Gennem livshistoriefortællinger reflekterer borgeren over sin fortid, og dette kan være med til at skabe en større forståelse af den nuværende situation og en større accept af tilværelsen. Når livshistorier anvendes som en socialfaglig tilgang, er det vigtigt, at der er klare aftaler og forventningsafstemning i forhold til forløbet. Livshistoriefortællinger kan både anvendes i gruppeforløb eller individuelt.
At arbejde med livshistoriefortællinger handler i sin enkelthed om at fortælle sin livshistorie. Fortællingerne kan omhandle brudstykker eller store dele af ens livsforløb. I indsatser til borgere med psykiske vanskeligheder kan livshistoriefortællinger praktiseres som en del af et gruppeforløb eller som en individuel indsats (Gustafsson, 2014). Livshistoriefortællinger er ikke en egentlig terapiform, men kan have en terapeutisk karakter, da det kan hjælpe borgere med at mestre tab, skyld, konflikt og at finde en mening med livet (Haber, 2006). I fortællingen reflekterer borgeren over sit liv og forsøger at skabe mening og sammenhæng i fortidige begivenheder. Ved at samle og opdage røde tråde i sin historie, kan fortællingen skabe en klarlægning og forståelse af fortiden hos borgeren. Derved skabes en bedre mening med ens nuværende situation, som kan hjælpe borgerne med at komme videre i sin recovery-proces (Gustafsson, 2014; Horsdal, 2017).
I indsatser, der anvender livshistoriefortællinger, tages der udgangspunkt i, at vi som mennesker har brug for at kunne fortælle en historie om os selv, der hænger sammen og giver mening. Livshistoriefortællinger kan bidrage til at skabe selvkontinuitet; en basal oplevelse af, at på trods af de forandringer, der finder sted over tid, så forbliver man i bund og grund den samme person. Det at skabe sammenhæng i historien og kæde begivenheder sammen, kan være med til at integrere fortiden, nutiden og fremtiden, og det kan bidrage til en oplevelse af kontinuitet i selvet over tid. Borgerens identitet og selvbillede knyttes dermed op på de historier, som de fortæller om sig selv (Gustafsson, 2014).
Formål med livshistoriefortællinger
Livshistoriefortællinger kan indeholde flere formål. Anvendes livshistoriefortællinger i en gruppe, kan et af de primære formål være at styrke netværk og venskaber ved at komme tættere på en anden person eller ved at udvise empati, når erfaringer deles (Gustafsson, 2014). Individuelt kan livshistoriefortællinger hjælpe den enkelte med at finde større forståelse, skabe mening i fortiden og komme videre efter en krise (Horsdal, 2017) eller bidrage til større selvaccept samt til en oplevelse af mening med og accept af sit liv (Haber, 2006). Livshistoriefortællinger kan også fremme et positivt selvbillede, fx ved at fremhæve positive aspekter af fortiden eller fortolke fortidige begivenheder på en positiv måde (Gustafsson, 2014).
Teoretisk fundament
Livshistoriefortællinger tager udgangspunkt i narratologien. Narratologien omhandler videnskaben om fortællinger og betydningen af fortælling. Forståelsen er, at vores viden om verden er båret af fortællinger, og at mennesker skaber mening og sammenhæng i deres liv gennem fortællinger. I narrativ terapi udfordres negative dominerende fortællinger. Viden om narratologisk teori og andre terapiformer, som udspringer heraf, er en forudsætning for at hjælpe borgeren med at forstå og praktisere livshistoriefortællinger (Gustafsson, 2014).
I narrativ terapi antages det, at mennesker, der mistrives, ofte har en problemorienteret historie om sig selv. Den fagprofessionelle hjælper med at få de positive fortællinger frem gennem forskellige spørgemetoder for på den måde at skabe en alternativ historie. Fortællingen er stadig borgerens på baggrund af egen opfattelse af, hvad der udgør den foretrukne fortælling. Den nye fortælling kan fremkalde en følelse af mestring og kan åbne op for nye selvforståelser (Thomsen, 2013).
