"En vej ind" er en gruppebaseret metode bestående af et intensivt gruppeforløb, hvor nogle af de centrale elementer i forløbet er mentorstøtte, ART-træning og individuelle motiverende samtaler (MI-samtaler).
"En vej ind" er oprindeligt udviklet i Ishøj Kommune, men er i perioden fra oktober 2016 til december 2017 desuden blevet afprøvet i Halsnæs, Odense og Aalborg Kommune (Nørbæk, 2018).
Deltagerne visiteres til et holdforløb af fire måneders varighed med 5-9 unge på hvert hold. Indsatsen består dels af mentorforløb, dels af forskellige aktiviteter efter et fast skema på fire af ugens hverdage. Der er mødepligt for deltagerne på disse dage, som starter med fælles morgenmad, inden de planlagte aktiviteter går i gang. Skemaet indeholder bl.a. ART-træning, undervisning i brugen af Nem-ID, E-boks, Borger.dk mv., sportsaktiviteter og individuelle motiverende samtaler (MI-samtaler). Det intensive forløb har fokus på at løfte de unge på disse basale elementer, så de derefter er bedre i stand til at profitere af kommunens ordinære tilbud om uddannelse og beskæftigelse. Medarbejdergruppen i ”En vej ind” består som minimum af to mentorer og en ungekoordinator (Nørbæk, 2018).
Udvælgelse af deltagere til gruppeforløbet
Inden gruppeforløbet starter foregår en grundig visitations- og udvælgelsesproces med henblik på at sikre en god gruppesammensætning. I udvælgelsen af unge er der bl.a. fokus på den unges motivation, hvordan den unge forventeligt vil fungere i gruppesammenhæng, og om der er modstridende gruppe-/bandetilhørsforhold (Nørbæk, 2018).
Mentorindsats
Et centralt element i "En vej ind" er mentorindsatsen, som varetages af en professionel medarbejder, som evt. allerede kan være kontaktperson for og dermed kendt af den unge. Umiddelbart efter den endelige udvælgelse af deltagere til gruppeforløbet bliver hver enkelt ung tilknyttet en mentor, som blandt andet skal agere bindeled mellem den unge og andre dele af kommunen, arbejdsmarkedet, politiet, uddannelsesinstitutionen, familien mv. (Nørbæk, 2018). Mentorerne skal bruge deres lokalområdekendskab til at motivere og støtte de gadeorienterede unge til at indgå i projektet. De skal desuden være gode til at opbygge relationer til unge, der er myndighedstrætte og som har barrierer overfor systemet. Mentorernes relationsopbygning er koncentreret om de problemer, de unge ønsker hjælp til (Nørbæk, 2018).
ART-træning
I de tre første måneder af forløbet i "En vej ind" gennemføres der ART-træning tre gange om ugen. ART står for Aggression Replacement Training og er en manualbaseret metode til børn og unge i alderen 4-20 år, der har, eller er i risiko for, at udvikle alvorlige adfærdsmæssige problemer. Metodens formål er at udvikle sociale færdigheder hos deltagerne ved hjælp af tre komponenter. ’Den emotionelle komponent’ består af træning af de unges evne til vredeshåndtering. Her lærer de at genkende faktorer, der ”trigger” aggression samt forskellige teknikker til at håndtere vrede. ’Adfærds-komponenten’ fokuserer på træning af sociale færdigheder som fx at lytte til andre, starte en samtale eller håndtere gruppepres. ’Værdi-komponenten’ fokuserer bl.a. på at lære de unge at forholde sig til moralske og etiske værdier (Nørbæk, 2018).
Læs mere om ART.
Motiverende samtaler
I ”En vej ind” benyttes Motiverende Samtaler (MI-samtaler) i rekrutteringsfasen til at afdække den enkelte unges motivation for at deltage i forløbet. Der afholdes desuden MI-samtaler med hver enkelt ung én gang om måneden igennem forløbet med henblik på at arbejde med og fastholde den unges motivation for at deltage i gruppeforløbet. Den Motiverende Samtale er en evidensbaseret samtaleteknik, der, ved at hjælpe de unge til at erkende deres aktuelle problemer, søger at motivere dem til forandring af en konkret adfærd eller livsstil (Nørbæk, 2018).
Læs mere om MI.
Livsførelseslisten
I "En vej ind" benyttes "Livsførelseslisten", som er et redskab til at afdække den enkelte unges livssituation og livsførelse. Ved hjælp af redskabet er det muligt at afdække de meningsfulde rutiner, interesser og mål den unge har, og som skal fortsættes, og at afdække de problemer og fastlåstheder den unge har, som afhjælpes. I ”En vej ind” fungerer Livsførelseslisten desuden som en handleplan for den enkelte unge (Nørbæk, 2018).
Sports- og træningsaktiviteter
Der er sports- og træningsaktiviteter to gange om ugen gennem hele forløbet i "En vej ind". Derudover
indeholder skemaet forskellige ekskursioner, som dels har til formål at træne de unges evner til at agere i
samspil med andre, dels at skabe et fællesskab mellem de unge og øge deres motivation for at forsætte
forløbet (Nørbæk, 2018).
Kilder
Nørbæk, Anders (2018). En vej ind: En gruppebaseret metode til at hjælpe alvorligt kriminalitetstruede unge ind i samfundet. Aarhus: DEFACTUM.