U18-Modellen er en anerkendende og helhedsorienteret tilgang med fokus på et individuelt tilrettelagt forløb i en systematisk praksis, der bl.a. inddrager den unges familie.
U18-Modellen er velafprøvet og bygger på viden fra forskning på området samt praksiserfaring. Fra begyndelsen har der været et tæt samarbejde med Center for Rusmiddelforskning på Aarhus Universitet. Samarbejdet har præget modellens udvikling. Modellen udvikles og revurderes kontinuerligt i forhold til nye forskningsresultater, hvilket sikrer en evidensbaseret praksis. U18-Modellen integrerer en systemisk og mentaliserende tilgang, og derudover tager modellen metodisk udgangspunkt i Motivational Interviewing og kognitiv adfærdsterapi.
U18-Modellen er et behandlingstilbud, der er opdelt i tre hovedindsatser: information og rådgivning, udredning samt behandling.
Information og rådgivning
Information og rådgivning tilbydes hurtigst muligt (senest 14 dage efter henvendelse) og strækker sig over 1-2 samtaler. Både den unge og forældrene opfordres til at deltage i informations- og rådgivningssamtalerne.
Informations- og rådgivningssamtaler har to formål:
- at vurdere den unge og familiens behov
- at rådgive og informere om rusmiddelteamets tilbud.
Behandleren skal kunne skabe en god og tillidsfuld kontakt på meget kort tid, foretage en grundig og hurtig vurdering af den unges eventuelle behov for behandling samt have et bredt kendskab til kommunens øvrige tilbud.
Den indledende rådgivning kan efter ønske fra den unge og forældrene foregå anonymt, men hvis behandleren vurderer, at den unge har et behandlingsbehov, skal en sådan behandling foregå i samarbejde og dialog med myndighedsrådgiver. I den forbindelse skal der udarbejdes en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens § 50 samt en dertilhørende § 140 handleplan for den unge. Forældrene og den unge skal give samtykke (Lima et al., 2015a).
Udredning
En udredning er en systematisk helhedsorienteret undersøgelse af den unges livssituation, rusmiddelbrug og trivsel med fokus på risiko- og beskyttelsesfaktorer. En udredning foretages på baggrund af 1-8 samtaler. Til udredningen anvendes bl.a. UngMap, som er udviklet af Center for Rusmiddelforskning (Center for Rusmiddelforskning 2020). En udredning har ikke forandringsfokus, men har til formål at skabe en afklaring af den unges behandlingsbehov.
Udredningen udarbejdes som del af behandlingsopstart eller som selvstændig ydelse bestilt af myndighedsrådgiver (Lima et al., 2015a).
Behandling
Ofte oplever den unge ikke rusmiddelbruget som problematisk. Det er gerne den unges familie og/eller professionelle netværk, som er bekymret for den unge og tager kontakt til rådgivning eller behandling (Lima et al., 2015a). Behandleren skal derfor have en forståelse af, at motivationsarbejde er en del af indsatsen.
Behandlingen består primært af individuelle samtaler med den unge 1-2 gange om ugen samt et systematisk samarbejde med forældrene. I U18-Modellen er er der udviklet 19 guidelines på baggrund af forskning og ”best practice”. Guidelinesne gennemgås på systematisk vis i et behandlingsforløb for at sikre monitorering og faglig kvalitetssikring af indsatsen. En ung er typisk indskrevet ca. 13 mdr., og aktiviteter kan med fordel gentages flere gange.
De 19 guidelines omfatter:
- Information og rådgivning om Rusmiddelteamets tilbud
- Udredning
- Koordinationsmøde
- Hjemmebesøg
- Behandlings-planlægning
- Forældrekursus
- Motivation til forandring
- Psykologisk udredning
- Psykoedukation
- Netværksanalyse
- Ændring af rusmiddelbrug
- Rusmiddeledukation
- Tilbagefaldsforebyggelse
- Opfølgningsmøde
- Sundhedsedukation
- Livshistorie
- Social færdighedstræning
- Gruppeforløb
- Udskrivningsmøde
For hver guideline skal der beskrives målgruppe, indhold, tidsforbrug, ansvarlig mv. (Lima et al., 2015a).
