Mindfulness har effekt over for børn og unge med angst. Effekten viser sig ved øget trivsel og færre angst- og stresssymptomer hos de fleste børn og unge, som deltager i mindfulnessforløb. Nogle studier tyder imidlertid på, at ikke alle studerende og elever får et positivt udbytte af mindfulness.
Kliniske og ikke-kliniske studier
Forskningslitteraturen kan primært opdeles i to kategorier:
- Studier som undersøger mindfulnesseffekt over for børn og unge med angstlidelser. Her anvendes mindfulness primært til at behandle angst. Disse kaldes kliniske studier.
- Studier som undersøger mindfulnesseffekter over for skoleelever eller studerende. Her anvendes mindfulness både sundhedsfremmende og forebyggende, da målet kan være at fremme trivsel og/eller forebygge mentale helbredsproblemer. Disse kaldes ikke-kliniske studier.
I studierne ses en tendens til det, som primært er mindfulness baseret kognitiv terapi (MBCT), der undersøges i kliniske studier og mindfulness baseret stress reduktion (MBSR), der undersøges i ikke-kliniske studier.
Resultater af reviews
Flere reviews og metaanalyser viser, at der i de fleste studier er fundet en signifikant effekt af mindfulness over for børn og unge (Tan, 2016; Burke, 2010; Kallapiran et al., 2015; Zoogman et al., 2015). Reviewene og metaanalyserne inkluder både kliniske og ikke-kliniske studier.
Metaanalyserne sammenholder resultaterne af randomiserede kontrollerede forsøg og opfølgningsstudier. Metaanalyserne viser, at der samlet set er en signifikant effekt af mindfulness (Zoogman et al., 2015; Kallapiran et al., 2015). Effekterne er større i de kliniske studier end i de ikke-kliniske, hvilket vil sige, at der spores størst effekt hos børn og unge med en angstlidelse (Zoogman et al., 2015). Derudover ses en tendens til, at mindfulness er mere effektiv over for angstsymptomer end eksempelvis stress- og depressionssymptomer (Kallapiran et al., 2015).
Effekterne er målt ved forskellige effektmål, herunder selvrapporterede angstsymptomer. Trivsel er ofte også målt i studierne ved fx selvrapporteret tilfredshed med livet eller selvtillid.
En metaanalyse fandt desuden, at længden og antal af mindfulness sektionerne samt hvor ofte deltagerne mødtes varierer i de forskellige studier, men det tyder ikke på at have en afgørende betydning for effekten (Zoogman et al., 2015).
Studiedesign i reviews
Reviewet af Tan et al. (2016) inkluder studier fra perioden 2010-2015 (Tan, 2016), mens reviewet af Burke (2010) inkluder studier fra før 2010 (Burke, 2010). Reviewet af Tan et al. (2016) inkluderede 12 studier med unge i alderen 12-19 år (Tan, 2016). Reviewet af Burke (2010) inkluderede 15 studier med unge i alderen 7-19år (Burke, 2010).
Reviewet af Kallapiran et al. (2015) inkluderede 15 studier, hvor af 11 af studierne blev anvendt til at udforme en metaanalyse med i alt 1454 børn og unge fra 7-20 år. Alle studierne i metaanalysen var randomiserede (Kallapiran et al., 2015).
I metaanalysen af Zoogman et al. (2014) var 20 studier inkluderet, hvor deltagerne skulle være under 18 år. I denne metaanalyse var randomisering ikke et krav, så længe deltagerne blev testet før og efter interventionen samt at datakvalitet og -størrelse var tilstrækkelig (Zoogman et al., 2015).
De fleste af studierne i reviewene og metaanalyserne sammenligner mindfulness med en kontrolgruppe, som enten modtager den sædvanlige behandling eller ingen behandling, men er på venteliste til at modtage mindfulness. I de fleste studier blev effekten målt i forhold til niveau af ængstelse. Derimod var det ikke alle deltagerne i studierne, som havde en angstrelateret lidelse.
Udfordringer ved effektstudierne
På baggrund af reviews og metaanalyser påpeger forskerne flere udfordringer i forhold til at dokumentere virkningen af mindfulness over for børn og unge. Studierne på børne- og ungeområdet er ikke af så høj kvalitet som på voksenområdet, hvor der er solid evidens for virkningen af mindfulness over for voksne med angst (Kallapiran et al., 2015; Hofmann et al., 2010). Der mangler bedre studier med flere deltagere på børne- og ungeområdet - specielt i forhold til kliniske studier af angstlidelser (Kallapiran et al., 2015; Tan, 2016). Derudover er mindfulnessprogrammerne ofte ikke beskrevet grundigt nok til, at studierne kan sammenlignes på tværs (Tan, 2016).
