Kendetegn ved ICM-metoden
ICM-metoden er kendetegnet ved, at den:
- tager udgangspunkt i borgerens drømme, ønsker og håb for fremtiden
- tager udgangspunkt i borgerens egen oplevelse af nuværende støttebehov
- er tidsubegrænset og varer så længe, borgeren har behov for støtten
- er funderet på recovery og empowerment (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2020).
ICM-metoden er baseret på en case-management-model, hvor borgeren bliver tilknyttet én bostøttemedarbejder, som har en koordinerende rolle i sammensætningen og udførelsen af borgerens ICM-indsats. Bostøttemedarbejderen vil også være en gennemgående støtteperson, som yder social og praktisk støtte (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2020).
ICM’s afsæt i recovery, rehabilitering og empowerment
ICM-metoden er funderet i recovery, rehabilitering og empowerment. Det betyder, at indsatsen bygger på et ligeværdigt partnerskab mellem borgeren og ICM-medarbejderen, hvor borgeren er erfaringsekspert, og ICM-medarbejderen er fagekspert.
Recovery er en personlig proces frem mod at skabe sig et meningsfuldt og tilfredsstillende liv, og det er en proces den enkelte borger selv definerer. Gennem fokus på rehabilitering stiller ICM-medarbejderen støtte og redskaber til rådighed for borgeren, hvilket over tid bidrager til, at borgeren udvikler, genvinder eller vedligeholder sin funktionsevne. Det er en empowerment-skabende proces, hvor borgerens råderum og kontrol over eget liv styrkes gennem et ligeværdigt samarbejde mellem borgeren og ICM-medarbejderen, der bygger på gensidig respekt og accept af hinandens forskelligheder. Her kan ICM-medarbejderen støtte borgeren i at se på sit liv fra forskellige vinkler på en anerkendende og empatisk måde, så fokus ikke forskydes til krav om mål, udvikling og forandring (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2020).
ICM er en rammemetode
ICM er en rammemetode, hvor den enkelte ICM-medarbejder supplerer med sine socialfaglige kompetencer og eventuelt med andre specifikke metoder. Det er vigtigt, at de metoder, som ICM-metoden suppleres med, understøtter den recovery-orientering, som ligger i ICM-metoden og i Housing First-tilgangen (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2020).
Læs mere om metoder, der understøtter borgerens recovery-proces i manualen for ICM-metoden på Socialstyrelsens hjemmeside (pdf)
Metodens kerneelementer
ICM-metoden er baseret på seks kerneelementer, som altid skal indgå i implementeringen af metoden:
- Recovery-orienteret: ICM-medarbejderen skal anvende en recovery-orienteret tilgang til borgeren. Dvs. at borgeren er den centrale aktør og vidensperson, og at ICM-medarbejderen understøtter borgerens myndiggørelse.
- Tidsubegrænset og fortsætter så længe borgeren har behov for støtten: ICM-indsatsen centreres om relevante fokusområder, der arbejdes med, så længe borgeren har behov for støtten.
- Målrettet fokus på særlige områder, der er udvalgt af borgeren: Rammen for støtten er borgerens drømme, ønsker og håb frem mod at styrke borgerens livssituation og minimere risikoen for hjemløshed.
- Individuelt tilpasset den enkelte borger: ICM-indsatsen er et individuelt tilpasset forløb, der forudsætter et tæt samarbejde mellem borgeren og ICM-medarbejderen.
- Baseret i lokalmiljøet: ICM-medarbejderen og borgeren afdækker i fællesskab de muligheder, der er i lokalmiljøet, som kan understøtte borgeren i at skabe eller udvide et socialt netværk, samt afdækker hvor borgeren kan blive tilknyttet relevante indsatser og tilbud.
- Udføres af medarbejdere med rette uddannelse eller kompetencer: ICM-metoden anvendes af medarbejdere uddannet i ICM-metoden. Uddannelse i ICM tilbydes som led i en samarbejdsaftale med Socialstyrelsen (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2020).
