De fleste danske kommuner har erfaringer med at implementere ungdomssanktionen. Det er således kun syv af landets 98 kommuner, der i efteråret 2018 aldrig har haft unge i et ungdomssanktionsforløb. 71 kommuner har i perioden fra 2007 til foråret 2018 uddannet mindst én ungdomssanktionskoordinator, og heraf har 57 kommuner aktive koordinatorer i efteråret 2018.
Rambøll gennemførte i 2012 en evaluering af Ungdomssanktionen med fokus på implementeringen og resultaterne af ændringerne af sanktionen i 2007 (Rambøll, 2012). Evalueringen konkluderer, at lovændringerne i form af tilknytning af fast koordinator, handleplan med fokus på uddannelse og beskæftigelse samt netværksmøder har en positiv virkning i forhold til de dømte unges uddannelses- og beskæftigelsessituation, og at lovændringerne dermed reelt bidrager til en styrkelse af ungdomssanktionen. Evalueringen viser desuden, at der er større sandsynlighed for, at de dømte unge er i uddannelse eller beskæftigelse ved ungdomssanktionens afslutning, såfremt følgende betingelser er opfyldt:
- Der har været en tæt (daglig eller ugentlig) kontakt mellem den unge og koordinatoren.
- Handleplanen har fra ungdomssanktionens opstart fokus på uddannelse og beskæftigelse.
- Der er løbende gennem de tre faser opfølgning på handleplanens målsætninger.
- Den unge deltager undervejs i forløbet i skole- og beskæftigelsestilbud (Rambøll, 2012).
Særligt koordinatorens rolle som den unges kontaktperson har betydning for effekten af sanktionen. Evalueringen viser imidlertid også, at arbejdsdelingen mellem sagsbehandler og koordinator er uklar i mange forløb, og at samarbejdet er mest velfungerende, når der er klare retningslinjer for roller og opgavefordeling, og hvor det er klart, at koordinatoren primært er den unges kontaktperson, og at myndighedsansvaret ligger hos sagsbehandleren (Rambøll, 2012).
Koordinatorrollen
For at sikre at koordinatoren følger den unge fra start til slut gennem ungdomssanktionen, skal kommunerne udpege en koordinator til den unge, som kan træde i funktion umiddelbart efter domsafsigelsen (Servicestyrelsen, 2008). En evaluering fra 2012 viste, at der på det tidspunkt ikke var tilknyttet en evaluator til alle unge fra starten af ungdomssanktionen, og at rollen for nogle unge blev varetaget af sagsbehandleren. I flere af de mere kaotiske forløb havde der desuden været personudskiftninger i koordinatorrollen (Rambøll, 2012). Der foreligger ikke nyere opgørelser heraf, men Socialstyrelsen har i hele perioden afholdt koordinatorkurser for kommunerne.
Netværksmøder
Evalueringen indikerer, at netværksmøderne har høj prioritet i forbindelse med ungdomssanktionsforløbene, og at møderne er den aktivitet, koordinatorerne bruger næstmest tid på. Samtidig viser evalueringen, at det i 36 pct. af sagerne er andre end koordinatoren, typisk sagsbehandleren, der står for at afholde møderne, selv om det ifølge reglerne er koordinatoren, der er ansvarlig for at gøre det (Rambøll, 2012).
Evalueringen viser, at en vigtig rolle for mange koordinatorer er at forberede den unge på, hvad der sættes på dagsordenen på netværksmøderne. Flere koordinatorer fortæller, at de inden møderne bestræber sig på at afdække, om der er noget særligt, den unge gerne vil have på dagsordenen. Mange koordinatorer sørger også for at tale mødet igennem med den unge efter mødet for at sikre, at den unge har forstået og er indforstået med, hvad der er blevet diskuteret og besluttet (Rambøll, 2012).
Fokus på uddannelse og beskæftigelse
Evalueringen viser, at der i langt flertallet af sagerne har været et fokus på uddannelse og beskæftigelse i handleplanen, men samtidig at der særligt i ungdomssanktionens første fase kan være behov for yderligere fokus på uddannelse og beskæftigelse. Det påpeges dog, at der ofte er mange andre problematikker, der skal adresseres i første fase, før der er basis for at sætte fokus på uddannelse og beskæftigelse (Rambøll, 2012).
Inddragelse og ansvarliggørelse af unge og forældre
Overordnet set viser evalueringen, at de unge og deres forældre oplever at blive involveret og inddraget i sanktionsforløbet og i centrale beslutninger inden for de fastsatte rammer i sanktionen. Denne involvering og inddragelse virker motiverende og ansvarliggørende i forhold til de mål, som er fastsat i handleplanen. Evalueringen viser også, at koordinatoren er central i forhold til at sikre oplevelsen af involvering og inddragelse, ligesom netværksmøder som udgangspunkt har en positiv virkning (Rambøll, 2012).
Det påpeges af de sagsbehandlere, koordinatorer og kontaktpersoner, som har deltaget i evalueringen, at det kan være svært at indfri målet om inddragelse af den unge og især forældrene, hvis de er af anden etnisk herkomst og ikke taler dansk. I så fald kan der være kommunikative vanskeligheder og kulturelle forskelle, der virker som barrierer for inddragelsen (Rambøll, 2012).
Socialstyrelsen tilbyder kurser og vejledning til koordinatorer
Socialstyrelsen afholder to gange årligt kurser målrettet koordinatorer for unge, der er idømt en ungdomssanktion. Formålet med kurserne er at oplyse om lovgivning og juridiske forhold i forbindelse med ungdomssanktionen, herunder koordinatorens opgaver og rolle i sanktionens tre faser. Samtidig er der fokus på forhold, der har vist sig at skabe særlige udfordringer samt på koordineringsarbejdet og afholdelsen af netværksmøder.
Information om kurserne kan findes på Socialstyrelsens hjemmeside.
Socialstyrelsen tilbyder desuden temadage for ungdomssanktionskoordinatorer og sagsbehandlere. Formålet er dels at give mulighed for erfaringsudveksling koordinatorerne imellem, dels at give koordinatorerne relevant faglig viden til brug i deres arbejde. Derudover tilbyder Socialstyrelsen vejledning til koordinatorer på telefon eller mail, ligesom Socialstyrelsen har udarbejdet en håndbog om ungdomssanktionen, som kan downloades på Socialstyrelsens hjemmeside.
Find Socialstyrelsens håndbog om ungdomssanktionen her.
Kilder
Rambøll (2012). Evaluering af Ungdomssanktionen. Århus. Rambøll.
Servicestyrelsen (2008). Håndbog om ungdomssanktionen. Servicestyrelsen.