For at opnå en vellykket implementering af processuelle netværksmøder er det væsentligt, at der ydes tilstrækkelig ledelsesmæssig opbakning til metoden, og at mødelederen har de fornødne kompetencer i forhold til at facilitere og koordinere netværksmøderne.
I perioden 2005-2012 udviklede og afprøvede DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur et systemisk koncept for processuelle netværksmøder i samarbejde med daværende Karlebo Kommune. Udviklings- og afprøvningsprojektet i Karlebo gav inspiration og grundlag for at gå videre med et implementeringsprojekt i kommunerne Brøndby, Fredensborg, Hillerød, Kolding, Skive og Aarhus fra 2008 til 2012. Implementeringsprojektet skulle finde frem til, hvordan processuelle netværksmøder kunne forankres og blive en aktiv integreret del af de socialfaglige arbejdsmetoder i kommunerne (Olsen & Kold, 2013). Efter implementeringsprojektet har DIGNITY ikke forestået andre nye forsøg eller projekter med processuelle netværksmøder.
Evaluering af implementeringsprojekt
DIGNITY og KORA har i samarbejde foretaget en evaluering af implementeringsprojektet fra 2008-2012. Evalueringen bygger på fire interviewrunder, som både inkluderer tematiserede individuelle interviews og fokusgruppeinterviews. Alle interviews er foretaget i perioden fra 2010-2012 (Olsen & Kold, 2013).
Generisk handlingsmodel med delelementer
På baggrund af evalueringen har KORA udarbejdet en erfaringsbaseret handlingsmodel, som illustreres i nedenstående figur. Handlingsmodellen indeholder delelementer, der kan støtte nye kommuner i arbejdet med at implementere processuelle netværksmøder (Olsen & Kold, 2013).
DIGNITY og KORAs handlingsmodel med tilhørende delelementer (Olsen & Kold, 2013).
Handlingsmodellen kan:
Understøtte en dialog på tværs af faggrupper om, hvad der skal til for at afholde processuelle netværksmøder.
Give et overordnet overblik over delelementer, fx vedrørende forarbejdet eller selve afholdelsen af netværksmøder.
Evalueringen af implementeringsprojektet viser derudover, at det som udgangspunkt er det vigtigste for netværksmetoden, at forældrene inddrages på deres egne præmisser og er blevet spurgt, om de vil deltage i netværksmøderne (Johansen et al., 2006). Hertil kan informationer om netværksprocessen kræve en tolk og et tillidsopbyggende møde, som ikke kan gennemføres via telefon (Johansen et al., 2006). DIGNITY påpeger ligeledes vigtigheden af, at forældrene giver deres mundtlige eller skriftlige samtykke til, at socialrådgiveren kan udlevere informationer, telefonnumre og adresser til tovholderen på projektet (Johansen et al., 2006).
Evalueringen af implementeringsprojektet viser også, at
Kommunerne fandt det udfordrende at skabe og fastholde forudsætningerne for at afholde de processuelle netværksmøder.
Implementering af metoden kræver et vedvarende arbejde ift. at formidle og skabe klarhed hos samarbejdspartnerne omkring netværksmødernes indhold og fordele.
Fagpersonerne kan variere ift., hvor udbytterigt de finder det at skulle afsætte tid og ressourcer til deltagelse i møderne.
Den fornødne ledelsesmæssige opbakning i kommunen er væsentlig for drift af indsats (Olsen & Kold, 2013).
Behov for skriftligt materiale
Evalueringen af implementeringsprojektet viser, at der er stor forskel på, i hvilket omfang de seks kommuner udarbejdede skriftligt materiale til at støtte op om implementeringen af metoden.
For alle kommuner opstod der dog et behov for at have et informationsmateriale, der kunne bruges til generel information om metoden, både til familierne (gerne oversat til flere sprog, hvis nødvendigt) og til samarbejdspartnerne samt et materiale til at formidle faste procedurer og aktiviteter omkring indkaldelse og afholdelse af de processuelle netværksmøder (Olsen & Kold, 2013).