I 2020 blev metodemanualen for ICM-metoden opdateret, og den kan hentes på Socialstyrelsens hjemmeside
ICM-medarbejderen
I indsatsen tilknyttes borgeren ICM-medarbejderen, som ud over at have en koordinerende rolle i sammensætningen og udførelsen af borgerens ICM-indsats også er en gennemgående støtteperson, som yder intensiv social og praktisk støtte. ICM-medarbejderen støtter borgeren i at formulere personlige og faglige mål på baggrund af borgerens drømme, ønsker og håb. Gennem ICM-indsatsen er der et vedvarende fokus på at afdække borgerens støttebehov med de personlige og faglige mål for øje, hvilket udgør ICM-planen. ICM-planen er borgerens plan, som skal understøtte borgerens recovery-proces (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2020).
ICM-metoden er baseret på et lavt caseload. Hver ICM-medarbejder anbefales at være tilknyttet maksimalt otte borgere. Et lavt caseload pr. medarbejder skal bl.a. understøtte ICM-indsatsens fleksibilitet, således at ICM-medarbejderen kan imødekomme borgerens varierende støttebehov (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2020; Rambøll & SFI, 2013).
Det er ICM-medarbejderens opgave, i tæt samarbejde med borgeren, at sikre koordineringen af borgerens §141-handleplan og de øvrige tilbud og planer, fx borgerens jobplan fra jobcentret. ICM-medarbejderen skal have et indgående kendskab til den organisatoriske forankring af sin egen indsats samt til de øvrige kommunale og regionale tilbud til målgruppen (Rambøll, 2012).
Undersøgelser og erfaring viser, at der er otte dimensioner, som er væsentlige for resultatet af borgerens ICM-indsats, og som bør inddrages i borgerens ICM-indsats og -plan:
- Bolig.
- Psykisk helbred.
- Fysisk helbred.
- Økonomi.
- Daglige aktiviteter.
- Netværk og sociale relationer.
- Misbrug.
- Uddannelse og beskæftigelse (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2020).
Undervejs i ICM-indsatsen kan der ske udsving i kontakten til borgeren. Til forskel fra anden bostøtte efter servicelovens § 85, hvor støtteindsatsen ofte afsluttes, hvis der er manglende kontakt med borgeren, skal ICM-medarbejderen være langt mere vedholdende og opsøgende i sin kontakt. Det indebærer, at hvis der i en periode ikke er kontakt med borgeren, skal ICM-medarbejderen blive ved med at forsøge at opspore borgeren og tilbyde kontakt med respekt for borgerens situation og respons (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2020).
Regelmæssig sparring om ICM-metoden mellem ICM-medarbejderne er en vigtig forudsætning for, at der arbejdes med en høj grad af metodefidelitet. Derfor skal ledelsen understøtte, at der er rammer for metodesupervision, og at metodesupervisionen foregår med jævne mellemrum (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2020).
Visitation
På hjemløshedsområdet gives de specialiserede støttemetoder i udgangspunktet efter § 85 i Bekendtgørelse af lov om social service (herefter kaldet serviceloven). ICM-metoden anvendes primært til at yde en specialiseret bostøtte efter servicelovens § 85.
Før eller parallelt med at borgeren tilknyttes et bostøtteforløb, foretager kommunal myndighed en myndighedsudredning af borgerens behov, fx med Voksenudredningsmetoden (VUM) eller gennem udredningsmetoden Udredning og Plan. Udredningen må ikke forsinke igangsættelsen af praktisk og social støtte i hverdagen, og det er vigtigt, at støtten startes hurtigst muligt, parallelt med at udredningen foretages. Når borgeren er udredt, skal borgeren tilbydes en § 141-handleplan, der beskriver den tværfaglige koordinering af borgerens samlede indsats i kommunen samt en mere detaljeret plan for ICM-indsatsen (ICM-planen). Udarbejdelsen af § 141-handleplanen sikrer borgerens retssikkerhed (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2020).
Læs mere om visitationen til ICM i Intensive Case Management (ICM). Metodemanual til hjemløshedsområdet (pdf)
Læs om Voksenudredningsmetoden VUM på Socialstyrelsens hjemmeside
Kilder
Rambøll & SFI (2013). Hjemløsestrategien: Afsluttende rapport. Kbh.: Social og Integrationsministeriet.
Rambøll (2012). Metodebeskrivelse: Individuel case management (ICM). Kbh.: Rambøll.
Socialstyrelsen & Benjaminsen (2021). Intensive Case Management (ICM): Metodemanual til hjemløshedsområdet. Odense: Socialstyrelsen.