Nye arbejdsgange i eksisterende organisering
At etablere nye arbejdsgange i eksisterende organisering stiller ikke krav til, at organisationen etablerer nye organisationsstrukturer, eller at medarbejderne skal dække flere fagligheder (KL, 2019).
I stedet skal der skabes nye samarbejdsformer og arbejdsgange for både ledelse og medarbejdere i kommunens allerede eksisterende organisering. Det medfører ændringer i arbejdskulturen, medarbejdernes roller og ansvar og betyder, at dialog og koordinerende møder bliver centrale (Holm-Petersen et al., 2019).
Fordelene ved denne måde at arbejde på er, at sagsbehandlernes faglige specialisering kan opretholdes, og at løsningen kan være enklere at etablere end andre former for tværgående løsninger (Rambøll & VIVE, 2018).
Kendetegn ved organiseringsformen
VIVE kalder denne måde at øge sammenhæng i indsatserne for ”den rene udgave af koordinerende sagsbehandling” (Holm-Petersen et al., 2019).
I denne form bibeholdes kommunens eksisterende organisering og fordeling af myndighed (Holm-Petersen et al., 2019).
Det er et kendetegn for denne organiseringsform
- at der skabes nye samarbejdsformer i kommunen
- at der arbejdes i nye, koordinerende roller
- at der afholdes koordinerende møder (Holm-Petersen et al., 2019).
Der er flere forskellige måder at arbejde med de nye tiltag på. Det vil sige, at de samarbejdsformer, roller og mødeformer, der præsenteres i artiklens næste afsnit, kan kombineres på forskellige måder. Tiltagene supplerer hinanden ift. at kunne arbejde med sammenhæng uden at ændre eksisterende organisering og myndighedsfordeling.
Nye samarbejdsformer kræver nye roller i samarbejdet
Det er nødvendigt at samarbejde på nye måder og med nye roller i samarbejdet, når man vil arbejde mere sammenhængende uden at ændre på den eksisterende organiseringsform. I det interne samarbejde betyder det fx, at den kollegiale sparring i højere grad bliver formaliseret, samt at det kan være nødvendigt med øget fokus på samarbejdskulturen, for at sikre at medarbejderne internt har forståelse for de nye samarbejdsformer. For de medarbejdere, der skal arbejde på tværs af sektorer, sker der også en øget grad af formaliseret sparring og en højere grad af systematik i måden, de samarbejder på (Holm-Petersen et al., 2019).
En fast sparringspartner til systematisk sparring
Der kan arbejdes med at have en fast sparringspartner, der har indgående viden om et fag- eller lovområde og indsatser på et bestemt område. Sparringspartneren kan enten være fra ens eget team, men have særlig viden om et specifikt område eller være fra en anden forvaltning eller være en medarbejder, der arbejder med anden lovgivning (Rambøll & VIVE, 2018; Holm-Petersen et al., 2019).
Det vigtigste er, at sparringspartneren har indgående og opdateret viden om et fag- eller lovområde, som der kan tilbydes input om i en systematisk kollegial sparring (Rambøll & VIVE, 2018).
Evalueringer af helhedsorienterede indsatser
Evalueringer af helhedsorienterede indsatser for unge i hjemløshed viser eksempelvis kommuner, som i høj grad er lykkedes med at etablere velfungerende samarbejdsformer mellem relevante kommunale forvaltninger, men at dette kræver en fælles forståelse for og faglig tilgang til de unge i hjemløshed (Rambøll & VIVE, 2018).
Medarbejdere får nye koordinerende roller
En sagsbehandler kan fungere som en koordinerende sagsbehandler. Her har sagsbehandleren den mest formaliserede rolle i forhold til at koordinere borgerens sag med fagpersoner både internt og eksternt. Derudover indgår den koordinerende sagsbehandler også i den direkte relation med borgeren (Holm-Petersen et al., 2019; Finansministeriet, 2018). Den koordinerende sagsbehandlers funktion er at samle trådene, sørge for sammenhæng mellem indsatser og koordinere dem (Holm-Petersen et al., 2019; Finansministeriet, 2018).
Medarbejderen, som varetager den koordinerende sagsbehandling, har en central rolle, hvor medarbejderen løbende følger op på progression i borgerens eller familiens koordinerende plan gennem fokus på både mål, overblik over indsatser og samarbejde på tværs (Holm-Petersen et al., 2019; Finansministeriet, 2019).
Det kan dog være en medarbejder uden en myndighedsopgave, der har den koordinerende funktion. Her kan medarbejderens funktion være at udsende mødeindkaldelser og materiale til borger og mødedeltagere samt at sikre, at information om borgeren videregives til relevante parter for at forhindre modsatrettede indsatser (Sundhedsstyrelsen, 2014).
Deling af borgerens oplysninger og information om borgeren kræver borgerens samtykke, som den koordinerende medarbejder skal sende rundt sammen med informationen (Sundhedsstyrelsen, 2014).
Møder med et koordinerende formål
Det er væsentligt for sammenhængende indsatser i eksisterende regi, at der løbende afholdes møder med et koordinerende sigte. Når der arbejdes efter én samlet plan for borgeren, er formålet med møderne at vurdere, hvordan og hvornår forskellige indsatser skal foregå. På mødet udpeges også ansvarlige for hver af de aftalte indsatser, så alle opgaver i at gennemføre indsatsplanen er ansvarsplaceret (Sundhedsstyrelsen, 2014).
Møderne kan planlægges ud fra en ad hoc-mødestruktur, hvor møderne placeres, hvor det giver mening i forløbet for den enkelte borger, frem for efter fastlagte deadlines der ikke er tilpasset til situationen omkring den enkelte borger eller familie. I frikommuneforsøget betød fritagelsen fra deadline for indkaldelse til møder i forskellige forvaltninger, at kommunerne kunne placere møderne mere meningsgivende for både borger og medarbejdere (Holm-Petersen et al., 2019).
Dette muliggjorde bedre koordination og mere effektive møder i en bedre møderække (Holm-Petersen et al., 2019).
I det følgende beskrives sammenhængende indsatser i eksisterende regi i udvalgte kommuner.