Forskellige norske studier viser, at ICDP både har en positiv effekt på den generelle befolkning samt på specifikke målgrupper, som eksempelvis asylansøgere og forældre med etnisk minoritetsbaggrund. Efter deltagelse i ICDP oplever forældre en positiv ændring af forældrestrategier og et øget engagement.
Positiv effekt af ICDP
Et norsk effektstudie fra 2013 viser, at deltagelse i ICDP blandt den generelle befolkning forbedrer forældrenes strategier og holdninger i forhold til børneopdragelse samt deres opfattelse af egne evner (Sherr et al., 2013). Studiet har et kvasi-eksperimentielt design og bygger på data fra 141 forældre, som har deltaget i et ICDP-kursus, og 79 forældre, der indgår i en sammenligningsgruppe. Personerne i sammenligningsgruppen er rekrutteret fra børnesundhedscentre og børnehaver i områder, hvor ICDP ikke er implementeret. Alle personer har udfyldt spørgeskemaer umiddelbart inden kursets opstart og igen i forlængelse af kursets afslutning.
Forældrene oplever, at de bliver bedre til at styre deres barn, ligesom de oplever en nedgang i bekymringer omkring barnets adfærdsvanskeligheder (Sherr et al., 2013). Effekten af programmet er størst for de forældre, som indledende giver udtryk for en høj grad af depression og bekymring, målt på HADS depressionsscore, ligesom programmet har en større effekt på de forældre, som indledende er mindre tilfredse med den sociale støtte, de modtager.
Forfatterne påpeger desuden, at nogle effekter ved deltagelsen i ICDP kun ses hos bestemte grupper. Fx fandt de en signifikant effekt i forhold til reduktion af uro i hjemmet, men denne effekt gør sig kun gældende for forældre og omsorgspersoner med en høj uddannelse (Sherr et al., 2013).
De langsigtede effekter er undersøgt i et senere norsk effektstudie med de samme personer, som indgik i studiet af de kortsigtede effekter (Skar et al., 2015). Studiet bygger på data fra 79 forældre, som har deltaget i et ICDP-kursus, og 62 forældre, som har deltaget i en sammenligningsgruppe. Undersøgelsen konkluderer, at de positive effekter blandt ICDP deltagerne var opretholdt, men ikke forbedret yderligere 6-12 måneder efter ICDP-programmets afslutning. Undersøgelsen påpeger derudover ingen sammenhæng mellem antal udeblivelser fra møder og opnåede forbedringer, bortset fra selvværd. Her viser undersøgelsen øget selvværd og reduktion af depression blandt de forældre, der udeblev fra færrest møder.
Forfatterne foreslår flere langsigtede opfølgninger for at fastholde effekterne over tid på baggrund af undersøgelsen af de langsigtede effekter. Derudover foreslår de, at fremtidige ICDP- evalueringer bør indeholde forældre/barn observationer samt et design, der i højere grad inddrager barnet (Skar et al., 2015).
Lignende positive resultater ses i en anden norsk undersøgelse, der bygger på data fra 16 fædre (Skar, 2013). Undersøgelsen peger på, at fædrene efter deltagelse i ICDP oplever en signifikant forbedring i deres forældreadfærd. Fædrene rapporterer, at de stoler mere på sig selv i forældrerollen og har mere forståelse for barnets ståsted. Samtidig ses en nedgang i fædrenes psykologiske aggression mod barnet samt en øget anvendelse af positiv disciplin og grænsesætning (Skar, 2013).
Undersøgelsen er baseret på kvantitative data fra spørgeskemaer, som fædrene har udfyldt umiddelbart inden og efter deres deltagelse i ICDP. Spørgeskemaerne har desuden indeholdt en række åbne spørgsmål, hvor fædrene har haft mulighed for at uddybe deres svar. Fædrene er rekrutteret i områder med en stigning i kommunale børnesager (Skar, 2013).
Resultaterne skal ses i lyset af, at det er en forholdsvis lille undersøgelse med kun 16 deltagere, hvilket kan påvirke undersøgelsens validitet og gyldighed.
Dansk evaluering af ICDP
Familievejledere i Børnefamiliehuset i Kolding Kommune har gennemgået et efteruddannelsesforløb i ICDP-programmet. Efterfølgende er familiebehandlernes oplevelse af deres arbejde samt forældrenes oplevelse af at modtage indsatsen blevet evalueret. Undervisningsforløbet omfatter en indføring i ICDP-programmets kerneelementer og har særligt fokus på en relations- og ressourceorienteret tilgang. Undervisningen har haft fokus på styrkelse af forældrekompetence, styrkelse af relationen mellem barn og forælder samt sensitivering af omsorgsgiver med henblik på at fremme barnets positive udvikling såvel emotionelt som kognitivt.
Center for Evaluering i Praksis (CEPRA, UCN) har foretaget evalueringen af efteruddannelsesforløbet i Kolding Kommune. Evalueringen bygger på interviews med tre familiebehandlere, som har fulgt efteruddannelsesforløbet og anvendt metoden samt lederen og den faglige udvikler af Familiehuset Kolding. Derudover er der foretaget interviews med tre forældre, der har modtaget behandling af familiebehandlere fra efteruddannelsesforløbet (Miller, 2014).
