Det er vigtigt at kommunikationen i en børnesamtale er tilpasset det enkelte barn, dets alder, modenhed og den situation, barnet befinder sig i. I det følgende refereres nogle konkrete anbefalinger til måder at kommunikere med børn, som øger sandsynligheden for vellykkede børnesamtaler.
Samtalens struktur
Fagpersonen bør være tydelig om samtalens struktur. Det er vigtigt, at barnet er forberedt på, hvad der skal ske i samtalen, hvor lang tid samtalen skal foregå, og hvad der skal ske efterfølgende – både hvad der konkret skal ske for barnet umiddelbart efter samtalen, og hvad der fremadrettet skal ske i sagen, fx om der skal være flere samtaler.
Det er vigtigt, at fagpersonen tager aktiv ledelse af samtalen. Samtalens struktur tydeliggøres ved kort og præcist at præsentere følgende for barnet:
- anledningen til samtalen
- emnet for samtalen
- at barnet også er mere end velkomment til at bringe emner på banen
- at barnet meget gerne må spørge, og at ingen spørgsmål er dumme
- at det er vigtigt, hvordan barnet ser tingene, og at fagpersonen har glædet sig til at snakke med barnet
- information om fortrolighed og begrænsninger i forhold til fortrolighed
- information om barnets mulighed for indflydelse (Warming, 2011).
Ved at tage en aktiv ledelse af samtalen invitere barnet til ligeværdig deltagelse. Der er dog fare for, at man ’taber’ barnet undervejs, hvis der er for mange informationer på én gang. Det er derfor vigtigt at informere kort og klart og hele tiden være opmærksom på barnets reaktion undervejs. Derfor skal der også løbende holdes pauser i snakken – ved fx at åbne et vindue, at tage lidt at drikke eller tale om noget helt andet, for at barnet får en mental pause fra det vanskelige emne (Warming, 2011).
Det er dog vigtigt ikke at standse barnet i dets fortælling for at få præciseringer og detaljer frem. Dette kan ifølge Øvreeide skade det relationelle forhold samtidig med, at dialogen mister sin rytme, hvilket vil medføre, at barnets interesse aftager (Øvreeide, 2009).
Den dialogiske samtalemetode (DCM)
DCM er udviklet på baggrund af studier af samtaler med børn foretaget af politi og det norske barnevern (Langballe, 2011). Formålet med metoden er at give voksne et redskab til at gennemføre børnesamtaler på en sådan måde, at barnet bliver anerkendt i samtalen og får mulighed for at fortælle mest frit og spontant om sine erfaringer og oplevelser, uden at den voksne stopper barnet undervejs. Forskning viser nemlig, at information, som er fremkommet via åbne spørgsmål og med færrest mulige spørgsmål, er mest indholdsrige og mest pålidelige.
I DCM skal samtalen være som en tragt, hvor man indleder med meget åbne temaer og spørgsmål, og særlige temaer bliver berørt mere og mere fokuseret og uddybet undervejs. Den voksne motiverer, styrer og fokuserer samtalen i barnets tempo og ud fra barnets perspektiv. Samtalemetoden har til hensigt at få barnet til at være i centrum for at give barnet en følelse af at være værd at lytte til (Langballe, 2011).
Kommunikationsstilen i DCM er at:
- anvende åbne spørgsmål
- lytte aktivt
- lytte til de temaer, som optager barnet
- tåle stilhed
- støtte barnet
- være tydelig.
I DCM er den voksnes opfattelse af barnet, at:
- barnet er ekspert på sin egen virkelighed.
- selv små børn, helt ned til 3-4 års alderen kan genkalde og fortælle om selvoplevede hændelser.
- børn skal føle sig trygge for at turde eller ville fortælle om sine overgrebserfaringer.
- voksne har en vigtig rolle i forhold til at hjælpe og motivere barnet til at fortælle.
- samtalens forløb er den voksnes ansvar.
- barnet aldrig bliver bedre til at fortælle, end den voksne er til at lytte.
- barnet har brug for oprigtige, tydelige og direkte voksne.
- barnet har brug for tid.
- der skal være en fin balance mellem ikke at give sig så let og at presse barnet. Det er vigtigt at stoppe i tide.
- børn, som har været udsat for overgreb, er opmærksomme på voksnes signaler og reaktioner.
- en opmærksom og interesseret voksen, som anerkender og tager barnet alvorligt, kan hjælpe et barn til at fortælle (Langballe, 2011).
At få barnet i tale
Som den dialogiske samtalemetode lægger vægt på, er det vigtigt, at den voksne giver sig tid til at vente på barnets svar – på en inviterende måde. Børn har meget forskellig reaktionstid, og det er vigtigt at skabe rum for barnet, så samtalen ikke bliver den voksnes monolog, fordi der er så mange informationer, den voksne gerne vil give (Øvreeide, 2009). Langballe pointerer flere grunde til, at den voksne nemt kan overtage samtalen. Den voksne vil ofte gerne trøste og hjælpe, og kan ikke holde sine trøstende og forstående ord tilbage samtidig med, at barnet kan se den voksnes snak som en kærkommen måde at slippe væk fra sin egen fortælling (Langballe, 2011).
Børn kan være bange for de konsekvenser, det kan have at fortælle om deres oplevelser, og i disse tilfælde er det vigtigt, at fagpersonen ikke bakker op om den angst. De fleste børn vil på trods af angsten for konsekvenserne også være motiverede for at fortælle om det, der er sket/sker. Derfor er det den voksnes ansvar at være insisterende uden at presse barnet, som DCM også foreskriver. Den voksne skal gribe barnets motivation og være inviterende, anerkendende og responsivt lyttende. Den voksen skal lytte, iagttage og bakke op og ikke udspørge og dominere samtalen (Warming, 2011).