Visitering samt tids- og ressourceforbrug
Ifølge DIGNITY er det vigtigt at opstille en procedure for, hvordan relevante familier opspores og dernæst, hvordan der foretages en visitation.
Visitationen skal skabe klarhed i forhold til, hvornår metoden er nyttig og relevant i forhold til andre socialfaglige metoder. Her er det vigtigt at have for øje, at familiernes sager skal være særligt kompliceret, og at samarbejdet med myndighederne er udfordret. DIGNITY foreslår, at der til visitationen kan:
Nedsættes et visitationsudvalg i kommunen.
Uddelegeres opgaver således, at projektleder, mødeleder og/eller andre fagfolk varetager opsporings- og visitationsarbejdet (Olsen & Kold, 2013).
To kommuners erfaringer med metoden
Socialstyrelsen har i 2018 interviewet en leder af Ungekontakten i Kolding Kommune og en socialfaglig teamleder fra Skive Kommune om deres erfaringer med implementeringen af metoden.
I Kolding Kommune mødte metoden stor opbakning blandt de fagprofessionelle, der oplever, at
Familierne generelt kommer til møderne, og at langt de fleste har en positiv opfattelse af dem.
Metoden er tidsbesparende, bl.a. fordi alle implicerede fagpersoner arbejder i samme retning og får en bedre forståelse for familien og dens udfordringer. Socialrådgiverne giver desuden udtryk for, at de føler sig aflastet (Kolding Kommune, 2018).
Kolding Kommune har integreret de processuelle netværksmøder i deres Tværgående Unge Samarbejde (TUS) og Tværgående Børne Samarbejde (TBS) og har i den forbindelse udarbejdet en række arbejdspapirer, fx netværksoversigter, aftalepapirer, mødebeskrivelser, skabelon til invitationer m.m. Kommunen har dermed også udvidet målgruppen for netværksmøderne, så de behandler alle unge fra kommunens familieafdeling i alderen 0 til 23 år, hvor fagpersoner vurderer, at der er et særligt behov for en koordineret indsats, fx på grund af et højt konfliktniveau i familierne eller mange aktører omkring familien.
Skive Kommune har også indarbejdet processuelle netværksmøder til egen praksis. Kommunen har udvidet målgruppen til at omfatte sager med mange samarbejdspartnere, der kræver megen kommunikation. De oplever, at:
Familierne går fra møderne med fornyet energi.
Familierne oplever, at mange gerne vil hjælpe dem, og at de ikke står alene.
Metoden kan være tidskrævende for deltagere fra fx skoler og institutioner. Derfor ydes der kompensation i form af vikartimer, hvilket har betydet, at deltagerne er forberedte på dagsordenen og møder op, selv om der er tale om meget lange møder.
Processuelle netværksmøder er tidsbesparende, fordi de medfører bedre koordinering i sagerne og en mere effektiv orientering til alle parter.
De fagprofessionelle har en fælles forståelse, der bl.a. betyder mindre kommunikation over fx mail (Skive Kommune, 2018).
Mere viden om implementering
På baggrund af udviklingsprojektet blev bogen Mod en fælles indsats udgivet i 2006. Heri præsenteres en værktøjskasse til systemisk mødeledelse med en række nøgleelementer, der er vigtige i forhold til en succesfuld implementering af metoden. Kontakt til Kolding og Skive kommune for yderligere om deres erfaringer:
Kolding Kommune, Senior- og Socialforvaltningen, Ungekontakten, tlf.: 45 29 23 25 01.
Skive kommune, Familiesektionen, tlf.: 45 99 15 60 26.
Kilder
Kolding Kommune (2018). Interview. Kolding. August 2018. Johansen, Mette-Louise et al. (2006). Mod en fælles indsats: Netværksarbejde til forebyggelse af ungdomskriminalitet i traumatiserede flygtningefamilier. . Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre (RCT). Olsen, Leif & Kold, Nanna (2013). Implementering af processuelle netværksmøder: Erfaringer fra seks kommuners implementering af processuelle netværksmøder i perioden 2008-2012. DIGNITY – Dansk Institut Mod Totur & KORA – Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning. Skive Kommune (2018). Interview. Skive. August 2018.