ACT anvendes indenfor hjemløshedsområdet som en metode til at reducere og forebygge hjemløshed, herunder mindske psykiske og sociale problemer. ACT-metoden bygger på et tværfagligt indsatsteam af forskellige fagpersoner.
ACT tager udgangspunkt i borgerens behov og udføres i en tæt dialog med borgeren. Metoden tilbydes som en udgående støtte primært i borgerens eget hjem, eller hvor borgeren ønsker det.
ACT-metoden er en del af Housing First-tilgangen i Danmark. I 2015 blev der udarbejdet en dansk manual til ACT. Manualen er blevet opdateret i 2021 og kan downloades på Socialstyrelsens hjemmeside.
Læs mere om Housing First-tilgangen på Vidensportalen her
Hent den danske manual til ACT fra Socialstyrelsens hjemmeside her
Kerneelementer
ACT-metoden indeholder seks kerneelementer:
- Recovery-orienteret
- ACT-indsatsen er tidsubegrænset og fortsætter så længe borgeren har behov for støtten
- Målrettet fokus på særlig områder, der er udvalgt af borgeren
- Individuelt tilpasset den enkelte borger
- Baseret i lokalmiljøet
- Udføres af et tværfagligt team med rette uddannelse eller kompetencer (Benjaminsen & Socialstyrelsen, 2021).
Tværfagligt indsatsteam udfører ACT
ACT-indsatsen udføres af et tværfagligt indsatsteam af bostøttemedarbejdere, psykiatere eller psykologer, sundhedsfaglige medarbejdere og medarbejdere med myndighedskompetence. Teamets specialiserede fagfunktioner giver mulighed for at yde en sammenhængende specialiseret støtte efter borgerens behov. Indsatsen er udgående og foregår primært i borgerens eget hjem (Benjaminsen, 2015 og Socialstyrelsen & Benjaminsen 2021).
Der er tre dimensioner i ACT:
- Social og praktisk støtte
- Specialiseret helbredsmæssig indsats
- Støtte til administrative forhold (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2021).
Den sociale og praktiske støtte varetages ofte af socialfaglige fagprofessioner, fx pædagoger, ergoterapeuter, social- og sundhedsassistenter eller lignende. Den helbredsmæssige indsats varetages fx af sygeplejersker, misbrugsbehandlere, psykiatere og/eller psykologer. Støtten til administrative forhold varetages af en sagsbehandler med myndighedskompetence fra socialcenteret og af en jobkonsulent med myndighedskompetence fra jobcenteret. For at ACT-teamet kan arbejde med de tre dimensioner af støtte, er det vigtigt, at involvere medarbejdere på tværs af de fagprofessionelle baggrunde (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2021).
Støtten er teambaseret, og alle medarbejdere indgår direkte i teamet som udgående medarbejdere. Et team på 10-12 medarbejdere kan maksimalt have ca. 70-80 borgere tilknyttet. Borgerens behov for støtte kan variere og vil typisk være særlig højt ved indflytning i egen bolig. Indsatsen skal derfor være fleksibel og imødekomme den enkelte borgers varierende støttebehov (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2021).
ACT-teamet består af mange fagligheder
ACT-teamet rummer mange fagligheder, og for at understøtte det gode tværfaglige samarbejde er det vigtigt, at der er enighed om temaets fælles mål, som fastlægges i samarbejde med den enkelte borger. Målene skal understøtte borgerens drømme, ønsker og håb for fremtiden. Derudover skal målene være med til at sikre struktur i indsatsen og hjælpe teamet og borgeren med sammen at vurdere, hvilke mål der skal prioriteres at arbejde med (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2021).
Det er afgørende, at alle fagligheder i ACT-teamet anerkender og tager ejerskab for de mål, der er aftalt med borgeren om indsatsen. Hver fagekspert arbejder med mål, der skal understøtte borgerens langsigtede mål. Målene mellem hver faglighed kan variere, men de vil alle understøtte de fælles mål, der arbejdes med på teamniveau. På den måde sikres det, at borgeren oplever at få en sammenhængende indsats uanset, hvilken fagekspert der samarbejdes med (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2021).
Vidensdeling i ACT-teamet er vigtig
For at understøtte den sammenhængende indsats for borgeren bør det sikres, at alle medarbejdere i ACT-teamet har kendskab til hinandens fagligheder og forskellige roller i teamet. Det er derfor relevant at planlægge en regelmæssig vidensdeling, så de mange fagligheder bringes aktivt i spil, så teamet kvalificeret kan drøfte og planlægge det tværfaglige samarbejde (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2021).
Læs mere om, hvordan kommuner kan organisere en sammenhængende indsats for deres borgere
ACT-teamet er sparringspartnere, der kvalificerer borgerens beslutninger og støtter borgeren.
Medarbejderne i ACT-teamet skal:
- ACT-medarbejderen skal ikke optræde som ekspert, men som sparringspartner for borgeren
- ACT-medarbejderen skal være mobil og fleksibel, når der skal afholdes møder med borgeren. Møderne foregår som udgangspunkt enten hjemme hos borgeren eller der, hvor borgeren ønsker det
- ACT-medarbejderen kan løbende arbejde med at etablere og genetablere kontakt til familie og venner, hvis borgeren ønsker at skabe kontakt og relationer med familie og venner (Socialstyrelsen & Benjaminsen, 2021).
ACT-metodens oprindelse
ACT-metoden er udviklet i 1970’erne i USA til psykiatriområdet for at støtte psykiatriske patienter med at fungere i hverdagen efter indlæggelse i det psykiatriske behandlingssystem. Metoden blev videreudviklet og afprøvet i forbindelse med Hjemløsestrategien (2009-2013) til at støtte psykisk syge borgere i hjemløshed med at komme i bolig (Socialstyrelsen, 2016).
Kilder
Benjaminsen, Lars (2015). Assertive Community Treatment (ACT) – manual (åbner som pdf). Odense: Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen & Lars Benjaminsen (2021). Assertive Community Treatment (ACT) – Metodemanual til hjemløseområdet.
Socialstyrelsen (2019, 15. august). Metoden ACT. Tilgængelig fra https://socialstyrelsen.dk/voksne/hjemloshed/housing-first/evidensbaserede-bostottemetoder/copy4_of_housing-first-og-evidensbaserede-bostottemetoder [lokaliseret 20-05-2021].