Ses offline? og Sårbar og søgende er materialer, der henvender sig til fagpersoner, der i sit arbejde skal skabe dialog med unge og sætte fokus på grænsesætning og seksualitet på nettet. Materialet indeholder cases, øvelser og spørgsmål til brug for drøftelse om fx de unges holdninger og værdier i forhold til temaerne grænsesætning på nettet, salg af seksuelle ydelser m.v.
Ses offline? Undervisningsmateriale om web og seksuel sårbarhed
Ses offline? består af tre dele med forskellige temaer, der omhandler seksuel sårbarhed og eksponering på internettet. Materialet indeholder cases med opgaver og spørgsmål. Deltagerne skal diskutere, vurdere og argumentere for deres værdier og holdninger til problemstillingen for på den måde at blive bedre til at tage ansvar for handlinger, der angår både dem selv, venner og omverdenen.
- Del 1: ”Se mig” – om hvordan man præsenterer sig på nettet
Øvelserne har til hensigt at skabe en kritisk stillingtagen hos deltagerne til, hvilken type billedmateriale og information man sender og lægger på nettet af sig selv. Diskussionsøvelser, cases og baggrundsinformation lægger op til forskellige emner.
- Del 2: ”Det er vanskeligt at sige, at jeg ikke vil” – om at sætte grænser
Hensigten med del 2 er at skabe refleksion omkring, hvad der gør det svært at sætte grænser på nettet, hvordan man sætter en grænse, og hvordan man bliver klar over andre menneskers grænser. Hvad er lovligt? Og hvad hvis nogle krænker mine eller mine venners grænser?
- Del 3: ”Det er vel ok at få noget tilbage” – om bytte og salg af sex
Hovedformålet med del 3 er at øge bevidstheden om, hvad bytte og salg af sex kan indebære, og hvad konsekvenserne kan være – både for at forebygge, at de unge sælger sex, og for at ændre holdning til bytte og salg af sex (Redd Barna, 2014a).
Sårbar og søgende – et værktøj til dialog om seksualitet og grænser
Materialet ”Sårbar og søgende” giver fagpersoner viden og inspiration til at skabe dialog med unge om seksualitet og grænser på nettet. Første del af hæftet giver viden om unges sociale liv på nettet og fakta om seksuelle overgreb online. Anden del af hæftet indeholder en række værktøjer og cases, som kan bruges forebyggende. Sidst i hæftet er der gode råd, hvis man har mistanke om, at en ung oplever grænseoverskridende ting på nettet.
Materialet indeholder en forberedende øvelse for fagpersoner med en række spørgsmål, som de kan forholde sig til på egen hånd eller drøfte med en kollega, inden dialogøvelserne påbegyndes. Derudover er der nogle punkter, som fagpersonerne skal være opmærksomme på før og under samtalen med den/de unge. Dialogøvelserne består af cases og spørgsmål, ialt otte øvelser:
- Netværkskortet.
- Dialog om selveksponering.
- Dialog om privatliv.
- Dialog om sex og grænser på nettet.
- Dialog om porno.
- Gode og dårlige relationer på nettet.
- Troværdighed og kildekritik.
- Salg af seksuelle ydelser (Red Barnet, 2014b).
i-SAFE – et undervisningsprogram om internetsikkerhed
Undervisningsprogrammet i-SAFE henvender sig til skoleelver i 4.-8. klasse og indeholder fem forskellige undervisningsemner, der alle knytter an til det overordnede emne om internetsikkerhed:
- At leve som en Netborger.
- Personlig sikkerhed.
- Teknologi og computervirus.
- Plagiat og tyveri af intellektuel ejendom.
- Retshåndhævelse og internet sikkerhed.
I forbindelse med emnet, Personlig sikkerhed, bliver eleverne undervist i, hvad man skal være opmærksom på, når man kommunikerer på nettet med personer, man ikke kender, samt hvordan man skal forholde sig til evt. krænkelser fra personer, som man møder på nettet.
Der er lagt op til forskellige former for dialog og interaktion, hvor eleverne bliver udfordret til at tænke kritisk og løse problemstillinger, der knytter an til brugen af internettet – alt sammen med baggrund i oplæg fra læreren (Chibnall et al., 2006).
Børns rettigheder – undervisningsmateriale til folkeskolen
Red Barnets undervisningsmateriale om børns rettigheder henvender sig til børn i 0.-9. klasse med tre forskellige udgivelser:
0.-3. klasse: ”Alle børn…om børns rettigheder”
Undervisningshæftet til de yngste introducerer eleverne for deres rettigheder via emner som grænser, forskellighed, familie, retten til at sige sin mening og retten til at have det godt. Ved hjælp af billeder, opgaver og spørgsmål får eleverne rig mulighed for refleksion, fordybelse og dialog.
4.-6. klasse: ”Børns rettigheder...beskytter dig mod mere, end du tror”
Undervisningshæftet giver eleverne en bred og grundig viden om deres rettigheder og muligheder for at søge hjælp både til sig selv og andre. Materialet beskæftiger sig med emner som skilsmisse, vold og overgreb, privatliv, tavshed og tabu samt retten til at ytre sig og til at være den, man er.
7.-9. klasse: ”Børn har ret …til at kende deres rettigheder”
Undervisningshæftet klæder børn og unge på til at forstå, hvordan børns rettigheder kan bruges i deres egen hverdag – ikke kun når det handler om vold, men også i forbindelse med deres færden på nettet, når de arbejder, eller hvis deres forældre bliver skilt. I hæftet møder man en række børn og unge, hvis rettigheder er blevet krænket, og der er gode råd til, hvor børn og unge kan søge hjælp.
Alle materialerne er gratis og er suppleret af et onlinetema med blandt andet videoer, quizzer, billedserier, undervisningsvejledning og elevaktiviteter (Red Barnet, 2014c).
Kilder:
Redd Barna (2014a): Ses offline? Et metodehefte om ungdom, sex og internet
Red Barnet (2014b): Sårbar og søgende. Viden og værktøjer til at skabe dialog med udsatte unge om grænser og seksualitet på nettet
Chibnall, Susan et al. (2006): i-Safe Evaluation, Final Report.
i-SAFE's hjemmeside
Red barnet (2014c): Børns rettigheder