En lang række studier fra forskellige vestlige lande dokumenterer, at Triple P niveau 4 og 5 har en positiv effekt på forældre og børns adfærd. Der er imidlertid også en del studier, som sår tvivl om effekten af Triple P. Triple P er endnu ikke implementeret i Danmark, og der findes derfor ingen effektstudier fra en dansk kontekst.
Positiv effekt af Triple P
Et irsk studie peger på et signifikant udbytte som følge af deltagelse i bl.a. Triple P niveau 4–gruppeforløb. Undersøgelsens konklusioner er baseret på en før- og eftermåling af 393 forældres selvrapporterede resultater efter et 8-ugers Triple P-forløb. Deltagerne er forældre med børn i alderen 3-7 år med emotionelle og adfærdsmæssige vanskeligheder. Studiet viser, at:
- størstedelen af børnene efter forløbet befinder sig indenfor det adfærdsmæssige normalområde
- forældrene rapporterer større mental trivsel og forældreevne (Fives, A. et al., 2014).
Et britisk evalueringsstudie af Triple P niveau 4-gruppeforløb (Lindsay et al., 2011) viser ligeledes en positiv effekt. Studiet evaluerer tre forældreprogrammer, som er blevet implementeret i England, deriblandt Triple P. Studiet viser signifikante forbedringer i forældrenes mentale trivsel og forældreadfærd samt en reducering i problemadfærd blandt børnene efter forældrenes deltagelse i Triple P.
Metaanalyser viser fald i dysfunktionelt forældrepraksis
En meta-analyse af effekten af Triple P niveau 4 (de Graaf et al., 2008) konkluderer, at deltagelse i Triple P overordnet set medfører et fald i dysfunktionel forældrepraksis, ligesom der efter interventionen ses en større tilfredshed med egne evner og oplevet effektivitet blandt forældrene. Effekten er målt i umiddelbar forlængelse af interventionen og igen 3-12 måneder efter og beror på selvafrapportering. Meta-analysen inddrager 19 videnskabelige studier, som alle måler effekten af Triple P niveau 4. 18 ud af de 19 studier er randomiserede kontrollerede forsøg (de Graaf et al., 2008).
Et nyere metastudie (Sanders, M. R. et al., 2014) analyserer effekten af samtlige Triple P-varianter. Resultaterne indikerer, at alle varianter har signifikant effekt på både kort og lang sigt i forhold til barnets tiltro til egen mestringsevne (self-efficacy belief) og forældrenes forældrepraksis samt tilfredshed med egen forældreevne. Analysen er baseret på 101 videnskabelige studier, herunder 62 RCT-studier (Sanders, M. R. et al., 2014).
Deltagerne i studiet er forældre med børn i alderen 8-13 år, hvor børnene udviste, eller var i risiko for at udvikle, antisocial adfærd. Der er anvendt forskellige validerede måleredskaber til at måle effekten af programmet. Effekten er målt umiddelbart efter forældrenes deltagelse i Triple P og ikke over en længere tidsperiode. 1078 forældre har deltaget i programmet, men der er kun indsamlet opfølgende data fra 515 forældre. Det er således en begrænsning, at studiet kun har en svarprocent omkring 50 pct. (Lindsay et al., 2011).
Tysk studie viser positiv effekt på lang sigt
Et tysk randomiseret kontrolleret forsøg (Hahlweg et al., 2010) konkluderer, at der er en effekt af Triple P niveau 4 på længere sigt. Studiet har målt effekten efter henholdsvis 1 og 2 år. Studiet viser, at der efter 2 år stadig er en signifikant reduktion i dysfunktionel forældreadfærd hos både mødre og fædre.
Hos mødrene ses ligeledes en stigning i positiv forældreadfærd, ligesom mødrene også rapporterer om en signifikant reduktion i eksternaliseret og internaliseret problemadfærd hos deres børn. Forfatternes hypotese om, at problemadfærd hos børnene ville falde, bekræftes således kun på baggrund af mødrenes afrapportering og ikke fædrenes (Hahlweg et al., 2010).
280 familier med børn i alderen 3-6 år har deltaget i det tyske studie. Heraf indgik 186 i et Triple P niveau 4 forløb, mens 94 indgik i en kontrolgruppe. Det er værd at bemærke, at målgruppen i studiet ikke er forældre til børn med problemadfærd, men forældre generelt. Forfatterne konkluderer på baggrund heraf, at programmet har en effekt på den generelle målgruppe af forældre (Hahlweg et al., 2010).
Forskel på effekt, når det gælder fædre og mødre
At der er forskel på effekten af Triple P for henholdsvis fædre og mødre viser en australsk metaanalyse (Fletcher et al., 2011). Forfatterne konkluderer, at Triple P overordnet set har en positiv effekt på forældrepraksis. Men når der skelnes mellem mødre og fædre, ses en markant større effekt blandt mødre end blandt fædre. I analysen differentierer forfatterne mellem de forskellige niveauer og versioner af Triple P. På baggrund af dette tydeliggøres det, at:
- versionerne på niveau 4 (gruppe og standard) og 5 (enhanced) er mere effektive blandt mødre end fædre (Fletcher et al., 2011).
Meta-analysen er baseret på en analyse af 28 randomiserede kontrollerede forsøg. Langt størstedelen af de studier, som indgår, beskæftiger sig med niveau 4 eller 5 af Triple P. I alle de inkluderede studier i meta-analysen indgår ”the Parenting Scale” som er et måleredskab til at måle forældrenes adfærd (Fletcher et al., 2011).