Der er fokus på at arbejde helhedsorienteret under et behandlingsforløb. Dette indebærer at samarbejde med den unges private og professionelle netværk. Ofte vil de unge og deres familier have brug for eller allerede være i supplerende indsatser, og det er U18-behandlerens opgave at være koordinerende ankerperson.
Forældre involveres i det omfang, det er muligt og giver mening for behandlingen. Forældrene tilbydes et særskilt forældrekursus, som består af fire temabaserede aften-arrangementer med fokus på at være forældre til en ung, som har et problematisk brug af rusmidler. Målet er, at forældrene får øjnene op for egne ressourcer, og at de får blik for nye handlemuligheder (Termansen et al., 2015 og Pedersen et al., 2020).
Medarbejdernes kompetencer
Teamet i U18-Modellen skal være tværfagligt sammensat, så der både er social- og psykologfaglige kompetencer til rådighed. Den tværfaglige sammensætning matcher kompleksiteten i de unges udfordringer.
U18-behandlerne beskriver sig selv som ”metodejonglører”. At være metodejonglør handler om at reflektere over, hvor den unge er, og hvilke metoder der egner sig bedst til den enkelte unge. Samtidig skal man arbejde systematisk og ud fra guidelines.
Som del af et helhedsperspektiv skal behandleren hele tiden have fokus på at samarbejde og koordinere med netværk og andre relevante aktører. Hvis der er flere indsatser i gang forskellige steder, skal der være fokus på, at indsatserne understøtter hinanden og giver mening for den unge. Det betyder, at det ofte vil være behandlere i U18-Modellen, der skal fungere som koordinerende ankerpersoner. Det er især afgørende at have fokus på et tæt samarbejde med myndighedssagsbehandler om udarbejdelse af den børnesagkyndige undersøgelse og den dertilhørende handleplan, idet disse er forudsætningerne for, at de nødvendige indsatser og samarbejde kan etableres (Lima et al., 2015b).
Normering
Erfaringer fra implementering af modellen viser, at et team bestående af minimum to socialfaglige og en psykologfaglig medarbejder udgør en passende normering i forhold til at sikre faglig kontinuitet og udvikling. En medarbejder, som kun arbejder med rådgivning og behandling, vil kunne påregne at have 8-10 løbende behandlingssager. I denne normering er der medregnet afholdelse af forældrekurser, men ikke eventuelle oplysnings-, forebyggelses- og konsulentopgaver. Hvis man som kommune ikke har et sagsantal, der svarer til tre behandlere, er det muligt at udvide med oplysnings-, forebyggelses- og konsulentopgaver eller udvide målgruppen, så den strækker sig op til 25 år (Lima et al., 2015a).
Kilder
Center for Rusmiddelforskning (2020, 18. august). UngMap. Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet. Tilgængelig fra: https://psy.au.dk/forskning/forskningscentre-og-klinikker/center-for-rusmiddelforskning/behandlingsportalen/mapplan/ungmap/ [lokaliseret 10-08-2020].
de Lima, Susanna et al. (2015a). U18-modellen for misbrugsbehandling. Viby: Aarhus Kommunes Ungdomscenter.
de Lima, Susanna et al. (2015b). U18-Modellen for misbrugsbehandling: Metodehæfte. Viby: Aarhus Kommunes Ungdomscenter.
Skov K. B. E. et al. (2020). Evalueringen af udbredelsen af behandlingsmodellerne U-turn og U18 til 10 danske kommuner. Aarhus: Faglig rapport fra Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet.
Termansen, Tina et al. (2015). Unge i misbrugsbehandling – en evaluering af tre behandlingsindsatser. København: SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (15:24).