Det er vigtigt, at kommunikationen i en samtale er tilpasset det enkelte barn, dets alder, modenhed og den situation, barnet befinder sig i. Myndighedsrådgiveren skal også indledende afstemme forventninger og tydeliggøre, hvad barnet eller den unge kan forvente af myndighedsrådgiveren, og hvilken rolle vedkommende har (Bergmann, 2015). I det følgende refereres nogle konkrete anbefalinger til måder at kommunikere med børn, som øger sandsynligheden for vellykkede samtaler.
Samtalens struktur
Myndighedsrådgiveren bør være tydelig om samtalens struktur. Det er vigtigt, at barnet er forberedt på, hvad der skal ske i samtalen, hvor længe samtalen skal foregå, og hvad der skal ske efterfølgende – både hvad der konkret skal ske for barnet umiddelbart efter samtalen, og hvad der fremadrettet skal ske i sagen, fx om der skal være flere samtaler.
Det er vigtigt, at myndighedsrådgiveren tager aktiv ledelse af samtalen. Samtalens struktur tydeliggøres ved kort og præcist at præsentere følgende for barnet:
- Anledningen til samtalen
- Emnet for samtalen
- At barnet også er mere end velkomment til at bringe emner på banen
- At barnet meget gerne må spørge, og at ingen spørgsmål er dumme
- At det er vigtigt, hvordan barnet ser tingene, og at myndighedsrådgiveren har glædet sig til at snakke med barnet
- Information om fortrolighed og begrænsninger i forhold til fortrolighed
- Information om barnets mulighed for indflydelse (Jensen, 2014; Warming, 2011).
Ved at tage en aktiv ledelse af samtalen inviteres barnet til ligeværdig deltagelse. Der er dog fare for, at man ’taber’ barnet undervejs, hvis der er for mange informationer på én gang. Det er derfor vigtigt at informere kort og klart og hele tiden være opmærksom på barnets reaktion undervejs. Derfor skal der også løbende holdes pauser i snakken – ved fx at åbne et vindue, at tage lidt at drikke eller tale om noget helt andet, for at barnet får en mental pause fra det vanskelige emne (Warming, 2011). Det er dog vigtigt ikke at standse barnet i dets fortælling for at få præciseringer og detaljer frem. Dette kan ifølge Øvreeide skade det relationelle forhold samtidig med, at dialogen mister sin rytme, hvilket vil medføre, at barnets interesse aftager (Øvreeide, 2009).
Den dialogiske samtalemetode (DCM)
DCM er udviklet på baggrund af studier af samtaler med børn foretaget af politi og det norske barnevern (Langballe, 2011). Formålet med metoden er at give voksne et redskab til at gennemføre samtaler med børn på en sådan måde, at barnet bliver anerkendt i samtalen og får mulighed for at fortælle mest frit og spontant om sine erfaringer og oplevelser, uden at den voksne stopper barnet undervejs. Forskning viser nemlig, at informationer, som er fremkommet via åbne spørgsmål og med færrest mulige spørgsmål, er mest indholdsrige og mest pålidelige.
I DCM skal samtalen være som en tragt, hvor man indleder med meget åbne temaer og spørgsmål, og særlige temaer bliver berørt mere og mere fokuseret og uddybet undervejs. Den voksne motiverer, styrer og fokuserer samtalen i barnets tempo og ud fra barnets perspektiv. Samtalemetoden har til hensigt at få barnet til at være i centrum for at give barnet en følelse af at være værd at lytte til (Langballe, 2011).
Kommunikationsstilen i DCM er at:
- anvende åbne spørgsmål
- lytte aktivt
- lytte til de temaer, som optager barnet
- tåle stilhed
- støtte barnet
- være tydelig.
I DCM er den voksnes opfattelse af barnet, at:
- barnet er ekspert på sin egen virkelighed
- selv små børn, helt ned til 3-4 års alderen, kan genkalde og fortælle om selvoplevede hændelser
- voksne har en vigtig rolle i forhold til at hjælpe og motivere barnet til at fortælle
- samtalens forløb er den voksnes ansvar
- barnet aldrig bliver bedre til at fortælle, end den voksne er til at lytte
- barnet har brug for oprigtige, tydelige og direkte voksne
- barnet har brug for tid
- der skal være en fin balance mellem ikke at give sig så let og at presse barnet
- en opmærksom og interesseret voksen, som anerkender og tager barnet alvorligt, kan hjælpe et barn til at fortælle (Langballe, 2011).
