Der er påvist signifikant effekt af Dialektisk Adfærdsterapi (DAT) for unge både ved 1-års og 3-års opfølgning i norske undersøgelser og tilsvarende resultater opnås i internationale undersøgelser. Der er ikke fundet danske undersøgelser vedrørende effekt af DAT for unge.
Den første kvasi-eksperimentelle undersøgelse af DAT for unge blev publiceret i 2002 (Rathus & Miller, 2002), og siden er antallet af studier, der beskæftiger sig med effekten af denne indsats, vokset støt.
DAT mindsker selvskadende adfærd og depressive symptomer
Der er gennemført et norsk effektstudie af god kvalitet med 77 unge i alderen 12-18 år, hvor kriteriet for at deltage bl.a. var minimum to episoder af selvskadende adfærd samt opfyldelse af minimum to kriterier for DSM-IV-diagnosen: ustabil personlighedsforstyrrelse. DAT for unge blev ved en 19-ugers behandlingsindsats sammenlignet med unge i almindelig behandling (Treatment as Usual, TAU) og undersøgt før og efter indsatsen samt ved en 1-års opfølgning og 3-årsopfølgning. (Mehlum et al., 2014; Mehlum et al., 2016; Mehlum et al., 2019). Effektstørrelserne af behandlingen kan karakteriseres som store for DAT-behandlingen i forhold til små effekter ved TAU i form af reduktion af selvskadende adfærd, selvmordstanker, depressive symptomer, følelse af håbløshed og borderline symptomer (Reedts & Wergeland, 2020).
Studiet viste, at DAT for unge kunne implementeres med god fidelitet. Fidelitet blev forstået som efterlevelse af behandlingsprincipperne, og om de blev udført med tilstrækkelig kvalitet. Der blev målt ved observationsundersøgelser, samt ved om terapeuterne var certificerede (Mehlum et al., 2014).
Andre undersøgelser viser også gode resultater
Forskellige reviews og metaanalyser viser ligeledes overvejende gode resultater. Et metaanalytisk review fra 2016 (Cook & Gorraiz, 2016), der inkluderer 12 undersøgelser med målinger på resultater for de unges depression og ikke-suicidal selvskadende adfærd, indikerer en god positiv effekt af DAT på unges ikke-suicidale selvskade. De inkluderede studier inddrager før- og efter målinger, men ikke kontrolgrupper.
Review fra 2016 viser gode resultater
Et review (Freeman et al., 2016) har belyst seks undersøgelser af behandling med DAT tilpasset unge med selvskadende adfærd, og finder generelt en:
- reduktion i selvskadende adfærd
- reduktion i indlæggelser
- reduktion i depression
- reduktion i generelle psykiatriske symptomer
- forbedret livskvalitet (Freeman et al., 2016).
Undersøgelserne havde visse begrænsninger, bl.a. i form af forskellige former for selvskade og manglende brug af validerede mål af selvskade og varierende længde samt intensitet af intervention.
Opfølgende undersøgelser bekræfter resultaterne
Et større amerikansk studie undersøgte DBT-A i forhold til et udvidet individuelt og gruppebaseret forløb. Studiet omfattede173 unge med mindst ét selvmordsforsøg, flere måneders selvmordstanker og gentagne tilfælde af selvskadende adfærd. Desuden skulle minimum tre kriterier for borderline symptomer kunne opfyldes. Behandlingen varede seks måneder. DBT-A indeholdt ugentlige individuelle sessioner, gruppesessioner for hele familier, coaching via telefon for både den unge og forældre samt 1-7 individuelle familiesessioner. Generelt var der en højere deltagelsesrate i DBT-A. Der blev fundet signifikante resultater for DBT-A i forhold til almindelig behandling efter seks måneders behandling på de primære effektmål: selvmordsforsøg og selvskadende adfærd. Ved 12 måneders opfølgning var den signifikante forskel mellem behandlingerne udlignet, bortset fra ved selvskadende adfærd, hvor DBT-A forsat havde signifikant større effekt (McCauley et al., 2018). Ved opfølgende undersøgelser af dette studie blev det konstateret, at DBT-A havde signifikant bedre resultater for emotionel regulering, hvilket er et delmål i behandlingen af selvskadende adfærd.Ligeledes blev der fundet indikationer for effekt i forhold til mindsket misbrug og eksternaliseret adfærd samt hyppigere afbrydelse af udøvelsen af selvskade (Asarnow et al., 2021).