Gustafsson peger på en forskel mellem narrativ terapi og anvendelsen af livshistoriefortællinger, da man i narrativ terapi tolker på borgerens udsagn, mens man undlader at tolke i arbejdet med livshistoriefortællinger (Gustafsson, 2014).
Livshistoriefortællinger har en parallel til Åben Dialog. Åben dialog er en tilgang, som kan anvendes på netværksmøder med borgeren, borgerens selvvalgte netværk og fagprofessionelle netværk, bl.a. i forhold til respekt for den enkelte deltagers unikke bidrag. Ligesom i Åben Dialog, er det vigtigt i livshistoriefortællinger, at fagpersonen har en respekt og ydmyghed over for det indhold, som fremkommer i fortællingen. Dette er også afgørende for det videre samarbejde (Gustafsson, 2014).
Læs mere om Åben Dialog på Vidensportalen
Grundelementer i livshistoriefortællinger
Livshistoriefortællinger kan udføres forskelligt, fx. kronologisk eller i temaer, og kan foregå individuelt eller i grupper. Der findes forskellige metodiske grene af livshistoriefortællinger, såsom Life Review , Life Review Therapy, Life Story Interview, Reminiscens (erindringsterapi) og Dignity Therapy (på dansk værdighedsterapi). I Danmark findes der ikke en specifik metode eller fast skabelon, som anvendes, når man beskæftiger sig med livshistoriefortællinger. Der optræder dog en række grundelementer i de danske variationer af livshistoriefortællinger, der både bruges i de individuelle forløb såvel som i gruppeforløbene. Figur 1 viser disse grundelementer, som er inddelt i fire faser i arbejdet med livshistoriefortællinger: Fase 1- Forudsætninger; Fase 2 – Forventningsafstemning, Fase 3 - Livshistoriefortællinger og Fase 4 - Evaluering. Figuren er udviklet til Vidensportal-artiklen ud fra Gustafsson (2014) og Bækdals beskrivelse af arbejdet med livshistoriefortællinger.
Fase 1 - Forudsætninger for at anvende livshistoriefortællinger
Figuren viser, at der er et stort forberedende arbejde, inden den fagprofessionelle kan begynde at anvende livshistoriefortællinger som en del af sin praksis. Gustafsson et al. beskriver følgende forudsætninger for anvendelse af livshistoriefortællinger (Gústafsson, 2014):
Kompetenceudvikling: Det anbefales at tage et intensivt kursus i livshistoriefortællinger. Deltagerne bør her indføres i relevant litteratur og teori om metoden, herunder også den narratologiske baggrund. Deltagerene bør forinden anvendelse af metoden afprøve både rollen som den lyttende og den fortællende.
Viden om de metodiske og etiske spilleregler, som der skal arbejdes med i fase 2 og 3. Etiske spilleregler: Respekt, faglighed og ansvar.
Sparring og supervision: Erfaringsudveksling og inspiration (Bækdal, 2017).
Fase 2 – Forventningsafstemning forud for arbejdet med livshistoriefortællinger
Anden fase i arbejdet med livshistoriefortællinger handler om forventningsafstemning mellem borgeren/borgerne og de fagprofessionelle (Gustafsson, 2014):
Forventningsafstemning: Her drøftes borgerens formål med livshistoriefortællinger. Formålet kan variere og er individuelt.
Klare aftaler om rammerne: Aftaler om tid og sted indebærer en drøftelse af hvor, hvornår, hvor lang tid, og hvor mange sessioner. Fx. kan man aftale at evaluere, om forløbet skal fortsætte, hver 8. gang. Derudover kan man aftale, hvordan sessioner skal forløbe, fx om der skal være pauser undervejs, tages notater eller anvendes båndoptager.
Rolleforvaltning: Her aftales det, hvad støttepersonens rolle er, fx om vedkommende primært skal lytte eller løbende stille afklarende og uddybende spørgsmål. Derudover aftales det, hvordan uønskede emner håndteres. Undervejs i fortællingen er det vigtigt, at den fagprofessionelle ikke rådgiver, tolker eller kommenterer.