Uenighed om effekt
Det er imidlertid ikke alle effektstudier, der viser, at Triple P har en positiv effekt på forældre og børns adfærd. Et studie fra Schweiz (Eisner et al., 2012) viser, at deltagelse i Triple P niveau 4 ikke har en positiv indflydelse på hverken forældrenes praksis eller børnenes problemadfærd. Der er i studiet lavet en baseline måling seks måneder inden deltagelsen i Triple P, og derefter er der lavet målinger 5,17 og 30 måneder efter deltagelsen. Oprindeligt blev 819 forældre tilbudt deltagelse i Triple P niveau 4, mens 856 indgik i kontrolgruppen. Kun 144 forældre gennemførte hele programmet, og effektanalysen beror på data fra disse forældre sammenlignet med data fra 144 forældre i kontrolgruppen. De 144 forældre fra kontrolgruppen er blevet udvalgt på baggrund af Propensity Score Matching, hvor der er taget højde for en lang række sammenligningsfaktorer (Eisner et al., 2012).
På et overordnet plan konkluderer forfatterne, at:
- gruppebaserede forældretræningsprogrammer ikke er en effektiv strategi i forhold til en bred målgruppe af forældre til børn i 1. – 6. klasse (primary school).
Samme konklusion drager forfatterne til en meta-analyse, der inddrager 23 randomiserede kontrollerede forsøg af Triple P (Wilson et al., 2012). I meta-analysen er der ikke skelnet mellem de forskellige Triple P-niveauer, men forfatterne skriver, at det primært er studier, som analyserer niveau 4 og 5, der indgår. Meta-analysen konkluderer desuden, at der ikke kan ses en langvarig effekt af programmet.
Er der større effekt af Triple P blandt forældre med børn med problemadfærd?
Det er en generel diskussion i effektstudier af Triple P, hvorvidt den største effekt ses hos forældre, som oplever problemadfærd hos deres børn inden opstart af programmet, eller om effekten er lige så stor hos en generel målgruppe af forældre.
Forskerne bag ovennævnte schweiziske studie (Eisner et al., 2012) påpeger, at en af grundene til, at studiet ikke viser en effekt, kan være, at forældrene, der har deltaget, er rekrutteret fra den generelle befolkning og ikke blandt forældre til børn med problemadfærd.
Dog viser et studie af Triple P niveau 4 fra England (Little et al, 2012), som er foretaget blandt forældre til børn med adfærdsproblemer eller symptomer på potentielle sociale/emotionelle problemer, ligeledes ingen effekt. Studiet sammenligner de tre forældreprogrammer PATHS, De Utrolige år og Triple P niveau 4.
Det engelske studie er et randomiseret kontrolleret forsøg, hvor 146 børn i alderen 4-9 år indgår. Forældrene til halvdelen af børnene deltog i et niveau 4 triple P gruppeforløb, mens den anden halvdel modtog sædvanlig behandling. Der er indsamlet data ved baseline og 6 måneder efter baseline. Der er målt på både børnenes og forældrenes adfærd. (Little et al., 2012). Forfatterne påpeger, at et af studiets svagheder er, at der har været stor forskel på niveauet blandt underviserne i Triple P, og at dette kan have haft en betydning for målingen af effekt. Forfatterne konkluderer i forlængelse af dette, at implementeringen af evidensbaserede programmer er af afgørende betydning for programmets effekt (Little et al., 2012).
Kilder
De Graaf, Ireen et al. (2008). Effectiveness of the Triple P positive Parenting Program on Parenting: A Meta-Analysis. Family Relations, vol 57 (5), pp. 553-566.
Eisner et al. (2012). Effects of a Universal Parenting Program for Highly Adherent Parents : A Propensity Score Matching Approach: A Propensity Score Matching Approach. Prevention Science, 13, pp. 252-266.
Fives, A. et al. (2014). Parenting support for every parent: A population-level evaluation of Triple P in Longford Westmeath. Final Report. Athlone: Longford Westmeath Parenting Partnership (LWPP).
Fletcher et al. (2011). The Impact of behavioural parent training on fathers’ parenting: A meta-analysis of the Triple P-Positive Parenting Program. Fathering, vol. 9 (3), pp. 291-312.
Hahlweg et al. (2010). Long-term outcome of a randomized controlled universal prevention trial through a positive parenting program: is it worth the effort? Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, vol. 4:14.
Lindsay et al. (2011). A comparison of the effectiveness of three parenting programmes in improving parenting skills, parent mental-well being and children’s behavior when implemented on a large scale in community settings in 18 English local authorities: the parenting early intervention pathfinder (PEIP). I: BMC Public Health. 11:962.
Little et al. (2012). The Impact of Three Evidence-Based Programmes Delivered in Public Systems in Birmingham, UK. UK. International Journal of Conflict and Violence. Vol. 6 (12), pp.260-272.
Sanders, M. R. et al. (2014). The Triple P-Positive Parenting Program: A systematic review and meta-analysis of a multi-level system of parenting support. Clinical Psychology Review. Vol. 34, pp. 337-357
Wilson et al. (2012). How evidence-based is an ’evidence-based parenting program’? A PRISMA systematic review and meta-analysis of Triple P. BMC Medicine, 10:130.