Ikke alle profiterer af mindfulness
Et stort randomiseret studie fra 2016 viste ingen effekt af et 8 ugers mindfulness program. Studiet blev foretaget i Australien med 308 elever med en gennemsnitsalder på 13-14år. Der var ingen effekt i forhold til depressive symptomer, ængstelse eller trivsel. Derimod viste studiet en signifikant forværring netop i forhold til ængstelse for nogle grupper af elever - heriblandt drenge og elever, som i forvejen havde lavt niveau af depressive symptomer (Johnson et al., 2016). Mindfulnessprogrammet i studiet levede op til flere anbefalinger, bl.a. at instruktøren havde erfaring, og at eleverne foretog hjemmeøvelser.
Et af forskernes bud på en mulig årsag hertil er, at eleverne blev mere opmærksomme på egne følelser også de negative - herunder ængstelse (Johnson et al., 2016).
Sammenholdes studiet af Johnson et al. (2016) med konklusionerne fra reviewene, kan det tyde på, at der mangler viden om, hvilke målgrupper mindfulness er egnet til, hvis målgruppen ikke har direkte kliniske angstlidelser.
Skandinaviske forskningsresultater
Et dansk randomiseret studie har sammenlignet kognitiv adfærdsterapi med MBCT, mindfulness-baseret kognitiv terapi for unge med angst. Studiet viste, at kognitiv adfærdsterapi havde en lidt større effekt, men at begge terapi former reducerede deltagernes selvrapporterede angstniveau både efter 6 og efter 12 måneder. 26 unge i alderen 18-25 år med social angst deltog i studiet (Piet et al., 2010).
Et norsk studie fandt signifikante positive effekter af MBSR, Mindfulness Based Stress Reduction, over for 19-26 årige studerende med eksamensangst (Dundas et al., 2016). Interventionen bestod af et 8 ugers kursus. 70 studerende var rekrutteret til interventionsgruppen, men kun 46 studerende fuldførte både intervention og spørgeskema. Kontrolgruppen havde 90 deltagere (Dundas et al., 2016). Resultaternes generaliserbarhed kan dermed kritiseres pga. det store frafald og det faktum, at hovedsagligt kvindelige studerende deltog.
De studerendes oplevelse af mindfulnessprogrammet blev evalueret kvalitativt i et andet studie (Hjeltnes et al., 2016). Her beskrev 29 af deltagerne, at mindfulnessprogrammet havde hjulpet dem i forhold til eksamensangst og i forhold til deres hverdagsliv. Mindfulness hjalp de studerende med at finde en indre ro, være fokuseret i læringssituationer samt føle en større selvaccept i svære situationer (Hjeltnes et al., 2016).
Kilder
Burke, C. A. (2010): Mindfulness-based approaches with children and adolescents: A preliminary review of current research in an emergent field. Journal of Child and Family Studies, 19, 133-144
Dundas, I. et al. (2016): Mindfulness Based Stress Reduction for Academic Evaluation Anxiety: A Naturalistic Longitudinal Study. Journal of College Student Psychotherapy; Volume 30; Issue 2; Start Page 114- Other Pages 131
Hjeltnes, A. et al. (2016): Title Facing the fear of failure: An explorative qualitative study of client experiences in a mindfulness-based stress reduction program for university students with academic evaluation anxiety. International journal of qualitative studies on health and well-being; Volume 10; Start Page 27990
Hofmann, S. G. et al (2010): The Effect of Mindfulness-Based Therapy on Anxiety and Depression: A Meta-Analytic Review. Journal of consulting and clinical psychology; Volume 78; Issue 2; Start Page 169 - Other Pages 183
Johnson, C. et al. (2016): Effectiveness of a school-based mindfulness program for transdiagnostic prevention in young adolescents. Behaviour research and therapy; Volume 81; Start Page 1 - Other Pages 11
Kallapiran, K. et al. (2015): Review: Effectiveness of mindfulness in improving mental health symptoms of children and adolescents: A meta-analysis. Child and Adolescent Mental Health; Volume 20; Issue 4; Start Page 182- Other Pages 194
Piet, J. et al. (2010): A randomized pilot study of mindfulness-based cognitive therapy and group cognitive-behavioral therapy for young adults with social phobia. Scandinavian Journal of Psychology; Volume 51; Issue 5; Start Page 403 - Other Pages 410
Tan, L. B.G. (2016): A critical review of adolescent mindfulness-based programmes. Clinical Child Psychology and Psychiatry; Volume 21; Issue 2; Start Page 193 - Other Pages 207
Zoogman, S. et al. (2015): Mindfulness interventions with youth: A meta-analysis. Mindfulness; Volume 6; Issue 2; Start Page 290- Other Pages 302