I et internationalt review og metaanalyse der omfatter 21 studier af DBT-A med i alt 1673 unge konkluderes, at DBT-A fremstår som en værdifuld behandling til at reducere unges selvskadende adfærd og selvmordstanker. Reviewet omfatter studier fra USA, Tyskland, Canada, Australien, Irland, Norge og Spanien og medtager både studier for hospitalsindlagte unge, ikke-hospitalsindlagte og skoleprogrammer. DBT-A viste signifikante resultater af små til medium størrelse i forhold til kontrolgrupperne i reduktion af selvskade. DBT-A viste moderat signifikante resultater i reduktion af selvmordstanker. Der blev ikke fundet tilstrækkelige undersøgelser til at konkludere vedrørende effekt i forhold til borderline symptomer. Til gengæld blev der fundet sammenhæng mellem længden af behandlingen og effekten. Ved længere DBT-A forløb var effekten størst (Kothgassner et al., 2021).
Unge fremhæver DAT som effektiv behandlingsindsats
I en litteraturgennemgang foretaget af Metodecentret i 2016 indgår to svenske studier fra 2009 og 2015 med samlet 33 unge. I begge studier fremhæver de unge psykoterapi, særligt i form af Dialektisk Adfærdsterapi (DAT), som en effektiv behandlingsindsats for personer med selvskadende adfærd. De vigtigste egenskaber er, at der er tale om længerevarende behandlingsforløb med den samme behandler, hvor der er mulighed for at opbygge en tillidsfuld relation til behandleren. Derudover vurderer de unge, at denne type behandling kan styrke deres selvindsigt og hjælpe dem til at finde alternative mestringsstrategier (Ilsvard, 2016).
Kilder
Asarnow, J. R. et al. (2021). Dialectical behavior therapy for suicidal self-harming youth: Emotion regulation, mechanisms, and mediators. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Vol. 60(9): 1105-1115.
Rathus J. H. & Miller, A. L. (2002). Dialectical behavior therapy adapted for suicidal adolescents. Suicide and Life-Threatening Behavior, Vol. 32(2): 146-157.
Cook, N. E. & Gorraiz, M. (2016). Dialectical behavior therapy for nonsuicidal self‐injury and depression among adolescents: Preliminary meta‐analytic evidence. Child and Adolescent Mental Health, Vol. 21(2): 81-89.
Kothgassner, O. D. et al. (2021). Efficacy of dialectical behavior therapy for adolescent self-harm and suicidal ideation: A systematic review and meta-analysis. Psychological Medicine, Vol. 51(7): 1057-1067.
McCauley, E. et al. (2018). Efficacy of dialectical behavior therapy for adolescents at high risk for suicide: A randomized clinical trial. JAMA Psychiatry, Vol. 75(8): 777-785.
Ilsvard, S. (2016). Virksomme indsatselementer i behandlingen af selvskadende adfærd: En litteraturgennemgang. Århus: Metodecentret - Center for Innovation og Metodeudvikling.
Mehlum, L. et al. (2014). Dialectical Behavior Therapy for Adolescents With Repeated Suicidal and Self-harming Behavior: A Randomized Trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Vol. 53(10): 1082-1091.
Mehlum, Lars, et al. (2016). Dialectical behavior therapy compared with enhanced usual care for adolescents with repeated suicidal and self-harming behavior: Outcomes over a one-year follow-up. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Vol. 55(4): 295-300.
Mehlum, L. et al. (2019). Long term effectiveness of dialectical behavior therapy versus enhanced usual care for adolescents with self‐harming and suicidal behavior. Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol. 60(10): 1112-1122.
Freeman, K. R. et al. (2016). Outpatient dialectical behavior therapy for adolescents engaged in deliberate self-harm: Conceptual and methodological considerations. Child & Adolescent Social Work Journal, Vol. 33(2): 123-135.
Reedtz, C., & Wergeland, G. J. (2020). Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Dialektisk atferdsterapi for ungdom (DBT-A) (1. utg.). Ungsinn 2:3.