Metakognitiv terapi er afprøvet i Danmark med gode resultater. Ved implementering af metoden er det væsentligt at tilpasse metoden til barnets udviklingsniveau for at få gavn af behandlingen.
Metakognitiv terapi i en dansk kontekst
Center for Angst på Københavns Universitet forsker i metakognitiv terapi og har videreudviklet en manual målrettet til børn med angst (Centerforangst.dk, 2016). Behandlingsformen tager udgangspunkt i den metakognitive terapeutiske tilgang, som er udarbejdet til voksne med angst og depression, der er kendt fra Wells’ tilgang (2009). Manualen ’Metakognitiv terapi til børn med angst’ er tilpasset og nyudviklet til, at børn også vil kunne få gavn af behandlingen (Esbjørn et al., 2016).
Center for Angst udfører også metakognitiv behandling for børn og unge med angst. Forløbet består af 8 sessioner med 2 timers varighed pr. gang samt 2 sessioner med forældreworkshop med 2 timers varighed over 8 uger. Derudover kan man frivilligt deltage i en familiegruppesession på 2 timers varighed, der afholdes 1 måned efter forløbet (Centerforangst.dk, 2016). Center for Angst har i 2016 udgivet manualen ’Metakognitiv terapi til børn med angst’ som beskriver behandlingen målrettet til børn med generaliseret angst. Manualen sætter fokus på, hvilke tilpasninger man skal lave, når man udfører metakognitiv terapi til børn med generaliseret angst (Esbjørn et al., 2016; Centerforangst.dk, 2016). For mere viden om behandlingsmanualen samt teknikker og arbejdsark henvises til manualen ’Metakognitiv terapi til børn med angst’ (Esbjørn et al., 2016).
Manualen henvender sig til professionelle behandlere
Manualen ’Metakognitiv terapi til børn med angst’ henvender sig til professionelle psykologer, psykiatere og andre professionelle, der har en terapeutisk grunduddannelse og har erfaring med at arbejde med børn og unge med psykiske lidelser. Målgruppen for behandlingen er børn i alderen 7-13 år, hvor generaliseret angst er den primære psykiske lidelse (Esbjørn et al., 2016).
I arbejdet med metakognitiv terapi rettet mod børn med angst må den terapeutiske behandler tilpasse sig barnets udviklingsniveau, da barnets erfaringsverden er anderledes end voksnes. En metaanalyse af den metakognitive model skrevet af Danielle M. Ellis og Jennifer L. Hudson (2010) konkluderer, at evnen til at ”tænke over ens egne tanker” udvikles i en tidlig alder. Imens barnet modnes kognitivt udvikles også dets metakognitive evner (Ellis & Hudson, 2010; Harstad et al., 2014). Materialet og teknikken skal dog tilpasses barnet. Dette skyldes, at metakognitiv terapi ud fra Wells metakognitive terapiform arbejder på et højt abstraktionsniveau. Konkretisering af materialet er dermed afgørende, når man anvender behandlingsformen til børn (Esbjørn et al., 2016).
Institut for metakognitiv terapi – nationalt og internationalt
Organisationen Metacognitive Therapy Institute (MCT-Institute) er grundlagt af den engelske professor Adrian Wells fra Manchester University, England, og den norske professor Hans Nordahl fra det norske universitet i Trondheim, Norge. Begge professorer er førende eksperter i kognitiv og metakognitiv forskning og behandling (MCT-Institute, 2016).
MCT-institute Danish Branch er en dansk afdeling under den internationale organisation MCT-Institute. Formålet med MCT-Institut Danish Branch er at implementere viden og sikre kvalitet i uddannelsen af metakognitive behandlere i Danmark (MCT-Institute, 2016). Her findes også et overblik over de behandlere, der har gennemført og bestået den officielle metakognitive uddannelse ved metodens grundlægger Adrian Wells og Hans Nordahl (MCT-Institute.dk, 2016). MCT-Instituttet tilbyder efteruddannelse i metakognitiv terapi (Esbjørn et al, 2016).
Kilde
Ellis, D. M. & Hudson, J. L. (2010). The metacognitive model of generalized anxiety disorder in children and adolescents. Clinical Child and Family Psychology Review, 13(2), 151–163.
Esbjørn, B. H. et al. (2016). Metakognitiv terapi til børn med angst (kan lånes gennem bibliotek.dk). 1. udgave. Kbh., Akademisk forlag.
Harstad, S. & Øverland, S. (2014). Erfaringer ved bruk av metakognitiv terapi for barn og unge. Serie: Tidsskrift for Norsk Psykologforening s. 1030- 1036,
Københavns Universitet, Center for angst, Institut for psykologi (2016). Center for angst. Besøgt d. 01.12.16, fra: http://www.psy.ku.dk/cfa/om-centret/ ; http://www.psy.ku.dk/cfa/til-professionelle/
MCT Institute (2016). MCT-Institute. Besøgt 01.12.16.
MCT-Institute Danish branch. Besøgt 01.12.16.
Normann, N. et al. (2014). The efficacy of metacognitive therapy for anxiety and depression: A meta‐analytic review. Volume 31; Issue 5; Start Page 402 – 411.
Wells, Adrian (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression (kan lånes gennem bibliotek.dk). New York, US.