Signs of Safety-metoden hjælper til at lave en balanceret risikovurdering af barnets situation på baggrund af familiens og socialrådgiverens viden og erfaringer om, hvad der vurderes som tegn på sikkerhed og tegn på fare.
Metoden er inspireret af løsningsfokuseret korttidsterapi og en ressourceorienteret dialog og inkluderer en række praksisredskaber - bl.a. Signs of Safety-skemaet, De Tre Huse, Ord og Billeder samt elementerne i arbejdet med sikkerhedsplaner.
Signs of Safety kan konkret anvendes:
- Som et undersøgelsesredskab, der kan indgå i en børnefaglig undersøgelse, og som kan hjælpe med afdækning af risikovurdering og identificering af mulige styrker, ressourcer og kompetencer hos forældre eller i resten af familien (Turnell & Edwards, 1999).
- Som en del af familiebehandling, fx i netværksmøder med familien eller med barnet, hvor Signs of Safety-skemaet kan give klarhed og eksplicit vise bekymringer, ressourcer og handlemuligheder (Turnell et al., 2013).
- Til at strukturere samtaler omkring bekymringer, ressourcer og målsætning for indsatser hos anbragte børn og unge på institutioner - eksempelvis ved brug af redskabet De Tre Huse.
- I samtaler mellem fagpersonale i daginstitutioner i forbindelse med afdækning af bekymringer for børn (Jensen, 2011).
- Internt i forvaltninger til at reflektere og drøfte sager på teammøder og behandlingsmøder (Turnell et al., 2013). Her kan der tillige bruges skaleringsspørgsmål til at vurdere sagerne.
Signs of Safety-skemaet
Intentionerne i Signs of Safety er struktureret omkring et redskab, der kaldes Signs of Safety-skemaet. Skemaet anvendes som grundlag for risikovurdering og for planlægning af tiltag, og det kan anvendes i alle faser i en sag. Skemaet udfyldes af fagpersoner sammen med barnet eller den unge, familien og det øvrige netværk, men kan også anvendes ved møder og sparring mellem fagpersoner og understøtte sagsbehandlerens løbende overblik over barnets og familiens samlede situation (Turnell, 2012). Skemaet fungerer således som et fælles kommunikationsredskab i alle samtaler, der afholdes mellem fagpersoner, børn eller unge og forældre.
Ved brug af skemaet tages der i fællesskab stilling til følgende:
- Hvad bekymrer? (tidligere skade, fremtidig fare og komplicerede faktorer)
- Hvad fungerer? (styrker, ressourcer og sikkerhedsfaktorer)
- Hvad skal der ske? (fremtidig sikkerhed og mål)
Derudover anvendes skalaspørgsmål fra 0-10 som en hjælp til at få detaljeret og specifik information og til at skabe dialog med familien. 10 betyder, at barnet er trygt og sikkert nok til, at sagen kan lukkes, og 0 betyder, at barnet er alvorligt i fare (Turnell, 2012).
Formålet med at anvende skemaet systematisk er at sikre, at alle de involveredes viden og perspektiver beskrives og inkluderes i undersøgelsesarbejdet og i risikovurderingen (Tunell et al., 2013). Besvarelsen af spørgsmålene og sagens øvrige oplysninger noteres løbende på et whiteboard eller andet under mødet. På den måde skabes der et overblik og et fælles fokus blandt alle de involverede (Turnell et al., 2013).
De Tre Huse
Redskabet De Tre Huse er en version af Signs of Safety-skemaet, der er målrettet børn. De tre centrale spørgsmål; Hvad bekymrer? Hvad fungerer? Hvad skal der ske?, er placeret i tre huse: Huset med bekymringer, Huset med de gode ting og Drømmehuset. Afhængig af, hvad der passer bedst til barnets alder og situation, anvender barnet og den professionelle ord eller tegninger, eller begge dele, til at udfylde husene med de tanker, som barnet aktuelt har om sit liv (Turnell et al., 2013).
Redskabet har til formål at placere barnets stemme, oplevelse af situationen, behov og håb for fremtiden i centrum af arbejdet med familien. De Tre Huse kan således understøtte inddragelsen af barnets perspektiv i sagen, og det kan samtidig anvendes til at tale med børn om, hvorfor myndighederne er involveret i familiens liv, og hvad der skal ske fremadrettet.
Redskabet Troldmanden og Feen bygger på de samme kategorier som De Tre Huse, men har en anden grafisk udformning, og det er særligt anvendeligt i samtaler med børn i førskolealderen og i indskolingen (Turnell et al., 2013). Et andet redskab til samtaler med børn er 'Ord og Billeder', hvor de professionelle og familien sammen udvikler en visuel forklaring til barnet på, hvad der er sket i familien, og hvad der fremadrettet skal ske (Turnell & Murphy, 2017).