Særligt for børn, der har været udsat for overgreb, antages det i DCM, at de er meget opmærksomme på voksnes signaler og reaktioner, og har behov for at føle sig trygge, for at turde tale om deres overgrebserfaringer (Langballe, 2011).
At få barnet i tale
Som den dialogiske samtalemetode lægger vægt på, er det vigtigt, at den voksne giver sig tid til at vente på barnets svar – på en inviterende måde. Børn har meget forskellig reaktionstid, og det er vigtigt at skabe rum for barnet, så samtalen ikke bliver den voksnes monolog, fordi der er så mange informationer, den voksne gerne vil give (Øvreeide, 2009). Langballe (2011) pointerer flere grunde til, at den voksne nemt kan overtage samtalen. Den voksne vil ofte gerne trøste og hjælpe, og kan ikke holde sine trøstende og forstående ord tilbage samtidig med, at barnet kan se den voksnes snak som en kærkommen måde at slippe væk fra sin egen fortælling. Børn kan være bange for de konsekvenser, det kan have at fortælle om deres oplevelser, og i disse tilfælde er det vigtigt, at myndighedsrådgiveren ikke bakker op om den angst. De fleste børn vil på trods af angsten for konsekvenserne også være motiverede for at fortælle om det, der er sket/sker. Derfor er det den voksnes ansvar at være insisterende uden at presse barnet, som DCM også foreskriver. Den voksne skal gribe barnets motivation og være inviterende, anerkendende og opmærksomt lyttende. Den voksne skal lytte, iagttage og bakke op og ikke udspørge og dominere samtalen (Warming, 2011).
Myndighedsrådgiverens viden og forberedelse betyder ikke nødvendigvis, at barnet eller den unge vil tale. Det kan der være mange gode grunde til – set fra barnets perspektiv. Her er det vigtigt, at man forsøger at danne nogle hypoteser om barnets grund til tavshed, så man som myndighedsrådgiver kan komme det i møde ved at ’tolke tavsheden’ og gøre den legal.
Videnscenteret for sociale indsatser ved vold og seksuelle overgreb mod børn – SISO – har oplistet fire overordnede årsager, hhv. kan ikke, vil ikke, tør ikke og må ikke, der kan hjælpe myndighedsrådgiveren til at forstå et barns tavshed i forbindelse med sager om overgreb:
Kan ikke
- Barnet mangler ord for sin oplevelse, da overgrebene er sket i en ordløs/uforståelig kontekst (leg, grooming, om natten).
- Barnet bliver forstyrret af flash back/dissociering, når der bliver sat fokus på overgreb.
- Barnet indgår i en kamp mellem forældre og kan ikke genkende ’sin egen historie’.
Vil ikke
- Barnet kender ikke fagpersonen nok, til at have fortrolighed.
- Barnet synes, det allerede har fortalt om oplevelserne til andre (lærer/pædagog/forælder) og vil ikke gentage.
- Barnet har forståelse for konsekvenserne af at udtale sig og vælger bevidst ikke at tale.
Tør ikke
- Barnet kan ikke overskue konsekvensen af sine første udtalelser (til lærer/pædagog/forælder) og vil ikke uddybe.
- Barnet påtager sig skyld og dækker/passer på den mistænkte.
Må ikke
- Barnet ved (implicit), at det ikke skal røbe ’hemmeligheder’.
- Barnet har fået fortalt, hvad det skal sige/ikke sige.
- Barnet er truet til tavshed (SISO 2019).
Det er vigtigt at pointere, at der kan være flere og andre end de oplistede årsager til, at barnet ikke kan, vil, tør, eller må tale om sine oplevelser, og myndighedsrådgiveren kan have sine egne bud på, hvad der er på spil hos barnet.
Du kan læse mere om SISO på Socialstyrelsens hjemmeside
Forskningen peger på, at børn primært husker taktilt/motorisk, hvilket betyder, at de har lettere ved at vise, hvordan noget fungerer frem for at forklare det. Børn har vanskeligt ved at genkalde sig erindringer verbalt, og derfor kan det hjælpe barnets fortælling på vej, hvis man bruger konkrete redskaber, mens man samtaler. Børn har ofte brug for ledetråde for at kunne huske bestemte episoder, men det er samtidig vigtigt, at den fagprofessionelle ikke stiller ledende spørgsmål.
Få inspiration til redskaber i afsnittet ”Samtaleredskaber” ovenfor.