Afprøvning og implementering af CTI-metoden
CTI-metoden er på hjemløshedsområdet afprøvet og implementeret i 22 danske kommuner siden 2009 som led i afprøvningen og implementeringen af Housing First og de dertil knyttede tre specialiserede støttemetoder.
Socialstyrelsens samarbejde med kommuner og boformer om Housing First er indtil nu sket gennem fire initiativer:
- Hjemløsestrategien (2009-2013), hvor 13 kommuner arbejdede med afprøvning af CTI.
- Implementerings- og forankringsprojektet (2014-2016), hvor 19 kommuner arbejdede med implementering af CTI.
- Udbredelse af Housing First (2016-2019), hvor 22 kommuner arbejdede med implementering af CTI.
- Handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed (2018-2021), hvor en række kommuner arbejder med implementeringen af CTI.
Derudover har Socialstyrelsen samarbejdet med kommuner om udviklingen og afprøvningen af en særlig indsats til unge i hjemløshed med udgangspunkt i en Housing First-tilgang og med anvendelse af CTI: En styrket sammenhængende og helhedsorienteret indsats mod hjemløshed blandt unge med særlig fokus på forebyggelse og tidlig indsats også kaldet Ungeprojektet (2014-2017). I projektet arbejdede ti kommuner med implementering af CTI.
Viden om implementering af CTI på voksenområdet bygger på evalueringerne af de tre første initiativer, som forløb fra 2009 til 2019 (Rambøll & VIVE, 2013 & Rambøll, VIVE, 2017 og Benjaminsen et al., 2020), og en vidensafdækning om udbredelsen af Housing First, som blev gennemført i 2020 (Socialstyrelsen, 2021).
I Hjemløsestrategien 2009-2013 var hovedparten af indsatsprogrammet baseret på ICM-metoden, mens næst flest forløb blev gennemført med CTI-metoden. ACT-metoden blev kun afprøvet i én kommune. I Implementerings- og forankringsprojektet fra 2014 til 2016 var CTI-metoden den mest anvendte, efterfulgt af ICM-metoden. I Udbredelsen af Housing First fra 2016 til 2019 er der flest kommuner, som anvender CTI-metoden og/eller ICM-metoden, og det er fortsat kun én kommune, der anvender ACT-metoden (Benjaminsen et al., 2020 & Socialstyrelsen, 2021).
Kommunernes valg af metode
Flere kommuner anvender både CTI- og ICM-metoden, mens andre kommuner alene anvender CTI-metoden. De tre metoder varierer i intensitet og henvender sig til forskellige målgrupper med forskellige behov. Særligt i de kommuner, der kun bruger én af metoderne, er der en risiko for, at den differentiering, der var tiltænkt mellem de tre metoder, ikke kommer til udtryk i praksis, og at der derfor ikke er overensstemmelse mellem metoden og borgerens støttebehov. Særligt i de kommuner, hvor man kun har implementeret CTI, er udfordringen, at borgere med mere komplekse og længerevarende støttebehov, og som derfor er i målgruppen til ICM- og ACT-metoderne, blot bliver henvist til støtte med CTI-metoden (Benjaminsen et al., 2020; Socialstyrelsen, 2021).
Status på udbredelse af CTI-metoden
I 2020 blev der gennemført en vidensafdækning af udbredelsen af Housing First i Danmark. Viden fra 81 kommuner indgik i rapporten (Socialstyrelsen, 2021).
Ca. 8 pct. af de borgere, som oplevede en hjemløshedssituation i perioden 1. juli 2019 til 30. juni 2020, modtog en Housing First-baseret indsats ud fra en af de tre specialiserede støttemetoder. De 8 pct. af borgerne fordelte sig på 39 kommer, der repræsenterede 81 pct. af den hjemløshedspopulation, som vidensafdækningen omfattede (Socialstyrelsen, 2021).
51 pct. af de borgere, der modtog en Housing First-baseret indsats, modtog indsatsen i form af den specialiserede CTI-metode (Socialstyrelsen, 2021).