Evalueringen viser, at familiebehandlerne har flyttet fokus fra børnene til forældrene, fordi de er blevet opmærksomme på vigtigheden af at styrke forældreevnen og dermed barnets udvikling. Familiebehandlerne er efter eget udsagn blevet bedre til at identificere udviklingspotentialer hos udfordrede forældre efter at have deltaget i efteruddannelsesforløbet i ICDP. Forældrene, der har deltaget i evalueringen, oplever, at familiebehandlerne viser dem respekt og accept af familiens problemstillinger på en anden måde, end de tidligere har oplevet i konktakten med kommunen. Forældrene oplever endvidere større medbestemmelse i, hvilke temaer de skal arbejde med i forhold til deres børn, og det, mener de, er medvirkende til at opbygge en større grundlæggende tillid. Forældrene oplever, at den anerkendende og positive tilgang med påpegning af konkrete og synlige succeser i samspillet mellem barn og forælder, som ICDP foreskriver, er meget virksom (Miller, 2014).
I Brøndby kommunes sundhedspleje blev ICDP indført i 2014 som et fast tilbud til alle spædbørnsforældre (Rønnenkamp, 2016). Sundhedsplejerskernes erfaring er, at ICDP aktiverer forældrenes handlekompetencer samt deres tro på egne forældreevner som følge af metodens fokus på forældrenes ressourcer (Socialstyrelsen.dk, 2016).
Effekten af ICDP blandt asylansøgere
Et kvalitativt studie (Hundeide, 2008), der er foretaget i Norge, viser, at der er gode resultater ved at anvende ICDP i asylcentre. I studiet indgår 10 vejledere og 26 forældre fra fem asylcentre i Norge. Både programvejledere samt forældre er blevet interviewet om deres oplevelser med programmet, og der indgår derudover observationer fra logbøger i undersøgelsens datagrundlag.
Det særlige ved asyl- og minoritetsvarianten af ICDP er, at der anvendes vejledere, der har samme etniske og sproglige baggrund som deltagerne. Samtidig indgår en norsk vejleder, der fungerer som brobygger til det norske samfund.
Generelt set er forældrene meget positive over for programmet, hvilket både de selv og vejlederne beretter om. Undersøgelsen viser, at det, der i særlig grad optager forældrene, er kulturforskelle i opdragelse. De er særligt interesserede i at lære om positiv grænsesætning som modsætning til straf og hård disciplin.
Vejlederne bekræfter de positive resultater, idet de beretter om tydelige forbedringer i samspillet mellem forældre og barn (Hundeide, 2008).
Effekten af ICDP målrettet forældre med etnisk minoritetsbaggrund
Endnu et norsk studie har undersøgt effekten af ICDP blandt mødre med etnisk minoritetsbaggrund (Sherr et al., 2011). Studiet konkluderer, at programmet har en positiv indvirkning på mødrene på en lang række punkter. Bl.a. har mødrene efter deltagelse et bedre billede af dem selv som omsorgspersoner, og de anvender i højere grad positiv disciplin, og de taler mere med barnet som et led i opdragelsen. 75 mødre indgår i studiet, men kun 31 af dem har udfyldt spørgeskema både før og efter programdeltagelse. Der indgår en kontrolgruppe bestående af 105 mødre, der repræsenterer den generelle befolkning.
24 af mødrene er ligeledes blevet interviewet. Her giver flere udtryk for, at de efter deltagelse er mindre stressede, og at de lytter mere til barnet. Herudover tegner svarene et billede af, at mødrene efter ICDP-vejledningen bruger mere tid sammen med deres børn (Sherr et al., 2011).
Kilder
Hundeide, Karsten (2008). Rapport om ICDP tilpasset omsorgsgivere i asylmottak..
Miller, Tanja (2014). Evaluering af ICDP i praksis. Hvordan en relations- og ressourceorienteret tilgang kan gøre en forskel for forældres kontakt og tilknytning til barnet.. CEPRA, UCN.
Rønnenkamp, Pia (2016). Telefoninterview med Pia Rønnenkamp, faglig leder i Sundhedsplejen, Brøndby Kommune. Foretaget d. 19. december 2016.
Sherr, Lorraine et al. (2011). Evaluering av Program for foreldreveiledning basert på International Child Development Programme. Rapport til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet Juni 2011.
Sherr, Lorraine et al. (2013). Evaluation of the International Child Development Programme (ICDP) as a community-wide parenting programme (kan lånes gennem bibliotek.dk)(kan lånes gennem bibliotek.dk), European Journal of Developmental Psychology, 13 may 2013.
Skar, Ane-Marthe Solheim (2013). Foreldreveiledning for fedre. International Child Development Programme (pdf). . International Child Development Programme (pdf). ICDP-rapport
Skar, Ane-Marthe Solheim et al. (2015). The long-term effectiveness of the International Child Development Programme (ICDP) implemented as a community-wide parenting programme (kan lånes gennem bibliotek.dk)(kan lånes gennem bibliotek.dk). European Journal of Developmental Psychology, Vol. 12, No. 1, Pp. 54-68.
Socialstyrelsen.dk (2016). International Child Development Programme. Erfaringer fra Brøndby Kommune. (besøgt 13.03.2017)