Fastslå ejerskab: Det er vigtigt, at det er borgerens egen fortælling. Den lyttende er omfattet af reglerne om tavshedspligt, og borgeren bestemmer selv, hvis der er noget af historien, som må videregives til andre, fx. pårørende eller andre fagprofessionelle.
Fase 3: Livshistoriefortællinger
I denne fase igangsættes selve arbejdet med livshistoriefortællinger, som enten kan foregå som gruppeforløb eller individuelle forløb.
Gruppeforløb med livshistoriefortællinger Der findes ikke en fast skabelon for et forløb med anvendelsen af livshistoriefortællinger i grupper. Botilbuddet Søndervangen i Aarhus Kommune har udviklet sin egen model (indsæt link til afsnittet nedenfor). Det følgende er et eksempel på et gruppeforløb, som i forskningen har vist sig effektivt til reduktion af depressive symptomer og udarbejdet af Bohlmeijer og Westerhof (2010).
Bohlmeijer og Westerhof (2010) har udviklet et livshistoriefortællingsforløb målrettet grupper, der bestod af otte ugentlige sessioner af to timer. Interventionen har tre centrale fokuspunkter (Korte et al., 2014):
Fokus på vanskelige livsbegivenheder fra fortiden
Fokus på udvikling af meningsfulde livshistorier, der hjælper deltagerne til bedre at mestre nuværende livsbegivenheder og sætte nye mål
Fokus på positive erindringer, som kan danne byggesten for nye livshistorier.
Temaerne i de otte sessioner er barndom, ungdom, arbejde og omsorg, kærlighed og konflikt, svære tider og tab.
Intervieweren, som faciliterer gruppen, har en række hjælpespørgsmål. Spørgsmålene kan anvendes til at se svære livsperioder og -begivenheder i et andet lys, fx ved at spørge ind til, hvordan vedkommende mestrer situationen, eller om vedkommende har lært noget fra perioden (Korte et. al., 2014).
Individuelle forløb med et case-eksempel fra botilbuddet Søndervangen
Det følgende er et case-eksempel fra Søndervangen, der viser, hvordan et individuelt forløb kan gribes an:
Lone bor på Søndervangen. Medarbejderne på stedet oplever, at Lone har en negativ selvopfattelse og fortæller negative historier. En medarbejder, Else, tilbyder Lone at afprøve livshistoriefortællinger. Efter overvejelse tager Lone imod tilbuddet (Gustafsson, 2014).
Lone og Else aftaler faste tidspunkter og et passende lokale, som skal danne rammen for livshistoriefortællingen. Else tager notater. Lone vælger at fortælle sin historie kronologisk. De aftaler at afsætte en time til hver seance, men efter et par gange justerer de tidsrammen til 30-40 minutter. Efter hver 8. seance vurderer de, om forløbet skal fortsætte (Gustafsson, 2014).
Lone beskriver i forløbet, at det er godt at fortælle, at hun oplever færre vredesudbrud og at det giver hende ro, at Else også kender historien. Else oplever desuden, at Lone blomstrer op og beskriver, hvordan Lone genfinder meningen med sit liv (Gustafsson, 2014).
Fase 4: Evaluering
I denne fase evalueres forløbet med livshistoriefortællinger. I de individuelle forløb er det naturligt at evaluere efter hver seance. Her kan man sammen genoverveje de rammer, der blev aftalt i fase 2 (Gustafsson, 2014). I gruppeforløbene kan der med fordel afsluttes med en større evaluering samlet i gruppen, hvor både borgere og fagprofessionelle evaluerer forløbet (Bækdal, 2017).
Kilder
Bækdal, Jens Søndervangen, Aarhus Kommune. Interview. 10.04.2017.
Gústafsson, Jónas (2014). Livshistoriefortællinger – nøglen til livet. Frydenlund.
Haber, David (2006). Life review: implementation, theory, research and therapy . International Journal of Aging and Human Development , Vol. 63(2): 153-171.
Horsdal, Marianne (2017). Tilværelsens fortællinger – Tilegnelse og anvendelse. Kbh: Hans Reitzels Forlag.
Thomsen, Dorthe Kirkegaard (2013). Livshistorien. Aarhus Universitetsforlag.