Læs mere om vidensafdækningen her
Læs mere om ICM på Vidensportalen
Læs mere om ACT på Vidensportalen
Udredning og visitation
Evalueringen af Hjemløsestrategien viste, at nogle borgere, som var blevet visiteret til CTI, viste sig at have for tunge problemstillinger til at have gavn af en CTI-indsats. Derfor er det vigtigt med en grundig udredning, og at kommunerne har en tilbudsvifte, hvor det er muligt at tilbyde indsatser efter borgernes individuelle behov.
Nogle problematikker hos borgerne bliver først tydelige for CTI-medarbejderen undervejs i CTI-forløbet. Da nogle borgere i hjemløshed kan være forholdsvis velfungerende på et botilbud, men at udfordringer kan blive tydeligere, når de skal klare sig i egen bolig. Anbefalingen er derfor, at der indledningsvist skal foretages en grundig udredning, så borgeren visiteres til rette støttemetode (Rambøll & VIVE, 2013).
Ifølge evalueringen pegede kommunerne også på, at § 110-boformerne kunne understøtte borgernes mulighed for at blive i egen bolig ved forud for udskrivning at have udredt borgernes økonomiske situation (Rambøll & VIVE, 2013).
Forankring i kommune eller på boform
På hjemløshedsområdet gives de specialiserede støttemetoder i udgangspunktet efter servicelovens § 85.
Kommuner, der benytter flere af de specialiserede støttemetoder, kan vælge at forankre dem forskellige steder i kommunen. Fx kan ICM-indsatsen være forankret i en kommunal udførerenhed, mens CTI-indsatsen er forankret på en boform (Rambøll og VIVE, 2017).
Evalueringen af implementerings- og forankringsprojektet peger på, at der er fordele og ulemper ved de enkelte forankringsmodeller, og der kan ikke entydigt peges på, at en af modellerne fungerer bedst. Tværtimod bør der ske en tilpasning til lokale forhold (Rambøll og VIVE, 2017).
Evalueringen peger bl.a. på følgende fordele ved de to forankringsmodeller:
- Ved forankring på boformer sikres det, at borgeren kan lære bostøttemedarbejderen at kende frem mod indflytningen i egen bolig. Borgeren skal dermed ikke skabe en ny relation til en bostøttemedarbejder i forbindelse med flytning fra boformen.
- Ved forankring i kommunen skal borgeren lære en ny medarbejder at kende ved overgangen fra boform til egen bolig, men omvendt muliggør forankringen i kommunen en tættere sammenhæng med myndighedsdelen i kommunen og et tættere samspil med § 85, som mange borgere overgår til efter et endt forløb med CTI eller ICM (Benjaminsen et al., 2017).
Læs mere om erfaringerne med forankring i Rambøll og VIVE's evaluering af Implementerings- og forankringsprojektet i 24 kommuner på VIVE's hjemmeside
Kommuner kan også anvende CTI-indsatsen som efterværn for unge, fx til udsatte unge, der tidligere har været anbragt, og som skal flytte i egen bolig. Her bliver CTI-indsatsen givet i henhold til efterværnsparagraffen, § 76 i lov om social service (Benjaminsen et al., 2020).
Kilder
Benjaminsen, L. et al. (2017). Housing First i Danmark: Evaluering af implementerings- og forankringsprojektet i 24 kommuner. Kbh.: SFI.
Benjaminsen, L. et al. (2020). Udbredelsen af Housing First: Muligheder og barrierer i implementeringen af Housing First på hjemløshedsområdet i Danmark. Kbh.: VIVE.
Rambøll & VIVE (2013). Hjemløsestrategien: Afsluttende rapport. Kbh.: Social- og Integrationsministeriet.
Rambøll & VIVE (2018). En helhedsorienteret og tidlig indsats mod hjemløshed blandt unge og unge i risiko for hjemløshed: Evalueringsrapport. Odense: Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen & Benjaminsen, L. (2021). Critical Time Intervention (CTI): Metodemanual til hjemløshedsområdet. Odense: Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen (2018). Samarbejdsmodellen og bostøtte til unge i hjemløshed og unge i risiko for hjemløshed: Guide til beslutningstagere og stabsfunktioner. Odense: Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen (2021). Styrket implementering af Housing First. Erfaringer fra danske kommuner. Odense: Socialstyrelsen.