Både familier med drenge og piger oplever en signifikant forbedring i harmonien i familien (Lindberg & Scavenius, 2018; Vardanian et al. 2020).
Forfatterne har også undersøgt, om FFT har en positiv indflydelse på de unges skolegang, forbrug af alkohol og euforiserende stoffer. Her finder de, at de voksne rapporterer, at de oplever en positiv udvikling i forhold til børnenes skolegang efter behandlingen. Andelen af voksne, der mener, at deres børn godt kan lide skolen, stiger signifikant, og samtidig falder andelen af voksne, der rapporterer om fravær hos den unge. Hos de unge er resultaterne blandede.
De unge nedsætter ikke deres forbrug af alkohol og stoffer i en grad, så det kan måles (Lindberg & Scavenius, 2018).
Udenlandsk forskning
Et amerikansk review fra 2013 (Henggeler & Sheidow, 2012) viser, at FFT mindsker kriminalitet og risikoen for tilbagefald til kriminalitet sammenlignet med andre foranstaltninger til ungdomskriminelle. Reviewet undersøger familiebaseret behandling af adfærdsproblemer og seriøs antisocial adfærd - herunder kriminalitets- og misbrugsproblematikker hos unge. Der indgår fire familiebehandlingsprogrammer i studiet. Udvælgelsen af indsatser til studiet har været underlagt to anerkendte amerikanske standarder for evidensinformeret og evidensbaseret praksis (Henggeler & Sheidow, 2012).
Det fremgår af reviewet, at et RCT-studie fra 2001 kunne påvise 57 pct. større fald i kriminalitet i forhold til kontrolgruppen 1½ år efter behandlingen. Et mindre sammenligningsstudie med unge med en betinget dom ("on probation"/"probation service") viste ved en opfølgning 2½ år efter behandling et tilsvarende fald på 84 pct. i forhold til tilbagefald til kriminalitet (Henggeler & Sheidow, 2012). Ligeledes er der påvist effekt i forhold til færre lovovertrædelser blandt mindre søskende til unge, som har modtaget FFT. De positive effekter har vist sig holdbare op til ca. tre år efter behandlingen.
Positive resultater i forhold til kriminalitet er også påvist i et svensk match-studie fra 2004, som refereres i det amerikanske review (Henggeler & Sheidow, 2012).
Hartnett et al. (2016) har undersøgt effekten af FFT i et RCT-studie i en irsk kontekst. 42 sager blev randomiseret til FFT, og 55 sager kom på venteliste og i en kontrolgruppe.
De finder, at den kliniske recovery er signifikant højere i FFT-gruppen end i gruppen på venteliste. Forældrene rapporterer, at de unge forbedrer sig signifikant målt med SDQ (the Strengths and Difficulties Questionnaire). Både forældre og unge oplever forbedringer målt med SCORE, og derudover gennemfører 93 pct. af familierne behandlingen. De måler også på effekterne tre måneder efter behandlingens afslutning. Her er forbedringerne fastholdt (Hartnett et al., 2016).
Af det amerikanske review (Henggeler & Sheidow, 2012) fremgår det, at FFT har god effekt i forhold til forbedrede familierelationer for kriminelle unge sammenlignet med tre andre sammenlignelige foranstaltninger. Et svensk studie, som refereres i reviewet, påviser en større grad af optimisme i familien og en signifikant reduktion i psykiatriske symptomer hos den unge i forhold til kontrolgruppen. Forbedrede familierelationer findes også i Stout & Hollerans gennemgang af FFT’s evidensgrundlag (Stout & Holleran, 2013). Stout & Holleran refererer desuden til andre studier, som har påvist, at FFT har færre sammenbrud i behandlingen sammenlignet med andre behandlingsformer.
At arbejde efter metoden er afgørende for effekten
Høj metodeoverholdelse er afgørende for at få god effekt af FFT. Det fremgår bl.a. af et amerikansk studie fra 2010 (Sexton & Turner, 2010). Studiet fremhæver, at en øget anerkendende kommunikation i familien har sammenhæng med mindsket sandsynlighed for tilbagefald til kriminalitet. Her fremhæves det også, at terapeutens evne til at strukturere og skabe relation til familien øger gennemførelsesprocenten. Flere studier i reviewet tyder også på, at reframing-teknikken kan kædes sammen med færre beskyldninger og forsvarsmekanismer i familien (Henggeler & Sheidow, 2012).
Kilder
SDQ.dk (u.å.). SDQ, Tilgængelig fra: http://sdq.dk/ [lokaliseret 09.11 2020].
VIVE (u.å.). Temaer: Årgang 95 – Forløbsundersøgelse af børn født i 1995. Tilgængelig fra: https://www.vive.dk/da/temaer/aargang-95-forloebsundersoegelsen-af-boern-foedt-i-1995/ [lokaliseret 09.11 2020].
Ottosen, M. H. et al. (2015). Anbragte børn og unges trivsel 2014. Kbh: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Lindberg, M. R. & Scavenius, C. (2018). Adfærdsændringer og omkostninger ved FFT: Resultater fra evalueringen af Funktionel Familie terapi i danske kommuner og organisationer. Notat. Kbh: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Henggeler, S. W. & Sheidow, A. J. (2012). Empirically Supported Family-Based Treatments for Conduct Disorder and Delinquency in Adolescents. Journal of Marital and Family Therapy, Vol. 38(1): 30-58.
Sexton, Thomas & Turner, Charles W. (2010). The Effectiveness of Functional Family Therapy for Young With Behavioral Problems in a Community Practice Setting. Journal of Family Psychology, Vol. 24(3): 339-348.
Hartnett, D. et al. (2016). The Effectiveness of Functional Family Therapy in Reducing Adolescent Mental Health Risk and Family Adjustment Difficulties in an Irish Context. Family Process, Vol. 55(2): 287-304.
Stout, Bruce D. & Holleran, David (2013). The impact of the Evidence-Based Practices on the Request for Out-of Home Placements in the Context of a System Reform. Journal of Children and Family Studies, Vol. 22(3): 311-321.
Vardanian, M.M. et al. (2020) An International Examination of the Effectiveness of Functional Family Therapy (FFT) In A Danish Community Sample. Journal of Marital & Family Therapy, Vol. 46(2): 289-303.