Home-Start er implementeret i Danmark under navnet Home-Start Familiekontakt med et landssekretariat i Odense og 12 lokalafdelinger. Ifølge et dansk studie er det væsentligt for implementeringen, at koordinatoren i de forskellige lokalafdelinger afsætter tid til administrativt arbejde, mens et norsk studie viser, at der kan være udfordringer i samarbejdet mellem det offentlige system og frivillige organisationer som Home-Start.
Home-Start blev grundlagt i Storbritannien af Margaret Harrison i begyndelsen af 1970’erne.
Den første afdeling af Home- Start startede i England i 1981. I 1999 blev Home-Start Worldwide stiftet, og i dag er programmet udbredt til mere end 22 lande fordelt på fem kontinenter.
Home-Start i Danmark
Den danske organisation hedder Home-Start Familiekontakt. Den blev etableret i 2006 og er en selvstændig del af det internationale netværk, Home-Start Worldwide (Home-start.dk, 2017). Home-Start Familiekontakt er organiseret med et landssekretariat i Odense og har 12 lokalafdelinger.
Home-Start Worldwide har ansvaret for at koordinere og bakke udviklingen i nye lande op, ligesom den som moderorganisation hvert andet år afholder regionale og globale møder, kurser og konferencer for alle involverede lande (Home-start, 2017).
Ifølge organisationens danske hjemmeside samarbejder de nationale kontorer på tværs om emner og udviklingsopgaver af fælles interesse med henblik på at kunne hjælpe familierne bedst muligt. Det sker blandt andet ved at dele undervisningsmateriale, forskning og anden information, og det sker primært via den internationale afdeling (Home-start.dk, 2017).
Lokalafdelingernes organisering
Hver Home-Start-afdeling ledes af en lokal, frivillig bestyrelse, som har ansvar for ansættelses- og forankringsopgaver. Derudover sørger de for at etablere netværk til andre organisationer, der er optaget af arbejdet med småbørnsfamilier i samfundet (Kaasa & Jelstad, 2009; Home-start.dk, 2017).
I hver lokalafdeling er ansat mindst én lønnet koordinator med relevant uddannelsesbaggrund og erfaring, som har ansvar for afdelingens drift og for at rekruttere og støtte de frivillige (Kaasa & Jelstad, 2009; Home-start.dk, 2017). Til en lokalafdeling med en fuldtidskoordinator er der typisk knyttet 30–50 frivillige, der kan hjælpe 70-100 familier (Home-start.dk, 2017). I Danmark har Home-Start-afdelingerne typisk et tæt samarbejde med kommunerne via partnerskabsaftaler.
Læs mere om lokalafdelingerne her
Det tidligere omtalte norske studie konstaterer, at én koordinator kan varetage ansvaret for 8-12 frivillige i en stilling på halv tid og ca. 20 frivillige i en stilling på fuld tid (Kaasa & Jelstad, 2009).
Lokale koordinatorer oplever tidsmæssigt pres
Det forventes, at de lokale koordinatorer har en relevant uddannelse og erfaring med henblik på bl.a. at kunne støtte de frivillige, samarbejde med øvrige organisationer, der arbejder med småbørnsfamilier, og foretage løbende opfølgning i forhold til den enkelte families behov, udbytte og trivsel i ordningen (Kaasa & Jelstad, 2009; Home-start.dk, 2017).
Støtten til den enkelte familie afsluttes altid i samarbejde med koordinatoren. Engelske studier har dog påvist, at dette i praksis, i engelsk kontekst, ikke altid er tilfældet, og at det kan have stor betydning for familiernes oplevelse af den støtte, de har modtaget (MacPherson, 2010).
En dansk evaluering af Home-Start i Danmark har blandt andet fokus på den organisatoriske implementering (Epinion, 2014). Evalueringen, som bygger på kvalitative telefoninterviews med 10 koordinatorer, viser, at flere af de lokale koordinatorer bruger flere timer på Home-Start, end de er ansat til. Alligevel føler de ikke, at de når deres opgaver. Koordinatorerne oplever derfor, at de må gå på kompromis med deres faglige opgaver og engagement. Det er afgørende for lokalafdelingerne, at koordinatoren afsætter tid til administrativt arbejde, herunder økonomi, møder med kommune, årsberetninger og ugentlige registreringer. Derudover kræver det tid at opbygge organisationens ansigt udadtil og udbrede kendskabet til Home-Start og på den måde forankre Home-Start i lokalmiljøet (Epinion, 2014).
