Ifølge Det Kriminalpræventive Råd er mentorindsatser lovende i forhold til at forebygge kriminalitet over for især unge i alderen 11-14 år. Mentorindsatser lykkes bedst under særlige forudsætninger, blandt andet når indsatsen er intens og varer i mindst ét år.
Det Kriminalpræventive Råds kortlægning af mentorindsatser viser, at unge der har en tillidsfuld relation til en stabil voksen, og unge, der er motiveret for at indgå i relationen med mentoren, profiterer mest af mentorindsatser. Samtidig viser studiet, at mentorordninger typisk har en positiv virkning i forhold til at påvirke de unge inden for følgende overordnede kategorier (Christensen, 2012):
- Adfærd (uroskabende eller uhensigtsmæssig adfærd)
- Attitude (værdier, viden og færdigheder)
- Psykiske velbefindende og selvværd
- Rusmidler (syn på og forbrug)
- Skolegang (fravær og faglighed)
- Relationer til familie og prosociale venner
- Kriminalitet.
Litteraturstudiet påpeger dog, at effekten af mentorindsatser skal ses i et bredere perspektiv, da der ikke kan påvises en direkte sammenhæng mellem mentorindsatser og de unges kriminalitetsrater. Mentorindsatserne er ifølge Det Kriminalpræventive Råd blot lovende i forhold til at forebygge kriminalitet, fordi studierne ikke direkte viser effekt på kriminalitet, men måler på en række andre relaterede forhold såsom rusmidler, at pjække fra skolen eller at slå andre. Studierne måler dermed på faktorer, som har betydning for de unges kriminalitetsrisiko, men ikke nødvendigvis er direkte forbundet med kriminalitet (Christensen, 2012; Jørgensen, 2012; Jørgensen, 2015).
Læs mere om risiko- og beskyttelsesfaktorer for kriminalitet her.
Herudover viser studiet, at de mest positive resultater ses hos unge i alderen 11-14 år, som kun i mindre grad er i risiko for at begå kriminalitet. Samtidig er det også over for de unge, der bor i storbyområder med socioøkonomiske udfordringer, at mentorindsatserne ser ud til at have den største effekt.
En mentorindsats vil, ifølge kortlægningen, have de bedste chancer for at lykkes, hvis den:
- er intens med ugentlige møder, der varer flere timer
- varer i mindst et år
- tager form af en støttende, tillidsfuld og emotionel relation
- har professionelle medarbejdere, der screener, matcher, oplærer, støtter og superviserer de mentorer, der skal arbejde med de unge – samt følger op på indsatsens fremdrift og formål (Christiansen, 2012; Albæk, 2015).
Omvendt viser studiet, at mentorrelationer, som varer mindre end tre måneder, kan have en kontraproduktiv effekt på blandt andet den unges selvværd, sandsynligvis fordi et tidligt brud på relationen til mentor kan medfører en følelse af svigt hos den unge (Christensen, 2012).
Selv om der her er påpeget generelle træk for de mest effektive mentorindsatser, er der ingen garanti for gentagelse. Tid og sted er kontekstuelle faktorer, som påvirker alle mentorindsatser, hvorfor en indsats, der viser positive resultater ét sted, ikke nødvendigvis vil have samme virkning under andre omstændigheder. Det er derfor vigtigt at tænke konteksten ind i udviklingen og implementeringen af mentorindsatser (Christensen, 2012; Jørgensen 2012; Jørgensen, 2015).
Kilder
Albæk, Karsten et al. (2015). Evaluering af Mentorordningen.. SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Christiansen, Henriette Nobili (2012). Effekten af mentor og fritidsindsatser for unge i risiko: En systematisk kortlægning. Det Kriminalpræventive Råd og Trygfonden.
Jørgensen, Tanja Tambour et al. (2012). Risikofaktorer, effektevalueringer og behandlingsprincipper: En forskningsoversigt. Justitsministeriets Forskningskontor.
Jørgensen, Tanja Tambour et al. (2015). Præventive effekter af straf og andre tiltag over for lovovertrædere: En forskningsoversigt. Justitsministeriets Forskningskontor.