Kommunale beredskaber skal indeholde en beskrivelse af områderne målgruppe og definition, forebyggelse, tidlig opsporing, handleveje samt implementering i forhold til forebyggelse og mistanke om seksuelle overgreb og vold mod børn og unge.
Et forståeligt, gennemsigtigt og tydeligt beredskab i den enkelte kommune er et effektivt redskab til at sikre forebyggelse, tidlig opsporing og kvalificeret håndtering af sager, hvor børn og unge bliver udsat for eller er i risiko for vold og/eller seksuelle overgreb. Dette gøres dels ved tydeligt beskrevne handleveje og dels ved at sikre fagpersonens viden og kompetencer på området. Det kommunale beredskab danner grundlag for, at man som fagperson kan forstå og fortolke tegn og reaktioner fra børn og unge og at balancere den usikkerhed og tvivl, der ofte er forbundet med sager om overgreb mod børn og unge. Beredskabet skal desuden sikre, at den enkelte fagperson kender sin egen rolle i forhold til overgrebssager (Socialstyrelsen.dk, 2014). Et kommunalt beredskab er derfor ikke kun et skriftligt beredskab. Det skal være levende og ajourføres løbende. En proces for udviklingen af et kommunalt beredskab er illustreret i nedenstående proceshjul.
Figur 1: Proceshjul for udviklingen af kommunalt beredskab
Gennemgangen af udviklingsprocessen og implementeringen af beredskabet vil afstedkomme en refleksionsproces over egen indsats, handleveje og forståelse af overgreb mod børn og unge. Viden og kompetencer er desuden med til at bryde med tabuet omkring overgreb mod børn og i stedet igangsætte reflekteret dialog og åbenhed om emnet og processerne internt i kommunen.
For at kunne leve op til formålet om, at øget viden og flere kompetencer leder til mere kvalificerede handlinger, anbefales det af Socialstyrelsen, at kommunerne anvender følgende metode til at udforme et beredskab, som lever op til de lovmæssige krav, og får beskrevet og tydeliggjort følgende fem områder: Målgruppe og definition, forebyggelse, tidlig opsporing, handleveje samt implementering (Socialstyrelsen.dk, 2014). Denne metode gennemgås i de følgende afsnit.
Målgruppe og definition
Det skal først og fremmest fremgå tydeligt af det kommunale beredskab, hvem der indgår i målgruppen for beredskabet. Med målgruppe menes en definition af, hvem beredskabet henvender sig til og dermed en inddragelse af alle professionelle i kommunens regi, som har kontakt med børn og unge under 18 år, hvad enten det er socialrådgivere, PPR-ansatte eller den lokale skoletandlæge (Socialstyrelsen.dk, 2014).
Udover at få defineret målgruppen for det kommunale beredskab, anbefales det, at kommunerne fastsætter en definition af, hvordan de forstår vold og seksuelle overgreb.
Læs mere om Vidensportalens definition af seksuelle overgreb her
Læs mere om Vidensportalens definition af vold her
Formålet med det kommunale beredskab er at fremme en viden hos fagpersonen om, hvad der menes med brugen af begreberne vold og seksuelle overgreb. Ved at indgå i en dialog om forståelse og inddrage dette i beredskabet tydeliggøres det, hvad man i kommunen vil sætte ind over for, og hvordan man søger at overholde de lovgivningsmæssige krav.
Forebyggelse
En del af metoden til at udvikle et anvendeligt og lovpligtigt beredskab er for kommunerne at beskrive deres strategi for forebyggelse. Det er samtidig en del af Servicelovens § 19, stk. 5, hvori der står, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde et beredskab til forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om overgreb mod børn og unge. Kommunens forebyggende indsatser har til formål at øge fagpersoners kompetencer i forhold til at være opsporende og handlende. Der er tale om henholdsvis primær og sekundær forebyggelse (Socialstyrelsen.dk, 2014).
Det kommunale beredskab skal derfor indeholde beskrivelser af, hvordan man både i kommunen og i konkrete institutioner vil og kan arbejde aktivt med at forebygge overgreb. Dette stiller store krav til henholdsvis: de organisatoriske rammer, den faglige viden og de personlige forudsætninger og forståelser.
På det organisatoriske niveau er dialog omkring værdier, normer, politikker, regler og procedurer et vigtigt redskab til at få skabt en fælles forståelse blandt fagpersoner samt at give indsigt i kommunens beredskab. I Socialstyrelsens vejledningsmateriale om kommunalt beredskab kan der findes flere eksempler på, hvordan man i kommunen kan arbejde med værdigrundlag og forebyggelsespolitik samt forslag til at igangsætte dialogen (Socialstyrelsen.dk, 2014).
