Caseformuleringsbaseret behandling er afprøvet i Danmark. Erfaringerne peger på, at metoden med fordel kan anvendes i praksis. Ved implementering af metoden er det væsentligt med uddannelse af behandleren.
Caseformuleringsbaseret behandling – nationalt og internationalt
Caseformuleringsbaseret behandling bygger på kognitiv adfærdsterapi, der oprindeligt er udviklet af Aaron T. Beck i slutningen af 1960’erne. Forskning gennem årene har vist, at kognitiv adfærdsterapi er en meget effektiv behandling målrettet børn med angst (James et al., 2013; Reynolds et al., 2012). Ifølge Esbjørn et al. (2013) anvendes caseformuleringsbaseret behandling ofte i hverdagens klinikker uden for de specialiserede universitetsklinikker.
I Danmark er caseformuleringsbaseret behandling til børn med angst afprøvet af Center for Angst, Københavns Universitet. I afprøvningen af behandlingen var alle behandlerne ikke specialister i kognitiv adfærdsterapi, men nogle modtog træning undervejs (Esbjørn et al., 2013). På Angstklinikken, Aarhus Universitet, har man også netop i efteråret 2015 afsluttet et effektstudie af individuel caseformuleringsbaseret kognitiv adfærdsterapi til unge med angst (Lundkvist-Houndoumadi et al., 2016).
Implementering af caseformuleringsbaseret behandling
I forhold til konkret implementering af caseformuleringsbaseret behandling guider retningsgivende kernekomponenter behandleren i arbejdet (Esbjørn et al., 2012, 2013; Stallard, 2006, 2007). Blandt andet har Paul Stallard udgivet bøger om kognitiv adfærdsterapi med børn og unge, som er oversat til dansk (Stallard, 2006, 2007). Bøgerne beskriver og giver inspiration til, hvordan man udfører kognitiv adfærdsterapi med børn og unge (Esbjørn et al., 2012).
Der findes ingen formelle uddannelseskrav forud for praktisering af kognitiv adfærdsterapi, herunder caseformuleringsbaseret behandling med børn og unge. Stallard (2007) pointerer, at behandleren bør have viden om og kunne anvende den teoretiske model og de centrale principper, der danner grundlag for kognitiv adfærdsterapi med børn og unge. Forskningen viser desuden, at kvaliteten af caseformulering øges i takt med klinisk erfaring og træning (Esbjørn et al., 2013).
På baggrund af litteratursøgning, som er foretaget i efteråret 2015, er der ikke fremkommet yderligere viden, der kan understøtte implementeringsprocessen.
Perspektiver på implementering på baggrund af forskningsstudier
Ved implementering af kognitiv adfærdsterapi i praksis bør man forholde sig til følgende:
- Forskningen viser, at effekten af kognitiv adfærdsterapi på en specialiseret universitetsklinik er mere effektiv end kognitiv adfærdsterapeutisk behandling i klinisk praksis uden for universitetsklinikkerne. Det påpeges, at denne forskel kan skyldes, at forskere på universitetsklinikkerne er bedre til at sikre fidelitet ved behandling og anvendelse af protokol (Ishikawa, 2007).
- Det påpeges (Spielmans et al., 2010), at specialiserede forskningsklinikker er tilbøjelige til at give mere behandling og ansætte specialiserede terapeuter, der modtager mere tilsyn og uddannelse, sammenlignet med hverdagens klinikker (Esbjørn et al., 2013).
- Det påpeges (Persons, 2005), at patienter i hverdagens klinikker er mere tilbøjelige til at have flere vanskeligheder end patienter på forskningsklinikker (Esbjørn et al., 2013).
Kilder
Esbjørn, B. H. et al. (2012): Kognitiv adfærdsterapi anvendt på børn – generelle principper. I: Leth, I. og Esbjørn B.H. (2012): Angst hos børn: Kognitiv terapi i teori og praksis – En håndbog for professionelle (kan lånes I: Leth, I. og Esbjørn B.H. (2012): Angst hos børn: Kognitiv terapi i teori og praksis – En håndbog for professionelle (kan lånes gennem bibliotek.dk). Dansk Psykologisk Forlag
Esbjørn, B. H. et al. (2013): Exploring the effect of case-formulation driven CBT for children with anxiety disorders: A feasibility study. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 2013 Aug 13: pp. 1-11
James, A. C. et al. (2013): Cognitive behavioural therapy for anxiety disorders in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev 2013;6:CD004690.
Lundkvist-Houndoumadi, I. et al. (2016): Effectiveness of an Individualized Case Formulation-based CBT for Non-responding Youths with Anxiety Disorders (kan lånes gennem bibliotek.dk) (kan lånes gennem bibliotek.dk). Journal of Child and Family Studies.
Persons, J. B. (2005): Empiricism, mechanism, and the practice of cognitive-behavior therapy (kan lånes gennem bibliotek.dk). Behavior Therapy, 36, 107–118.
Reynolds, S. et al. (2012): Effects of psychotherapy for anxiety in children and adolescents: A meta-analytic review (kan lånes gennem bibliotek.dk). Clinical Psychology Review 2012;32:251-262.
Ishikawa, Si. (2007): Cognitive Behavioural Therapy for Anxiety Disorders in Children and Adolescents:A Meta-Analysis (kan lånes (kan lånes gennem bibliotek.dk). Child and Adolescent Mental Health Volume 12, No. 4, 2007, pp. 164–172
Spielmans, G. I. et al. (2010): The efficacy of evidence-based psychotherapies versus usual care for youths: controlling confounds in a meta-analysis. Psychotherapy Research, 20: pp. 234–246.11
Stallard, P. (2006): Gode tanker - Gode følelser: Kognitiv adfærdsterapi. Arbejdsbog for børn og unge. Dansk Psykologisk Forlag, Virum
Stallard, P. (2007): Vejledning til Gode tanker - Gode følelser: Kognitiv adfærdsterapi med børn og unge. Dansk Psykologisk Forlag, Virum