Når man skal hjælpe et barn med at huske og formidle oplevelser, det har haft, kan det være en god idé at finde frem til en konkret referenceerfaring. En referenceerfaring vil sige en almen, generel erfaring, som en hændelse kan sættes ind i – fx ”det var aften, du skulle til at i seng, det var mørkt”. På den måde kan man aktivere forskellige sanseindtryk og almene oplevelser for barnet, hvilket kaldes sanse- og oplevelsesmodaliteter. Hvis man varierer sine sætninger sådan, at man bringer forskellige sanse- og oplevelsesmodaliteter ind i samtalen, kan det medvirke til at gøre barnets oplevelser mere fyldige, så fremstillingen får flere nuancer, der er baseret på barnets individuelle oplevelse. På den måde bliver det lettere for barnet at associere undervejs i samtalen.
Det er selvsagt vigtigt, at den konkrete referenceerfaring er korrekt, og det er mest optimalt, hvis barnet selv har fortalt om den, eller konkret har bekræftet den, før man anvender den. Når man anvender denne teknik er det vigtigt ikke at være for ledende i sine spørgsmål. Men hvis barnet med lidt hjælp kan formidle sine oplevelser ud fra flere forskellige sanse- og oplevelsesmodaliteter, kan det styrke pålideligheden i barnets fortælling. Det er svært for et barn at gøre fortællingen om et hændelsesforløb kronologisk. Det er derfor vigtigt at forberede sig på at stille spørgsmål, som understøtter den kronologiske orden (Warming, 2011).
Social triangulering
Social triangulering betyder i denne sammenhæng, at der skabes en tryg relation mellem barnet og en fremmed voksen ved, at en voksen, som barnet er tryg ved, indledningsvist er til stede og viser en tryg og positiv attitude over for den anden voksne. Social triangulering er særlig vigtigt, hvis børn befinder sig i utrygge situationer og udgør et vigtigt grundlag i tilrettelæggelsen af samtaler med børn.
Sagsbehandleren kan benytte sig af personer, som barnet i forvejen har en tilknytning til - fx andre slægtninge end forældrene eller en lærer, når det skal introduceres til nye korte eller længerevarende relationer – fx en varig plejefamilie. At have nogle trygge relationer med sig i mødet med de nye personer i barnets liv underbygger barnets relationsopbygning (Øvreeide, 2009).
Fagpersonen triangulerer, når der fx gives information til et barn, mens en eller flere personer, som er vigtige for barnet – fx plejeforældre eller en lærer, lytter. På den måde sker der en offentliggørelse og en social synliggørelse af informationen blandt de personer, der har en særlig betydning for barnet. Når andre personer, som barnet er trygt ved, har hørt det samme som barnet, skabes der tryghed og plads til fortsatte samtaler.
Det er vigtigt for barnet, at informationerne bliver bevidnet og gyldiggjort, og at dets livsbetingelser deles socialt i en fælles forståelse med andre. Det er ifølge Øvreeide det centrale princip i al udviklingsstøttende omsorg. Når en sagsbehandler triangulerer information, sikres det, at barnets omsorgspersoner kan være udviklingsstøttende og bruge informationerne i omsorgen for barnet. På den måde kan de også give barnet svar på og uddybninger af både direkte og indirekte spørgsmål. Fx bør plejeforældre og andre vigtige omsorgspersoner vide så meget som muligt om barnets tidligere og fremtidige livssituation (Øvreeide, 2009).
Den voksne, som skal holde en børnesamtale, skal - om muligt - opbygge triangulerende situationer. Det gøres bl.a. ved, at fagpersonen bliver præsenteret for barnet af en voksen, barnet er knyttet til. Fagpersonen skal forsøge at skabe det bedst mulige forhold til barnets omsorgsperson, før der skabes kontakt til barnet. Det giver barnet mulighed for at se, at relationen mellem fagpersonen og den kendte voksen er god. På den måde knyttes relationen mellem barnet og fagpersonen til den tryghed, barnet har i den allerede etablerede relation (Øvreeide, 2009).
Samtalens afslutning
Det er vigtig med en god afslutning på samtalen. Det skal være klart for barnet, hvad opfølgningen på samtalen skal være. Barnet skal altid have en oplevelse af at føle sig set, hørt og forstået efter en børnesamtale (Øvreeide, 2009). Den voksne kan vise barnet, at barnets budskab er forstået ved at opsummere samtalen på en let forståelig måde. Hvis der skrives referat af samtalen, kan barnet få lov til at godkende det. Afslutningen på samtalen skal være omsorgsfuld, indlevende og solidarisk. Det er uhensigtsmæssigt og kan virke negligerende, hvis man efter en samtale om alvorlige og følsomme emner siger ”Nå, op med humøret igen”, eller skynder sig at snakke om noget andet. Følelserne skal have lov til at være der, men barnet skal ikke være ved at gå i opløsning, når det går ud fra samtalen (Warming, 2011).
Kilder
Langballe, Åse (2011). Den dialogiske barnesamtale. Hvordan snakke med barn om sensitive temaer. Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress a/s (NKVTS)
Warming, Hanne (2011). Børneperspektiver. Børn som ligeværdige medspillere i socialt og pædagogiske arbejde (kan lånes (kan lånes gennem bibliotek.dk). Professionsserien. Akademisk Forlag
Øvreeide, Haldor (2009). At tale med børn. Metodiske samtaler med børn i svære livssituationer (kan lånes gennem bibliotek.dk). Hans Reitzels Forlag