Forebyggelse inden for det faglige område er møntet på, at det faglige personale er opdateret i forhold til den viden, der er omkring vold og seksuelle overgreb mod børn. Det handler blandt andet om:
mulige tegn og reaktioner hos børn
børns seksualitet – herunder den normale udvikling kontra den bekymrende seksuelle adfærd
forståelse og tolkning af tegn og reaktioner
mulige skadevirkninger
grooming; den forførelses- og manipulationsproces, der ofte går forud for et overgreb
viden om det kommunale beredskab og de handleveje, som er tilgængelige i sager omkring overgreb mod børn og unge
at kunne handle på trods af tvivl eller manglende sikkerhed for, om et barn har været udsat for overgreb
Viden og indsigt er med til at styrke medarbejdere og lederes kompetencer i forhold til at finde frem til og handle på mistanker eller konkret viden om overgreb begået mod børn og unge (Socialstyrelsen.dk, 2014). Ligeledes er det med til at bane vejen for en åben dialog om eksempelvis bekymringer omkring et barn, hvilket er tilsvarende effektfuldt i forhold til den personlige forebyggelse (Socialstyrelsen.dk, 2014).
Tidlig opsporing
I forhold til tidlig opsporing anbefales det, at kommunerne sikrer, at fagpersoner har den fornødne viden omkring vold og seksuelle overgreb. Det indbefatter bl.a. en viden om mulige tegn og reaktioner hos børn, der kan være udsat for seksuelle overgreb eller vold, samt at fagpersonerne har forståelse for og kan tolke disse tegn og reaktioner.
At sikre en viden hos fagpersonerne er med til at øge deres bevidsthed om normal og afvigende adfærd, om trivsel og mistrivsel og om at være opmærksom på barnets eller den unges udvikling. Viden er også med til at aflive eventuelle myter for i stedet at åbne for en faglig indsigt. Dette kan bidrage til at styrke fagpersonerne i deres tidlige opsporing og skabe en tillid til at se og lytte til børnene og deres signaler (Socialstyrelsen.dk, 2014).
Barnet har brug for, at et andet menneske aktivt og engageret reagerer og tager initiativ i forhold til de udsagn, barnet kommer med, eller de tegn og reaktioner barnet udviser. Som led i opsporingen er det derfor vigtigt, at man som fagperson dels har en faglig viden om de mulige tegn og reaktioner, som et barn kan udvise, og dels har en viden om de processer, der ligger bag afdækningen af et overgreb, for såvel fagpersonen som barnet.
Handleveje
Udviklingen af forståelige og gennemskuelige handleveje udgør den fjerde del af metoden til et velfunderet og anvendeligt kommunalt beredskab. Hvis man har mistanke om, at et barn eller en ung bliver udsat for seksuelle overgreb, vold eller er vidne til vold i hjemmet, har alle pligt til at handle jf. Servicelovens § 154, stk. 1. Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, har derudover en skærpet underretningspligt jf. Servicelovens § 153, stk. 1 (Socialstyrelsen.dk, 2014).
Det kommunale beredskab skal derfor tydeliggøre over for ledere og medarbejdere, hvilke muligheder de har for at handle på en mistanke eller konkret viden om vold og/eller seksuelle overgreb, alt efter hvem mistanken retter sig mod. Det anbefales, at det kommunale beredskab beskriver handleveje i relation til, hvem mistanken om overgreb mod et barn eller en ung retter sig imod. Dette indbefatter en tydeliggørelse af forskellene på håndteringen af mistanke eller en konkret viden om overgreb mod et barn eller en ung, alt efter om mistanken retter sig mod forældrene, andre i familiens netværk eller en ukendt person, en ansat eller et andet barn/ung (Socialstyrelsen.dk, 2014).
Samtidig afhænger valget af handlevej af, hvorvidt personen med mistanke eller viden om overgreb er leder eller medarbejder. Det er således essentielt for et kommunalt beredskab at have tydelige procedurer for, hvem man skal/ikke skal henvende sig til, hvem der har ansvaret, og hvem der kan eller skal tage beslutninger etc.
I beredskabet skal det fremstå tydeligt, hvordan kommunen samarbejder med det Børnehus, der hører til regionen.
For mere viden om Børnehuse henvises til hjemmesiden www.boernehuse.dk
Du kan også læse mere i Vidensportalens artikel om børnehuse
Det sidste element i udviklingen af et kommunalt beredskab handler om at får klarlagt processen for implementering af beredskabet, hvilket følgende afsnit omhandler.
Kilder
Socialstyrelsen (2014). Kommunalt beredskab . Odense: Socialstyrelsen.