Mentaliseringsguiden indeholder konkrete øvelser og redskaber, der kan hjælpe til at styrke børn og unges mentaliseringsevne. Formålet er at guide lærere, pædagogisk personale, plejefamilier og andre fagpersoner i, hvordan de kan understøtte og hjælpe udsatte børn og unge til at blive bedre til at mentalisere.
Mentaliseringsbegrebet stammer oprindeligt fra psykoanalysen, men har hentet inspiration fra mange forskellige faglige retninger, fx det kognitive område, den systemiske tilgang, tilknytningspsykologien og neuropsykologien. Den engelske forsker, Peter Fonagy, og hans kolleger fra Anna Freud Centret i London har gennem en lang årrække arbejdet med mentaliseringsbaserede behandlingsmodeller til behandling af mange forskelligartede problemstillinger - både som individuel behandling, gruppebehandling, familieterapi og til personer med borderline, personlighedsforstyrrelser, depression og traumer (Bateman & Fonagy, 1999; Bateman & Fonagy, 2012).
Mentaliseringsguiden fokuserer på forståelsen af mentaliseringsevnens betydning for mellemmenneskeligt samvær, og den rummer specifikke øvelser til at styrke mentaliseringsevnen. Guiden er særligt udviklet til arbejdet med socialt udsatte børn, unge og deres familier.
Mentaliseringsguiden – en dansk tilgang
I Danmark har Janne Østergaard Hagelquist, der er stifter af Center for Mentalisering i Aarhus, udgivet Mentaliseringsguiden i 2015. Guiden kan bruges af fagpersoner, der arbejder med udsatte børn og unge, og som gerne vil anvende mentalisering i dette arbejde.
Mentaliseringsguiden er opdelt i fire dele:
Guidens 1. del: Teori og Analyse
Denne del har til formål at give fagpersonerne et overblik over teorien bag mentalisering, omsorgssvigt og traumer hos børn og unge. Guiden giver eksempler, der forklarer teorien, ligesom den tilbyder tips og tricks til fagpersonernes anvendelse af begreberne (Hagelquist, 2015).
Guidens 2. del: Psykoedukation
Denne del sætter fokus på, hvordan man som fagperson kan hjælpe børn, forældre, plejeforældre og pædagoger til at få viden om mentaliseringsbegrebet. Redskaberne henvender sig direkte til arbejdet med barnet eller den unge. Der er fx et Følelseskompas, som har til formål at støtte barnet og den unge i, hvad følelser er, og hvad de betyder for måden at være sammen med andre på (Hagelquist, 2015).
Guidens 3. del: Redskaber til den professionelle - egen refleksion
Denne del indeholder redskaber til, hvordan den professionelle kan sætte fokus på, hvad der sker i og hos den professionelle selv. Denne del fokuserer på redskaber, der hjælper den professionelle til at reflektere og skabe ro, så man bedre kan være mentaliserende sammen med barnet eller den unge (Hagelquist, 2015).
Guidens 4. del
Denne del indeholder en række øvelser, som kan bruges sammen med barnet, den unge eller familien. Øvelserne er delt op efter enkeltelementerne i STORM-modellen: Sikkerhed, Tænk traume, Opbyg evner, Ressourcer og Mentalisering. STORM-modellen er udviklet af Janne Østergaard Hagelquist (Hagelquist, 2012).
Kilder
Bateman, A. W. & Fonagy, P. (2012). Handbook of Mentalizing in Mental Health Practice. Arlington: American Psychiatric Association.
Bateman, A. W. & Fonagy, P. (1999). Effectiveness of partial Hospitalization in the Treatment of Borderline Personality Disorder: A Randomized Controlled Trial. American Journal of Psychiatry, Vol. 156(10): 1563-1569.
Hagelquist, J. Ø. (2012). Mentalisering i mødet med udsatte børn. København: Hans Reitzels Forlag.
Hagelquist, J. Ø. (2015). Mentaliseringsguiden. København: Hans Reitzels Forlag.