Social pejling er en metode, der korrigerer unges sociale misforståelser med det formål at nedbringe eller helt fjerne et oplevet forventningspres fra omgivelserne, som kan få unge til at handle i modstrid med deres egne ønsker eller overbevisning.
Det teoretiske afsæt
Social pejling er funderet i en teori om sociale misforståelser, der siger, at vi handler, taler og tier, som vi tror, at andre gør, og/eller andre forventer af os. Det betyder, at fx alkoholforbrug kan ses som et resultat af, at en person i en given situation forsøger at leve op til de forventninger, personen føler, der er rettet mod sig fra omverdenen (Balvig & Holmberg, 2014; Balvig et al., 2005).
På den måde er teorien først og fremmest situationel, fordi vores adfærd varierer alt afhængig af, hvilken kontekst vi indgår i, og hvilken gruppe vi tillægger størst vægt i den givne situation (Balvig & Holmberg, 2014).
Dernæst er det de oplevede forventninger eller normer, der er afgørende for vores adfærd. Vi handler, ifølge teorien, efter det, vi tror, der er normalt at gøre. Ofte er det dog sådan, at vores antagelser om, hvad der er normalt, sjældent stemmer overens med det, andre rent faktisk gør eller mener. Dette kan medføre, at både børn, unge og voksne ofte har misforståelser omkring sociale normer (Vallentin-Holbech et al., 2018). Denne uoverensstemmelse mellem de faktiske og oplevede normer kaldes sociale misforståelser (Balvig & Holmberg, 2014).
Kerneelementet i metoden er, at konfrontere de unge med de faktiske og oplevede normer omkring ryge- eller alkoholadfærd, som hersker i klassen – og hos de ældre elever på skolen. Hensigten er at korrigere de sociale misforståelser, der kan være i klassen omkring andre unges adfærd på disse områder, og samtidig at ruste de unge i at forstå, hvordan sociale misforståelser opstår.
Det Kriminalpræventive Råd har udviklet undervisningsmaterialet ”Alle de andre gør det”, der anvender social pejling. Undervisningsmaterialet er rettet mod skolerne og består af et forløb, der omfatter forberedelse, temadag i klassen, forældremøde og to opfølgninger på forløbet med klassen.
Forberedelse
I forberedelsesfasen klargør læreren temadagen. Dette indebærer blandt andet at
- få kendskab til materialet
- informere forældrene
- forberede og udføre elevundersøgelse, der har til formål at indhente viden om klassens ryge- eller alkoholvaner samt viden om andre unges ryge- eller alkoholvaner
- klargøre resultaterne fra undersøgelse til præsentation på temadagen (Det Kriminalpræventive Råd, 2018).
Materiale til forberedelsen:
Lærervejledning
Faktaark
Spørgeskemaer til egen og andre klasser om rygning
Spørgeskemaer til egen og andre klasser om alkohol
Temadag
På temadagen skal eleverne igennem et undervisningsforløb, der skal bidrage til, at eleverne får kendskab til begrebet sociale overdrivelser og opnår viden om, hvordan de kan forhindre, at sociale overdrivelser opstår. Derudover er det hensigten, at dagen skal bidrage til at fjerne et oplevet forventningspres, som de unge i klassen kan have.
Det Kriminalpræventive Råd anbefaler, at temadagen afvikles af SSP-konsulenter, SSP-lærere eller AKT-lærere i tæt samarbejde med klasselæreren. Erfaringer viser, at undervisere med en sådan baggrund tilfører temadagen autoritet og en særlig viden om unges risikoadfærd og trivsel. Klasselæreren bidrager med sit kendskab til eleverne og kan anvende sin indsigt fra dagen til den efterfølgende opfølgning med klassen (Det Kriminalpræventive Råd, 2018).
Dagen består af:
• Præsentation af resultaterne fra elevundersøgelserne.
• Øvelse: Det tror vi – sådan er det, hvor eleverne arbejder med elevundersøgelsens resultater.
• Præsentation af begrebet sociale overdrivelser.
• Øvelse: ”Ja” – ”Nej” – ”Ved ikke”, hvor eleverne arbejder med, hvordan klassens elever påvirker hinanden.
• Gruppearbejde, hvor eleverne arbejder med, hvordan sociale overdrivelser opstår, og hvordan klassen kan undgå, at de opstår blandt eleverne i klassen.
Udarbejdelse af ’Klassens Plan’, hvor klassen bliver enige om gode hensigter, som klassen skal arbejde hen imod.
Temadagen er på seks lektioner, der afvikles på én eller over to dage.
Materiale til temadagen
Præsentation til temadagen om rygning, inkl. noter om fremgangsmåde
Præsentation til temadagen om alkohol, inkl. noter om fremgangsmåde
Arbejdsark til øvelse 1-6
Forældremødet
Efter temadagen inviteres forældrene til et forældremøde, hvor underviserne fortæller om temadagen. Forældremødet skal bidrage til, at forældrene får kendskab til forløbet samt social pejling som metode. Desuden er det hensigten, at forældrene opnår viden om, hvordan de kan hjælpe deres børn til at reflektere over og imødegå sociale overdrivelser (Det Kriminalpræventive Råd, 2018).
Materiale til forældremøde:
Opfølgning
Ved opfølgningen tager underviseren udgangspunkt i ’Klassens Plan’ og følger op på de hensigter, klassen har beskrevet som afslutning på temadagen. Der følges op seks uger efter temadagen og igen et år efter med det formål at fastholde klassens positive hensigter i klasseaftalen og forstsat at reflektere med klassen over betydningen af sociale overdrivelser (Det Kriminalpræventive Råd, 2018).
Opfølgningen afvikles begge gange på en lektion.
Du kan læse mere om opfølgning sidst i præsentationen her:
Præsentation til temadagen om rygning, inkl. noter om fremgangsmåde
Præsentation til temadagen om alkohol, inkl. noter om fremgangsmåde
Kilder
Balvig, Flemming et al. (2005). Ringstedforsøget: Livsstil og forebyggelse i lokalsamfundet. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag.
Balvig, Flemming & Holmberg, Lars (2014). Flamingoeffekten: Sociale overdrivelser og social pejling. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag.
Det Kriminalpræventive Råd (2018). Alle de andre gør det: Lærervejledning. Det Kriminalpræventive Råd.
Vallentin-Holbech et al. (2018). Inspirationshæfte - Det GODE Liv: Forebyggelsesprogram for elever i udskolingen om sociale normer og rusmidler. Syddansk Universitet.