Sikkerhedsplaner
Sikkerhedsplaner er et redskab under Signs of Safety, der kan anvendes som led i forebyggelse, i anbringelsessager og i forbindelse med hjemgivelser. Formålet er at involvere familien og det udvidede netværk i at skabe sikkerhed og reducere bekymringen for barnet, mens det er de professionelles opgave at facilitere denne proces (Turnell et al., 2013).
Udviklingen af sikkerhedsplaner udspringer af forvaltningens bekymringer for barnet og en række adfærdsmæssige mål (sikkerhedsmål), der er forvaltningens konkrete formuleringer af, hvad forvaltningen helt præcist kræver for at kunne vurdere, at der er sikkerhed for barnet, så sagen kan afsluttes. I samarbejde med familien lægges efterfølgende en plan for, hvordan disse mål nås. Planen indeholder aftaler for barnets hverdag, og hvordan de situationer, som barnet indgår i, kan håndteres på en måde, der tager hånd om bekymringsgrundlaget.
Sikkerhedsplanen bør have en anslået tidsramme, og erfaringsmæssigt vil de fleste sikkerhedsplaner kunne gennemføres på seks til ni måneder (Turnell et al., 2013). Det er vigtigt, at barnet orienteres om planen og får en alderssvarende forklaring på, hvad der sker i familien, og hvorfor det er nødvendigt at ændre i familiens hverdag - eksempelvis ved hjælp af redskabet ’Ord og Billeder’ (Turnell et al., 2013).
Teoretisk baggrund
Signs of Safety tager udgangspunkt i principper fra løsningsfokuseret korttidsterapi. Metoden omfatter en gruppe kerneprincipper og elementer baseret på praksis.
I løsningsbaseret korttidsterapi er der følgende kernelementer (Bunn, 2013):
- brugen af et mirakelspørgsmål
- brugen af skaleringsspørgsmål
- planlægning af en konsulterende pause og brug af positive komplimenter
- tildeling af hjemmeopgaver
- udforskning af styrker og løsninger
- sætte mål og se efter undtagelser for problemet.
Grundantagelsen er, at alle involverede - herunder familien - gør deres bedste, og man er derfor optaget af at lytte efter gode intentioner (Turnell et al., 2013). I forhold til foranstaltninger, herunder anbringelser, er der ofte en grad af usikkerhed hos fagpersonen omkring holdbarheden af egne vurderinger og dertil knyttede handlinger. Signs of Safety bygger på erkendelsen af, at fagpersoner, der arbejder med udsatte børn, skal håndtere usikkerhed. Signs of Safety-tilgangen er en måde at tale om og håndtere denne usikkerhed på (Turnell et al., 2013).
Praksiselementer
Metoden bygger på følgende seks praksisprincipper om at:
- forstå familiemedlemmernes position igennem aktiv lytning til deres tanker og holdninger
- lede efter undtagelser på problemet, hvor problemet af en eller anden grund ikke optræder, og barnet fx ikke udsættes for omsorgssvigt. Ved at afdække det, der sker i barnets liv, og det, der bidrager til at skabe trivsel og sikkerhed, skabes et fundament, som de fremtidige løsninger af problemet kan bygges på.
- identificere familiens styrker og ressourcer
- have fokus på mål - både familiens og fagpersoners
- skalere sikkerhed og fremskridt
- vurdere familiens villighed og evne til at udføre forandringerne, inden de implementeres.
For at leve op til de seks praksisprincipper er det vigtigt, at fagpersonen forbliver spørgende i sin tilgang for at komme tæt på borgeren og detaljerne. Signs of Safety er en proces og anvendes i hele sagsforløbet fra den indledende undersøgelse til sagens afslutning. Der tages løbende stilling til sikkerhed og fremskridt ved hjælp af Signs of Safety-skemaet (Turnell et al., 2013; Turnell og Edwards, 1999).
Kilder
Bunn, Amanda (2013). Signs of Safety® in England: An NSPCC commissioned report on the Signs of Safety model in child protection. London: NSPCC.
Jensen, Anja Kastrup (2011). Dokumentation af arbejdet med metoden Signs of Safety – et indblik i 2 daginstitutioners metodiske arbejde. Center for Social Inklusion: UCL.
Turnell, Andrew (2012). The Signs of Safety: A Comprehensive Briefing Paper (2. udg.). Perth: Resolutions Consultancy.
Turnell, Andrew et al. (2013). Signs of Safety – Arbejdet med udsatte børn og deres familier. København: Hans Reitzels forlag.
Turnell, Andrew og Edwards, Steve (1999). Signs of Safety: A Solution and Safety Oriented Approach to Child Protection. New York: Norton.
Turnell, Andrew og Murphy, Terry (2017). Signs of Safety Comprehensive Briefing Paper. (4. udg.). Perth: Resolutions Consultancy.