Stor variation i frivillige familievenner gavner
Evalueringen af Home-Start i dansk kontekst viser, at der i de etablerede lokalafdelinger er 20-30 frivillige familievenner tilknyttet, mens der i de nystartede lokalafdelinger er omkring 10 familievenner tilknyttet (Epinion, 2014).
Den danske evaluering beskriver, at den typiske familieven er over 50 år, hvoraf størstedelen er kvinder. Beskæftigelsesmæssigt er der stor variation blandt familievennerne - en variation, der ses som en fordel, når den lokale koordinator skal matche familievennen med familierne (Epinion, 2014).
Der er kun få formelle krav til en frivillig. Vedkommende skal enten selv være forælder eller have erfaring med familier og børn på anden vis. Derudover er det en forudsætning, at man som frivillig har en ren børneattest (Kaasa & Jelstad, 2009; Home-start.dk, 2017; Hermanns 2013).
Læs mere om kravene til frivillige på Home-Starts hjemmeside
Før man kan påbegynde arbejdet som familieven, skal man i Danmark deltage i et 20-timers forberedelseskursus, der giver en introduktion til opgaven som familieven i Home-Start. Forberedelseskurset har også til hensigt at gøre koordinatoren i stand til at lave det rette match mellem familie og familieven (Epinion, 2014).
I Danmark modtager man som frivillig støtte i arbejdet fra den lokale koordinator. Hvor det er muligt, og hvor det måtte være hensigtsmæssigt, modtager man som frivillig desuden støtte fra professionelle, som er involveret i arbejdet med familien (Home-start.dk, 2017).
Rekruttering af frivillige og af familier i Danmark
I Danmark rekrutteres de frivillige familievenner blandt andet via annoncer i de lokale aviser, opslag på biblioteker og forretninger, præsentation af Home-Start ved arrangementer samt annoncering gennem sociale netværk. Størstedelen af familierne hører om Home-Start gennem personlig kontakt, enten hos sundhedsplejersken, egen læge, sagsbehandler, arrangementer eller familiens private netværk. Langt de fleste familier kontakter selv Home-Start (Epinion, 2014).
Barrierer i samarbejdet mellem offentligt system og frivillige organisationer
Det før omtalte norske studie påpeger, at der er visse udfordringer i forhold til at få et effektivt og smidigt samarbejde mellem det offentlige system og frivillige organisationer som Home-Start. Det fremhæves her, at en væsentlig barriere for et samarbejde er, at der ikke lokalt er udarbejdet en frivillighedspolitik. Samme studie påpeger, at programmets succes hænger nøje sammen med en entusiasme og pionerånd i organisationen, som bl.a. betyder, at der er en tæt kontakt mellem den centrale ledelse og de enkelte afdelinger (Kaasa & Jelstad, 2009).
Forfatterne bag det norske studie hævder, at en stærk vækst i organisationen kombineret med en kommunal forvaltning (ejerskab) vil betyde, at organisationen vil stå over for store udfordringer (Kaasa & Jelstad, 2009). I Danmark har Home-Start afdelingerne typisk et tæt samarbejde med kommunerne, men fungerer som selvstændige enheder. Samarbejdet er beskrevet i partnerskabsaftaler (Kaasa & Jelstad, 2009).
Kilder
Epinion (2014). Evaluering af Home-Start.. Home-Start, marts 2014
Hermanns, Jo M.A. et al. (2013). Long-term changes in parenting and child behavior after the Home-Startfamiliy support program. I Children and Youth Services Review 35 (kan lånes (kan lånes gennem bibliotek.dk), pp 678-684, 2013.
Home-start.dk (2017). Home-start Organisation, 14. marts 2017
Kaasa, Asbjørn & Jelstad, Beate (2009). Nytter det? Evaluering av Home-Start Familiekontakten (pdf). Rapport 02/2009. Diakonhjemmet Høgskole.
MacPherson, Kristen et al. (2010). Volunteer Support for Mothers with New Babies: Perceptions of Need and Support Received. I Children and Society (kan lånes I Children and Society (kan lånes gennem bibliotek.dk), Vol.24, pp 175-187, 2010.