MST-CAN er en variant af standard MST (Multisystemisk Terapi) og er en intensiv hjemmebaseret intervention for familier med børn og unge, der er udsat for omsorgssvigt i form af psykisk eller fysisk vold, traumer, forældres misbrug eller anden form for alvorligt omsorgssvigt.
Et standard MST-forløb er intensivt og involverer megen direkte kontakt mellem en MST-terapeut og familien og/eller andre i den unges netværk. I varianten MST-CAN er intensiteten øget, så der især arbejdes med forældrene samt det netværk, der omgiver familien. Terapeuten og familien afholder interventionsmøder mellem tre og syv gange om ugen. Møderne kan vare fra 50 minutter op til to timer, og indholdet kan variere fra urintestning af forældrene til kommunikationsøvelser eller løsningsfokuseret dialog.
Efter visitation til MST begynder behandlingen med en afdækning af de mål, som både familien, den unge/børnene, sagsbehandleren og andre vigtige parter i familiens liv har for behandlingen. Med udgangspunkt i målene og inputtene fra de forskellige parter bliver familiens problemadfærd analyseret.
I et MST-CAN-forløb er der fokus på hele familien og ikke kun den unge, som i et standard MST-forløb. På baggrund af analysen tilrettelægger MST-CAN-terapeuten i samarbejde med sit MST-CAN-team de konkrete interventioner, der er relevante for at arbejde med hele familien. På grund af de svære vanskeligheder i familien udvikles en sikkerhedsplan for familien, som alle underskriver. Der bliver desuden inkorporeret elementer af kognitiv-adfærdsterapi, hvis der er behov for det (Swenson & Schaeffer, 2012).
MST-CAN-terapeuten følger interventionen tæt under hele behandlingsforløbet. Det sker bl.a. gennem direkte kontakt med den unge, familien og andre relevante parter samt gennem ugentlige strukturerede supervisionsforløb på den konkrete sag. Denne tætte monitorering af indsatsen optimerer MST-CAN-terapeutens muligheder for at beslutte, hvornår de konkrete interventioner skal iværksættes, om der er barrierer, der skal ryddes af vejen, eller om interventionerne skal justeres undervejs, så behandlingen får størst mulig effekt (Henggeler & Schaeffer, 2010).
Særligt for et MST-CAN forløb er, at terapeuten har øget fokus på den unges/barnets sikkerhed under hele behandlingsforløbet. På grund af de særlige omstændigheder i familien er det desuden vigtigt, at terapeuten og myndighedssagsbehandleren arbejder tæt sammen, så familien føler sig inddraget. Forældre i disse familier er ofte utrygge og udviser angst for, at deres barn fjernes fra hjemmet (Swenson & Schaeffer, 2012).
Hvilke kvalifikationer skal MST-terapeuter have?
Ifølge programudvikler Scott W. Henggeler (Henggeler & Schaeffer, 2010) skal MST-terapeuterne som minimum have en relevant mellemlang uddannelse (Masters degree) inden for det sociale område.
Ofte er MST-terapeuter med efteruddannelse i- eller praktisk erfaring med familie-system-intervention, adfærdsterapi og kognitive adfærdsteknikker bedst klædt på til at foretage MST-interventionen (Henggeler & Schaeffer, 2010).
For at kunne arbejde som MST-CAN-terapeut er det nødvendigt at deltage i fire særlige uddannelsesdage i MST-CAN. Disse indeholder bl.a. viden omkring misbrug og traumebehandling for voksne og børn. Disse uddannelsesdage ligger ud over MST-standarduddannelsen, som består af fem uddannelsesdage.
Et MST-CAN-team er tilgængeligt 24 timer i døgnet syv dage om ugen, og medarbejdere skal derfor være indstillet på, at arbejdet også kan foregå om aftenen og i weekender.
Kilder
Henggeler, Scott W. & Schaeffer, Cindy M. (2010). Treating serious antisocial behavior using multisystemic therapy. I: John R Weisz. & Alan E. Kazdin (2010). Evidence-based psychotherapies for children and adolescents. New York: The Guilford Press.
Swenson, Cynthia Cupit & Schaeffer, Cindy M. (2012). Multisystemic Therapy for Child Abuse and Neglect. I: Allen Rubin (2012). . I: Allen Rubin (2012). Programs and interventions for maltreated children and families at risk. New Jersey: John Wiley & Sons.